Tager i stadig hensyn til ie5?
Fra : Peter Loumann

Dato : 27-09-04 22:03

ie 5 forstår som bekendt ikke "margin-left:auto; margin-right:auto".
Tager I stadig hensyn til den? Har I nogen ide om hvor udbredt den
stadig er derude?

Problemet er jo kun æstetisk, ikke funktionelt ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-09-04 22:08

Peter Loumann wrote:

> [...]
> stadig er derude?
>
> Problemet er jo kun æstetisk, ikke funktionelt ...

ja derfor laver man: body {text-align:center;}
Den gør sammen med margin:auto at der bliver centreret i stort set alle
versioner af IE.

Claus

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-09-04 22:30

Claus Jacobsen skrev:

>ja derfor laver man: body {text-align:center;}

Jo, det har jeg også gjort hidtil, og så givet kontraordre på andre
blokelementer. Men det er lidt besværligt og fylder også. Så jeg
tænkte at det måske snart var ved at være overflødigt?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-04 05:57

Peter Loumann wrote:

> Jo, det har jeg også gjort hidtil, og så givet kontraordre på andre
> blokelementer. Men det er lidt besværligt og fylder også.

Hvis du ønsker at centrere en boks i vinduet - og bruger ovenstående til at
få IE 5x med, skal der kun tilføjes en eneste lille linje kode i css til
denne centrerede boks, får at gendanne den venstrestillede tekst:
text-align:left;

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 28-09-04 06:39

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in

> [...]
> til at få IE 5x med, skal der kun tilføjes en eneste lille linje kode i
> css til denne centrerede boks, får at gendanne den venstrestillede

Hvis han skriver text-align:center; på body skal der skrives text-
align:left; på alle de direkte underliggende blok-elementer som ikke skal
centreres. Det kan måske fikses med:

* {text-align:left;}
body {text-align:center;}

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-09-04 08:29

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> Hvis han skriver text-align:center; på body skal der skrives text-
> align:left; på alle de direkte underliggende blok-elementer som ikke skal
> [...]

Text-align hacket til IE5.x er noget l**t.

Din løsning og hvis man brugte en wrapper klasse, som var align'et left,
vil begge align'e desværre alle underliggende elementer til venstre.
F.eks. bliver th elementer venstre stillet. Denne er som standard centreret.

Selvfølgelig kan man efterfølgende centrere dem, men det burde ikke være
nødvendigt.

Hvis det er vigtigt for en at IE5.x er centreret, syntes jeg at den
bedste løsning er at give IE5.x et speciel stylesheet med text-align
hacket, ved hjælp af Conditional Comments eller Mid Pass Filter
http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-09-04 09:13

Martin Hintzmann Andersen skrev:

>Text-align hacket til IE5.x er noget l**t.

Just det.

>Hvis det er vigtigt for en at IE5.x er centreret [...]

Og der er spørgsmålet. Er der nogen her der har nogen pålidelige tal
for hvor udbredt den stadig er?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Steen

Dato : 28-09-04 09:24

Peter Loumann wrote:

> Og der er spørgsmålet. Er der nogen her der har nogen pålidelige tal
> for hvor udbredt den stadig er?

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

/steen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-09-04 09:58

Steen skrev:

>http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Fint, tak! Den viser at ie5 stadig er ganske udbredt, men aftager
stejlt, halveret i de første 9 mdr. af 2004, så at mozilla nu har
overhalet den markant. Opera er stadig for de få, og vi er heldigvis
sluppet af med NN4 (Magne Hen er ved at være alene).

Men:
- hvor pålidelige er tallene? F.eks. har opera det med at præsentere
sig som ie.
- ser det mon ligesådan ud i Danmark? Min målgruppe er mest dansk (og
tysk).

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-04 11:34

Peter Loumann wrote:

> - ser det mon ligesådan ud i Danmark? Min målgruppe er mest dansk (og
> tysk).

Det afhænger i allerhøjeste grad af, om du henvender dig til samme
brugersegment. Jeg har for eksempel lavet en side som henvender sig til
erhvervsledere i store danske virksomheder, og der ligger IE 6 på 71,6%,
IE 5.5 ligger på 9,6%, IE 5.01 ligger på 6,3%, IE 5.0 ligger på 1,5% og
der er såmænd stadig 0,8%, der benytter IE 4.5.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Steen

Dato : 28-09-04 11:42

Peter Loumann wrote:

> - hvor pålidelige er tallene? F.eks. har opera det med at præsentere
> sig som ie.

