Mandrake7.2 flytter skærmbillede(i forhold~
Fra : Plazm0id

Dato : 14-05-01 20:52

hvad kan dette skyldes ?
er det x-windows ?
hvordan får jeg det rettet ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-01 21:25

Plazm0id skrev:

> hvad kan dette skyldes ?
> er det x-windows ?

Det er formodentlig fordi X er sat til at bruge en lidt anden sync-
frekvens end Win2k.

> hvordan får jeg det rettet ?

Indstil din monitor og tryk "save". Med lidt held kan den huske ind-
stillingerne for både Linux og Win2k.

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-05-01 21:36

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 14-05-01 22:01

Plazm0id wrote:

> hvad kan dette skyldes ?

Det skyldes, at de forskellige operativsystemer ikke anvender nøjagtigt de
samme indstillinger af skærmen. Hvis du har en skærm, hvor du kan se
opdateringsfrekvens i en menu, vil du se, at skærmen ikke kører med samme
frekvens under de to operativsystmer.

> er det x-windows ?

Jaah, eller windows afhængigt af ens udsigtspunkt. Men under linux er det
en grim fil ved navn /etc/X11/XF86Config (eller XF86Config-4), der styrer
sagerne. Nede i den fil, kan du se nogle linier a'la...

# 1024x768 @ 100Hz, 80.21 kHz hsync
Modeline "1024x768" 115.5 1024 1056 1248 1440 768 771 781
802 -HSync -VSync

Det er disse linier, du skal rette i for at stille på skærmfrekvensen. Men
PAS PÅ !! Bruger du de forkerte indstillinger bliver din skærm stegt.

> hvordan får jeg det rettet ?

Enten ved at fixe dine modelines i hånden eller ved at bruge programmet
xvidtune (hvis det findes på Mandrake).

-Claus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 22:44

Claus L. Rasmussen wrote:

> Jaah, eller windows afhængigt af ens udsigtspunkt. Men under linux er det
> en grim fil ved navn /etc/X11/XF86Config (eller XF86Config-4), der styrer
> sagerne.
-klip-
Jeg synes nu tit jeg savner muligheden for at redigere i den 'grimme' fil i
windoze :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk