Javascript - Popup, popper ikke op.
Fra : MipZhaP

Dato : 20-10-04 17:10

Hey NG,

Sidder og forsøger mig med at få fremstillet en popup funktion,
som når man klikker på et billede, skal blive udført.

Funktionen ser ud som følger:
function galleri_picture(url, name) {
window.open(url, name, "width=800, height=600, top=100,
left=100");
}

Variablerne url, og name burde give sig selv.
Men ellers, en ganske ligetil popup funktion.

Så bruger jeg dette link til at eksekvere funktionen med:
onclick="javascript:galleri_picture('show_popup.php?vis=0','Galle
ri Image');">

Når jeg så trykker på billedet får jeg en Invalid Argument
JavaScript fejl..

Men umiddelbart kan jeg ikke se hvad der er invalid, kan nogen
hjælpe mig? Sidder virkelig og mangler det ekstra "øje" lige nu.

Mvh. Marc Poulsen aka. MipZhaP

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : *XxX*

Dato : 20-10-04 19:22

"MipZhaP" <mipzhap@mipzhap.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så bruger jeg dette link til at eksekvere funktionen med:
> onclick="javascript:galleri_picture('show_popup.php?vis=0','Galle

du skal ikke burge javascript: i en onclick event, det er kun hvis du kalder
en funktion fra href att., det ville være en ide at lave en return false i
enden af din onclick så brugeren ikek oplever reload eller andre ting når
man klikker på knappen da den ellers vil finde # på din side.

Fra : Per Thomsen

Dato : 20-10-04 19:49

MipZhaP wrote:
> Hey NG,

[klip]

> Funktionen ser ud som følger:
> function galleri_picture(url, name) {
> window.open(url, name, "width=800, height=600, top=100,
> left=100");
> }
[klip]

> Men umiddelbart kan jeg ikke se hvad der er invalid, kan nogen
> hjælpe mig? Sidder virkelig og mangler det ekstra "øje" lige nu.

Hvor fjollet det end lyder, så mindes jeg at have haft problemer med
window.open(), fordi jeg satte mellemrum, efter komma'erne i den tredje
parameter.

Prøv med:
window.open(url, name, "width=800,height=600,top=100,left="100");

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : MipZhaP

Dato : 20-10-04 21:36

Per Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> parameter.
>
> Prøv med:
> window.open(url, name, "width=800,height=600,top=100,left="100");

Hey Per,

Nu du nævner det synes jeg også det får noget til at ringe.
Men det fik ikke mit problem løst, den kommer stadig med samme fejl om et
invalid argument..

Mvh. Marc Poulsen.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-10-04 23:40

MipZhaP <mipzhap@mipzhap.dk> writes:

> [...]
>
> Så bruger jeg dette link til at eksekvere funktionen med:
> onclick="javascript:galleri_picture('show_popup.php?vis=0','Galle

Der er umiddelbart to ting der gan give problemer.

> Når jeg så trykker på billedet får jeg en Invalid Argument
> JavaScript fejl..

Det er sandsynligvis fordi du har mellemrum i andet argument.
Det andet argument til window.open er navnet på vinduet. Det
må ikke indeholde mellemrum.

Det andet problem er at du har mellemrum mellem i format-strengen
(tredje argument). Nogle browsere vil fejle på grund af det (
hvis jeg husker rigtigt så fx Netscape 4).

Der ud over behøver du ikke "javascript:" foran en onclick-attribut.
Det er heldigvis ikke en syntaktisk fejl at have det der, fordi det
bare bliver fortolket som en label, som ikke bliver brugt til noget.

og så vil jeg anbefale at have noget andet i href end "#" så folk
med javascript slået fra også får noget ud af linket.

Forslag:

onclick="galleri_picture(this.href, this.target);return false;">

Så vil billedet altid blive vist i et nyt vindue, men hvis javascript
er slået til, så bliver det et lille smart vindue.

Du skal under alle omstændigheder huske at returnere false fra
event-handleren, så browseren ikke forsøger at følge "#"-URL'en.
Det vil få nogle browsere til at hoppe op i toppen af siden.

/L

Fra : MipZhaP

Dato : 21-10-04 12:55

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Okey, du skal have tak for din henvendelse. Jeg skal skrive tilbage om det
virker når jeg kommer hjem :)

Mvh. Marc Poulsen