Skærme
Fijala 3554
spørgsmål om HZ.
Fra : Ricko.

Dato : 14-10-04 12:42

Hej jeg har en 19´´ skærm som jeg ikke har bogen til mere , jeg vil spørge
om der er noget om hvilken antal HZ det er bedst at stille den til , jeg
kørte først på 72HZ men er gået op på 100HZ da jeg syntes at billedet er
bedre , men betyder det egentligt noget for skærmen som sådan ,

--
Ricko.

ricko@livsnyter.com

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-10-04 18:55

Ricko. wrote:

> [...]
> kørte først på 72HZ men er gået op på 100HZ da jeg syntes at billedet er
> bedre , men betyder det egentligt noget for skærmen som sådan ,

Stil den til det antal Hz du synes giver bedst billede.
(Hz -Hertz- er enheden for frekvens)

NB.
Fortæl næste gang hvilket fabrikat og type.
- Alt, alt for ofte ser man at folk ønsker svar, men glemmer at fortælle
detaljer om hvad problemet er.

Mvh. Jørgen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-10-04 21:16

Ricko. wrote:
> [...]
> kørte først på 72HZ men er gået op på 100HZ da jeg syntes at billedet er
> bedre , men betyder det egentligt noget for skærmen som sådan ,

De "hertz" du taler om er hvor ofte billedet på skærmen opdateres. Dvs.
ved 60 Hz er det 60 gange i sekundet og ved 100 Hz.. ja 100 gange i
sekundet.

60 Hz er for langsomt, for så kan man se billedet flimre en smule og man
bliver hurtig træt af at se på det. Derfor giver en hurtigere opdatering
af skærmen et mere roligt billed. Der findes dog også nogen som ikke kan
se forskel eller også ved de ikke hvad de skal kigge efter. For mig
ligger grænsen omkrin 75 Hz - det skal ikke være lavere. 85 Hz og op af
fortrækker jeg.

Opdateringshastigheden er dog ikke noget som er 100% justerbart. Store
skærme som køre i en høj opløsning kan fx ikke nå at tegne hele billedet
ved 100 Hz. Så bliver man nød til at sætte hastigheden ned. En for høj
opdateringshastighed kan gøre 2 ting - man kan få et helt ubrugligt
billed eller også siger skærmen bare fra og bliver sort. Det kan også
give problemer med at billedet bliver uskarpt, når man køre med en høj
opdateringshastighed, hvilket kan idikere at man har en slidt eller
"dårlig" skærm.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ricko.

Dato : 15-10-04 21:19

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemer med at billedet bliver uskarpt, når man køre med en høj
> opdateringshastighed, hvilket kan idikere at man har en slidt eller

Hej Anders , tak for svaret , jeg har sat den til 100 hz og det står s****
flot , så det vil jeg beholde ,