Css
Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 22-09-04 22:11

Hej...

På min side http://www.snl.dk/css/test.htm vil jeg gerne have at
linket test 2 åbner i vinduet indhold. Dette sker bare ikke.
Nogen der kan hjælpe?

Mit css link kan læses på http://www.snl.dk/css/test.css

Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-09-04 22:43

Simon Normann Lauritsen skrev:

>På min side http://www.snl.dk/css/test.htm vil jeg gerne have at
>linket test 2 åbner i vinduet indhold. Dette sker bare ikke.
>Nogen der kan hjælpe?

Det er ikke muligt, det kræver at du smider en iframe i din
indholds div, men det er en dårlig ide.

Lav det dog på en ny side med indholdet på i stedet for.

Hvis du vil undsgå at skulle skrive det samme indhold på hver
side (f.eks. menu og top), så brug noget serverside, ssi, asp
eller php til at inkludere med.
--
Knud

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 23-09-04 20:28

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Hvis du vil undsgå at skulle skrive det samme indhold på hver
> side (f.eks. menu og top), så brug noget serverside, ssi, asp

Ja har så prøvet at løse problemet, ved så bare ikke om den er
holdbar i længeden.
http://www.snl.dk/css/test.htm

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 23-09-04 21:47

Nå jeg nu prøver at valider, min voldsomt fyldte hjemmeside,
bliver den ikke godkendt...
De skriver

Line 8, column 54: document type does not allow element "LINK"
here

<link rel="stylesheet" href="body.css" type="text/css">

Hvorfor er det ikke lovligt, og hvad skal jeg bruge i stedet...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-09-04 22:00

On 23 Sep 2004 20:46:47 GMT, Simon Normann Lauritsen <simon@snl.dk>
wrote:

>Line 8, column 54: document type does not allow element "LINK"
>here
>
><link rel="stylesheet" href="body.css" type="text/css">
>
>Hvorfor er det ikke lovligt, og hvad skal jeg bruge i stedet...

Der er ikke noget galt med din link linie, den skal bare flyttes op i
HEAD delen af dit dokument (mellem <HEAD> og </HEAD>)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-09-04 23:43

Thomas Jespersen skrev:

>Der er ikke noget galt med din link linie, den skal bare flyttes op i
>HEAD delen af dit dokument (mellem <HEAD> og </HEAD>)

Og der mangler også lige en tegnsætangivelse i <head>
http-equiv="content-type"content="text/html;charset=iso-8859-1">
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-09-04 11:47

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og der mangler også lige en tegnsætangivelse i <head>

Nej. Tegnsættet er angivet i http-headeren (se evt. den
igangværende tråd "Nu vi er ved css")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-04 13:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Nej. Tegnsættet er angivet i http-headeren (se evt. den
>igangværende tråd "Nu vi er ved css")

Som jeg må indrømme, at det har jeg ikke meget forstand på og
ikke forstod så meget af.

Så, kort, hvordan ser man, at den er angivet i http-headeren?
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-09-04 14:00

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Så, kort, hvordan ser man, at den er angivet i http-headeren?

Hvis man bruger Mozilla eller Firefox, kan man fx benytte
LiveHTTPheaders (<http://livehttpheaders.mozdev.org/>). Det giver
(bl.a.) et ekstra faneblad under Page Info hvor man kan HTTP-headers fra
klienten og fra serveren.

Udvidelserne Checky (<http://checky.sourceforge.net/>) og Webdeveloper
(<http://www.chrispederick.com/work/firefox/webdeveloper/>) giver begge
adgang til at vise HTTP-headers.

Bruger man andre browsere, kan man benytte en online-viewer som fx
<http://www.delorie.com/web/headers.html> eller <http://mbn.dk/q/>.

I http-headeren angives charset som en del af content-type - fx som her:
text/html; charset=iso-8859-1 (svarende til hvordan man sætter det i en
metakode).

Endelig (jeg ved godt du skrev kort - undskyld... ) kan man bare
validere siden hos W3C. Hvis validatoren ikke beklager sig over et
manglende tegnsæt, så er det defineret korrekt et eller andet sted.
Dog skal man være opmærksom på at validatoren nu benytter fallback, så i
modsætning til tidligere stoppes valideringen ikke ved manglende tegnsæt
eller doctype - man får bare en advarsel.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-04 14:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Hvis man bruger Mozilla eller Firefox, kan man fx benytte
>LiveHTTPheaders

Takker.
--
Knud

Fra : inga schmidt

Dato : 23-09-04 15:01

Simon Normann Lauritsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Mit css link kan læses på http://www.snl.dk/css/test.css

   morder : 1px solid black;

Hm, hvad laver den morder i dit CSS?

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 23-09-04 20:25

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Simon Normann Lauritsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:

>    morder : 1px solid black;
>
> Hm, hvad laver den morder i dit CSS?