Valg af switch - nogle nødvendige kriterie~
Fra : Jack L.

Dato : 18-09-04 18:41

Hej gruppe.

Jeg skal formentlig købe nyt switch, og vil gerne i den forbindelse høre om
der er kriterier som man skal være særlig opmærksom på udover antallet af
porte og at hastigheden er på 10/100 Mbit. Det er til et mindre
hjemmenetværk og jeg er interesseret i unmanaged switches eller de ganske
"ordinære" typer.

Med min nuværende switch, en Intel InBusiness hvis strømforsygning er afgået
ved døden, har den maksimale overføringshastighed været 6-7 MB/s. Teoretisk
burde en 100 Mbit switch opnå ~12 MB/s, så jeg ved ikke om kvaliteten af
switchen har betydning for overføringshastigheden eller kan jeg vælge den
billigste der er på markedet?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-09-04 21:10

In article <yr_2d.50196$Vf.2435412@news000.worldonline.dk>, Jack L. wrote:
> [...]
> switchen har betydning for overføringshastigheden eller kan jeg vælge den

Nu begår du vel ikke den fejl at du bruger målinger af hastigheder
ved kopiering af filer i Windows til noget ? FTP er typisk 10-15%
hurtigere end Anders And protokollen fra Microsoft.

Hvis du vil måle hastighed, så brug ttcp.

En TCP datapakke (som er det du normalt sender rundt) har
noget headerværk foran.

Jvf denne http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/
er der 38 bytes overhead på Ethernet alene.

TCP over IP giver optimalt en udnyttelsesgrad på
94.9285 %

Dvs. 11,87 Mbyte/s.

Det er absolut muligt at nå op i nærheden af de 11Mbyte/s,
men det kræver ordentlige programmer ogordentlig hardware.

Fra : Jack L.

Dato : 18-09-04 22:10

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> ved kopiering af filer i Windows til noget ? FTP er typisk 10-15%
> hurtigere end Anders And protokollen fra Microsoft.

Hehe, Anders And-protokol.. :) Mit tal stammede fra en FTP-forbindelse.

> [...]
>
> Det er absolut muligt at nå op i nærheden af de 11Mbyte/s,
> men det kræver ordentlige programmer ogordentlig hardware.

Jeg er med på at der er overheads i en TCP/IP-protokol, og det er da godt at
du nævnte at den praktiske overførselseshastighed er omtrent 11,87 MB/s -
ellers havde jeg troet du kun nævnte ordet 'overhead' for at fortælle at man
kan forvente 6 MB/s overhead. :)

Tak for linket iøvrigt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-04 15:51

Jack L. wrote:

> Hehe, Anders And-protokol.. :) Mit tal stammede fra en

Jeg synes også at den var god...

Jesper G. Poulsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-09-04 17:53

Jack L. wrote:

> Hehe, Anders And-protokol.. :) Mit tal stammede fra en FTP-forbindelse.

Har du prøvet med et krydset kabel for at sikre dig at flaskehalsen ikke
ligger i maskinerne.

Knus
Regnar