/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
2 router i forlængelse af hinanden.
Fra : Søren Blom


Dato : 03-10-04 18:38

Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?

Kan vi på en LAN forbindelserne som har en række computer koblet samme ved
hjælp router 1 sætte en router mere på, så router 2 får sin IP adresse ved
hjælp af DHCP fra router 1 ?

Router 1 er en Zyxel 304.

Router 2 er en D-link Air Xtreme G.

Net-forbindelse er en Webspeed.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



 
 
Jens (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-10-04 18:46


"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?


Ja.

Mvh Jens


Søren Blom (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren Blom


Dato : 03-10-04 19:49

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev
>
> Ja.
>

Tak, så prøver jeg det.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



Jens (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-10-04 19:58


"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse


> Tak, så prøver jeg det.


Router 2`s wan port forbindes til router 1`s lanport, Router 2`s lan skal
have en anden ip serie end router 1 har.....



Mvh Jens


ab© (03-10-2004)
Kommentar
Fra : ab©


Dato : 03-10-04 21:02

>
> Router 2`s wan port forbindes til router 1`s lanport, Router 2`s lan skal
> have en anden ip serie end router 1 har.....
>

Jeg har hidtil kørt med et sådant system (2 trådløse routere med indbygget
hub), og det har fungeret helt OK, men nu har jeg (af div. årsager) ændret
systemerne til at køre med faste IP-adr., hvilket har medført, at mit
trådløse net på router-2 ikke længere giver adgang til nettet.

Jeg har sat router-2 op til at have én af de fastlagte adr. fra router-1 og
jeg kan sagtens få forbindelse gennem router-2 fra et kablet net. Nogen, der
har et bud på, hvorfor jeg har fået problemer ?

ab



Jens (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-10-04 21:26


"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har sat router-2 op til at have én af de fastlagte adr. fra router-1
og
> jeg kan sagtens få forbindelse gennem router-2 fra et kablet net. Nogen,
der
> har et bud på, hvorfor jeg har fået problemer ?


Mac filtreing, krypteringsindstillinger, diverse sikkerheds indstillinger i
routeren....., det er vanskeligt at sige uden at vide hvilken router og
hvilket netkort der er tale om, og hvilken sikkerhed der er valgt på hver
især....

Mvh Jens


Jonas Hansen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Hansen


Dato : 10-10-04 20:51

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
news:cjpdrh$riu$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?
>
>
> Ja.

Jeg har opstillet et system som spørgeren tilsyneladende ønsker. Det virker
umiddelbart tilfredsstillende, men jeg har endnu ikke gennemskuet om man kan
få de to LANs (som der vel egentlig er tale om) til at "tale" sammen,
således at det er muligt fra en PC tilsluttet LAN siden på router2 at
anvende f.eks. en printserver på router1's LAN. Router2 er en Topcom
Skyracer WBR 244, http://www.topcom.net/support/userguides.php?ID=134.
Som sagt så virker det således at pc'er fra bag router2 kan anvende
internettet der (selvfølgelig) er koblet op via router1, så selve den
fysiske kabling osv. skulle være i orden.

Mvh
Jonas



Jonas Hansen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Hansen


Dato : 10-10-04 21:09


"Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev:
> "Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev:
>> "Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse
>>> Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?
>> Ja.
>
> Jeg har opstillet et system som spørgeren tilsyneladende ønsker. Det
> virker umiddelbart tilfredsstillende, men jeg har endnu ikke gennemskuet
> om man kan få de to LANs (som der vel egentlig er tale om) til at "tale"
> sammen,

[klip]

Nu har jeg "løst" problemet. For at andre i samme situation kan det være
brugbart at oplyse, at jeg problemet var, at jeg ikke havde to forskellige
ip net i mine systemer - dvs. 192.168.1.x på alle tilsluttede pc'er osv.
Efter jeg ændrede 192.168.1.x bag router2 til 192.168.2.x fungerede det :)

Mvh
Jonas



Jens (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 11-10-04 08:03


"Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg "løst" problemet. For at andre i samme situation kan det være
> brugbart at oplyse, at jeg problemet var, at jeg ikke havde to forskellige
> ip net i mine systemer - dvs. 192.168.1.x på alle tilsluttede pc'er osv.
> Efter jeg ændrede 192.168.1.x bag router2 til 192.168.2.x fungerede det :)

De pcèr der står bag router 2, kan se alle maskiner på router 1, men de der
er på router 1 kan ikke se dem på router 2.
Det kan ændres med lidt fiflen i topcommen, men så er der jo ingen ide` i
den ekstra router.

Mvh Jens


Jonas Hansen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Hansen


Dato : 11-10-04 23:31


"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
news:ckdb45$un$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev i en meddelelse
>
>> Nu har jeg "løst" problemet. For at andre i samme situation kan det være
>> brugbart at oplyse, at jeg problemet var, at jeg ikke havde to
>> forskellige
>> ip net i mine systemer - dvs. 192.168.1.x på alle tilsluttede pc'er osv.
>> Efter jeg ændrede 192.168.1.x bag router2 til 192.168.2.x fungerede det
>> :)
>
> De pcèr der står bag router 2, kan se alle maskiner på router 1, men de
> der
> er på router 1 kan ikke se dem på router 2.
> Det kan ændres med lidt fiflen i topcommen, men så er der jo ingen ide` i
> den ekstra router.

Følgende er bare ud fra ren nysgerrig da jeg systemet egentlig kører efter
behov. Grunden til at jeg har to routere er, at router 1 er TDC's til deres
Proaccess (ved ikke lige hvad det hedder i dag). Router 2 er den nævnte
Topcom med WLAN. Jeg har ikke kunnet få Topcom'en til at køre på samme LAN
som router 1 og samtidig anvende WLAN funktionen, så derfor den nuværende
opsætning.

Hvis jeg nu skulle have en interesse i at opsætte systemet således, at pc'er
bag router 1 skal være i stand til at se pc'er tilsluttet til router 2's
(Topcom) LAN og WLAN, hvad gør jeg så?

Jeg gætter på noget 'routing' (jeg ved ikke, hvor familiært Topcoms
webinterface er for gruppens skribenter) opsætning mellem router 2's WAN
interface og (W)LAN?

Mvh
Jonas



Jens (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 11-10-04 23:57


"Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter på noget 'routing' (jeg ved ikke, hvor familiært Topcoms
> webinterface er for gruppens skribenter) opsætning mellem router 2's WAN
> interface og (W)LAN?

Brug den nemme metode.....

Ring til tdc`s support og få dem til at maile dig de oplysninger om wanip,
gateway og dns servere du skal bruge, og læg dem i topcommen...... , skrot
tdc`s router i en skuffe. (de vil sikkert have den igen hvis du engang
nedlægger linien.)

Alternativt, : deaktiver dhcpserveren i topcommen, og sæt en lanport fra
den, til tdcrouterens lanport.....
Alle maskiner er så på samme net, med en ip fra tdcboksen.
Løsning 1 er at foretrække.....

Mvh Jens


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste