Reserver IP-adresse til bestemt MAC-adress~
Fra : Arne Jørgensen

Dato : 20-09-04 13:15

Hej,

ADSL-forbindelsen her i huset er koblet op via en Zyxel Prestige
650R-31.

For at kunne tilgå min maskine udefra har jeg lavet en viderestilling
af port 22 (ssh) til min maskine, men desværre er det lidt forskelligt
hvilken IP-adresse maskinen bliver tildelt og viderestilling knytter
sig til IP-nummeret.

I min Netgear MR814v2 kan jeg angive at en bestemt MAC-adresse altid
skal tildeles et bestemt IP-nummer. Hvordan er det (om overhovedet)
muligt at gøre noget tilsvarende i Zyxelen?

Hverken webinterfacet, telnet-interfacet eller Google har kunnet
hjælpe mig endnu.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Gammel Kongevej 7, 1.th., 1610 København V

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-09-04 13:26

"Arne" == Arne Jørgensen <arne@arnested.dk> writes:

> [...]

> muligt at gøre noget tilsvarende i Zyxelen?

> Hverken webinterfacet, telnet-interfacet eller Google har kunnet

Sæt den maskine du forwarder til op med en fast IP,
f. eks. 10.0.0.101, så du er sikker på altid at ramme den. Den
konkrete adresse er underordnet, men det er på langt sigt en fordel at
vælge en adresse der ikke bliver uddelt fra routeren med DHCP.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 20-09-04 13:35

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> [...]
> adresse er underordnet, men det er på langt sigt en fordel at vælge
> en adresse der ikke bliver uddelt fra routeren med DHCP.

NÃ¥ ja, smart.

Jeg sætter maskinen op til et fast IP-nummer der ligger uden for det
interval Zyxel-routeren uddeler til. Nogen gange ligger løsningen jo
lige for uden man kan se den!

Tak for hjælpen.

mvh
/arne

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 20-09-04 13:53

> [...]

> Jeg sætter maskinen op til et fast IP-nummer der ligger uden for det
> interval Zyxel-routeren uddeler til. Nogen gange ligger løsningen jo

Nå sådan blev det alligevel ikke.

Faktisk er det Netgear-routeren der sidder lige efter Zyxel-routeren
og Netgearen tilllader ikke at man giver den et statisk IP-nummer
samtidig med at den skal hente DNS-servernes IP-nummer via DHCP (og
hele menageriet går ud på at lave et setup der er stabilt når diverse
IP-numre skifter).

I stedet blev det som følger:

Netgearen er den eneste der sidder direkte på Zyxelen og den bliver
derfor ved med at hente sit IP-nummer mm. via DHCP. Zyxelen er
konfigureret til kun at uddele IP-numre i intevallet 192.168.1.33 til
192.168.1.33. Ja, kun det ene IP-nummer.

mvh
/arne