E-R tegneprogram
Fra : Peter Laursen

Dato : 14-05-01 18:07

Hej,

Er der nogen der kender et gratis/demo/shareware tegneprogram? Det skal bruges til tegning af E-R diagram. Skal kunne downloades omgående og køre på Win2000/Win9x.
Der er ikke brug for datamodelleringsfunktioner, datadictionary, understøttelse af diverse databaser osv, men må gerne have layers, snap to grid osv. Dvs et SIMPELT, hurtigt lært tegneprogram med E-R understøttelse.

/Peter

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 14-05-01 21:44

On Mon, 14 May 2001 19:06:54 +0200, "Peter Laursen"
<pl@mail1.remove.this.stofanet.dk> wrote:

>Hej,
>
>Er der nogen der kender et gratis/demo/shareware tegneprogram? Det skal =
>bruges til tegning af E-R diagram. Skal kunne downloades omg=E5ende og =
>k=F8re p=E5 Win2000/Win9x.

Prøv at kigge på Dia, som er en del af Gnome Office-pakken
(kontorpakke til bl.a. Linux). Dia kan en hel del af det samme som
Microsoft Visio.

Dia findes nemlig også til MS Windows og er helt fri.

Hente installationsfil:

http://prdownloads.sourceforge.net/dia-installer/dia-0.88.1-setup.exe

Se mere om Dia til Windows:
http://hans.breuer.org/dia

Se mere om Dia generelt:
http://www.lysator.liu.se/~alla/dia/dia.html

På NTI 2001-messen i Bella Centeret vil en af hovedudviklerne på
Dia-projektet Lars Ræder Clausen holde foredrag om netop Dia tirsdag
den 29. maj kl. 14.00 på Open Source-standen - foredraget er gratis.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Per

Dato : 16-05-01 15:59

"Peter Laursen" <pl@mail1.remove.this.stofanet.dk> wrote in message
[...]

Prøv Microsoft Visual Database Tools. Det er kanongodt, også til Oracle.
(Selvom der er en række spidsfindigheder som du skal lære hvis du som
jeg insisterer på at bruge mixed-case navngivning af tabeller og felter
i Oracle).

Du kan konstant opdatere dine diagrammers indhold udfra de aktuelle
forhold i databasen. Også selvom du retter direkte i databasedesignet
med SQL+. Tilsvarende kan du direkte tilgå og evt. retter i data og
rettigheder.

Du finder Visual Database Tools i MSDN library.

Så vidt jeg husker kan du ikke bruge Visual Database Tools på en SQL
server 2000, hvilket heller ikke er nødvendigt da det her er indbygget.

Per Holm