Jeg går ud fra, at statistikken er opsamlet på www.w3schools.com, og at
fordelingerne således afspejler de besøgende på dette site. Det er jo ikke
et site for hr. og fru Danmark, så mon ikke den dér viste fordeling
afspeljer professionelle såvel som amatørwebudviklere fra det meste af
verden?

> - ser det mon ligesådan ud i Danmark? Min målgruppe er mest dansk (og
> tysk).

Variationen fra website til website kan sagtens være langt større end den
geografiske variation. Du bør derfor være i besiddelse af pålidelige
browserstatistikker for dit eget website (hvilket ikke burde blive det store
problem), før du gør dig overvejelser om, hvilke browsere du skal optimere
til.

/steen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-10-04 10:29

Peter Loumann skrev:
> [...]
> sig som ie.
> - ser det mon ligesådan ud i Danmark? Min målgruppe er mest dansk (og

www.andersen.sdu.dk har vi så vidt vides omkring 60% danske besøgende
og 40% udenlandske. Vi har i september 60% MSIE 6, 26% MSIE 5.5, 3,4%
MSIE 5.0, 3,5 % moz, under 1% hver til MSIE 5.2 og 5.3, og så en stak
botter som ovenstående statistik ikke er renset for!
Grundlaget er september måneds 1.5 million _hits_ (hvilket hverken er
det samme som besøg eller besøgende!)

På henrikpontoppidan.dk hvor vi har noget nær 100% danske besøgende, har
vi samme 60% MSIE 6-tal, men der har vi 6% moz, 3% MSIE 5.5 og 2% MSIE
5.0 (og resten er botter, googlebot står fx for 13.5% af vores besøg, og
det siger vi pænt tak for )
Grundlaget er septembers 55.000 _hits_

Og for at svare på spørgsmålet: ja. Vi tager hensyn til alt hvad der rør
sig over 1% i statistiken, men det sker da af og til at vi ikke tager så
meget hensyn så det ser lige så godt ud som i en up-to-date browser.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phoenix - Danish folk-music up front - <http://www.phonixfolk.dk/>
The Hans Christian Andersen Center <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 28-09-04 09:18

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.please> wrote in

> [...]
> vil begge align'e desværre alle underliggende elementer til venstre.
> F.eks. bliver th elementer venstre stillet. Denne er som standard

Jeg sagde at man "måske" ville kunne bruge min løsning.
Men jeg vil mene at det er en dårlig idé at forlade sig på et standard css-
ark som browseren måske, eller måske ikke har. Hellere definere en regel for
meget end en for lidt.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-09-04 10:10

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> wrote:
> * {text-align:left;}
> body {text-align:center;}

Sådan helt en passant: Hvad betyder den citerede '*' - og hvor læser man
om dens brug?

(Stødte ved et tilfælde selv på den (for første gang) i går!)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 28-09-04 12:15

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in

> Sådan helt en passant: Hvad betyder den citerede '*' - og hvor læser man
> om dens brug?

Som med alle selektorer kan du læse om den i CSS-specifikationen:
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html>

* betyder at reglen skal gælde alle elementer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-04 12:32

Hans Henrik Hansen skrev:

> Sådan helt en passant: Hvad betyder den citerede '*'

Det er en joker - den vælger alle html-elementer.

Fx her: <http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#universal-selector>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-04 22:36

Peter Loumann skrev:

> Så jeg tænkte at det måske snart var ved at være
> overflødigt?

Nej - desværre ikke. Så vidt jeg husker er der som regel flere IE
5.0 og 5.5-hits end der er hits fra Mozilla og Opera.

Jeg har ikke noget problem med at tage mindre hensyn til 5.x end
til fx Opera og Firefox selv om andelen ikke berettiger det - IE-
brugerne kunne jo bare opdatere. Men omvendt er 5.x-andelen stor
nok til at der ikke må være ret stor forskel på den optimale
visning og visningen i IE5.x
--
Jens Gyldenkærne Clausen