Hvad sker der med min høne
Fra : Carsten

Dato : 31-10-04 21:23

Hej NG.
Jeg har 4 høns gående i et lukket hønsehus og dertilhørende hønsegård.
Den ene høne ser meget syg ud. Jeg har taget nogle billeder og lagt
dem her:
www.sahl-thorsen.dk/hoens.htm
Er der nogen der ved hvad der er i vejen med min høne? Er den syg?
Hvis ja - hvad skal jeg gøre ved sygdommen? Skal jeg aflive hønen? Der
er kun 2 af de 4 der ligger æg lige i øjeblikket, men jeg ved ikke om
det er den "syge" høne der ligger et af æggene. Skal jeg være varsom
med at spise æggene? Hvis hønen er syg - kan den blive rask igen? Den
har set sådan ud i en lille uges tid.
Det skal siges, at hønen spiser fint.

På forhånd tak

Fra : Kim

Dato : 31-10-04 21:29

"Carsten" <manse999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Er der nogen der ved hvad der er i vejen med min høne? Er den syg?
> Hvis ja - hvad skal jeg gøre ved sygdommen? Skal jeg aflive hønen?

Ud fra billederne ser det blot ud til, at den er ved at
skifte fjer. I den periode lægger de næsten ingen æg, og ser
lidt afpillede ud.

Mvh, Kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-10-04 22:01

"Carsten" <manse999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvad der er i vejen med min høne? Er den syg?

Jeg går ud fra, det er den brune?

Det ser ud, som om den er i fjertab: Kammen er bleg, der er bare pletter, og
den ser generelt sjusket ud.
Det er en tilbagevendende begivenhed på denne årstid, og mens høns er i
fjertab, lægger de ingen æg.
Regn med, at de andre går samme proces igennem.

Du kan roligt spise æggene - det er en normal cyklus, ingen sygdom.

Hilsen Inger