Skærme
Fijala 3554
Skærmen er blevet sort
Fra : quake

Dato : 09-10-04 22:56

Har en ca 2år gammel 15"TFT fladskærm som nu er blevet til sort skærm men
hvis man sidder og lyser på den kan man se ikoner og alting svagt ,har
prøvet at sætte den til en anden pc og skiftet skærmkabel men intet hjælper
er der nogen der har en ide om hvad der kan værer galt.

Quake

Fra : Anders Lund

Dato : 09-10-04 23:23

quake wrote:
> [...]
> prøvet at sætte den til en anden pc og skiftet skærmkabel men intet hjælper
> er der nogen der har en ide om hvad der kan værer galt.

Det er baggrundsbelysningen (kan ikke lige huske hvad det helt præsist
hedder), som er røget. Smid den afsted til rep, hvis det er inden for 2
års perioden...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Zulu

Dato : 12-10-04 10:06

Anders Lund wrote:

> Det er baggrundsbelysningen (kan ikke lige huske hvad det helt præsist
> hedder), som er røget. Smid den afsted til rep, hvis det er inden for
> 2 års perioden...

Det hedder backlight, og det er ikke ualmindeligt at det går på en TFT
skærm. Specielt de tidlige modeller havde en dårlig tendens til det.

Uden at skulle begynde at gå ind i en diskussion om reklamationsret/
garanti, så er det kun hvis stadig er garanti på at den repareres "gratis".
Reklamationsretten omfatter ikke den slags "slid".

Zulu

Fra : quake

Dato : 12-10-04 11:05

der er stadig garenti på skærmen
quake
PS og tak for hjælpen begge to

Fra : Zulu

Dato : 12-10-04 11:07

quake wrote:
> der er stadig garenti på skærmen
> quake
> PS og tak for hjælpen begge to

Fint... Så er det jo bare at få den afsted...

Zulu

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 10:46

Zulu wrote:
> Reklamationsretten omfatter ikke den slags "slid".

Jo den gør. Baggrundslys er ikke en sliddel.

David

Fra : Zulu

Dato : 14-10-04 15:29

David T. Metz wrote:

> Jo den gør. Baggrundslys er ikke en sliddel.

Jeg ved godt vi er ovre i noget som burde høre til i en af *.jura grupperne
men nu David selv beder om det kommer det her:

Forskellen på reklamationsret og garanti:

- Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare,
der har fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt.
Kunden har to år til, at finde fejl eller mangler på varen,
som beviseligt er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden.
Reklamationsret er kundens lovfæstede ret.

- Garanti er en særlig aftale, der indgås mellem køber og sælger.
Hvis kunden og sælgeren enes om, at der skal være en garanti på to år
for en vare, så kan kunden i denne periode klage over alle typer af
fejl og mangler. Det er i dette tilfælde sælgers ansvar at at bevise,
at fejlen skyldes misligehold fra kundens side.
Garanti er ikke kundens lovfæstede ret.

Læs bl.a. her:
http://www.forbrug.dk/oss/98/

http://www.forbrug.dk/erhverv/gode-kundeforhold/kunderne/links/reklamationsret-og-garanti/

http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-9067&programId=11900

Zulu

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 19:43

Zulu wrote:

> Garanti er ikke kundens lovfæstede ret.

Det ved jeg godt. Alle dine mange ord og links om garanti versus
reklamationsret ændrer dog ikke ved at man kan og bør reklamere hvis
baggrundslyset fejler inden de to år er gået. Det bør det nemlig ikke og
hvis skærmen ikke har været udsat for overlast kan det kun skyldes en fejl
der var til stede på købstidspunktet, hvorfor sælger skal udbedre manglen
(eller ombytte eller lade handlen gå tilbage eller give et afslag i prisen).

Bevisbyrden er meget let at løfte at kunden, man fortæller blot hvordan
skærmen har været brugt.

David

Fra : Zulu

Dato : 14-10-04 20:09

David T. Metz wrote:

> [...]
> en fejl der var til stede på købstidspunktet, hvorfor sælger skal
> udbedre manglen (eller ombytte eller lade handlen gå tilbage eller

Vi er vist way off-topic nu, men lad os bare fortsætte indtil, der er nogen,
der stopper os...
Andre er selvfølgelig også velkomne til at byde ind.

Tilbage til "emnet":

Hvem siger at det ikke bør det? Producenten har jo som regel "kun" givet 1
års garanti, dvs. at han kun garanterer at produktet virker i 1 år.
Baggrundslyset virkede jo da kunden modtog skærmen, altså var fejlen der
ikke fra begyndelsen.

Zulu

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 20:32

Zulu wrote:

> Hvem siger at det ikke bør det?

Erfaringen. Det er ikke normalt for lcd-skærme at baggrundslyset fejler
efter to år. Og det er rigeligt. Som udgangspunkt skal man nemlig tage
hvordan andre varer i samme gruppe i samme prislag opfører sig. Det er den
baggrund der træffes afgørelser på.

> Producenten har jo som regel "kun"
> givet 1 års garanti, dvs. at han kun garanterer at produktet virker i
> 1 år.

Det spiller ingen rolle. Som du selv har redegjort for er "garanti" noget
der går ud over de alm. reklamationsbeføjelser, så hvis en sælger yder noget
ekstra kan det ikke stille kunden ringere.

> Baggrundslyset virkede jo da kunden modtog skærmen, altså var
> fejlen der ikke fra begyndelsen.

Sikke noget pjat. Som regel virker tingene når man køber dem. Det er bare
ingen garanti for at de ikke er fejlbehæftede. En dårlig lodning kan fx gøre
at noget virker de første dage, men ikke efter en måned. At den virkede
første dag ændrer ikke ved at der var en dårlig lodning og dermed en mangel
på købstidspunktet.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 20:34

David T. Metz wrote:
> Det er ikke normalt for lcd-skærme at baggrundslyset
> fejler efter to år.

Rettelse: Der skulle selvf. stå: "... inden to år"

David

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 14-10-04 20:11

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisen).
>
> Bevisbyrden er meget let at løfte at kunden, man fortæller blot hvordan

Sevfølgelig skal du da reklamere over at baggrundslyset er gået, tror bare
ikke det hjælper for det virkede da du tog skærmen ibrug og fejlen er
opstået senere, men dette er nok OT bør nok diskuteres i noget dk.jura
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 20:33

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Sevfølgelig skal du da reklamere over at baggrundslyset er gået, tror
> bare ikke det hjælper for det virkede da du tog skærmen ibrug

Det er ikke et argument mod at der var en fejl på købstidspunktet. Se mit
andet svar.

Denne slags spørgsmål er diskuteret til hudløshed i dk.videnskab.jura - jeg
vil opfordre jer begge til at søge tilbage i den gruppe.

David