Hus med jordvarme
Fra : Kim Petersen

Dato : 29-10-04 07:19

En kammerat vil gerne købe hus. Han har lige nu øje på et med jordvarme, men
er ikke klar over hvad det egentlig betyder. Er der nogen der vil være flink
bare kort at ridse op

- Hvad er jordvarme
- Fordele
- Ulemper
- Hvad skal man passe på
- Hvor meget kan varme et hus op

På forhånd tak. Og undskyld hvis det har været diskuteret før, men søgning
via Google synes jeg ikke gav fyldestgørende oplysninger

Mvh.
Kim

Fra : Rasmus

Dato : 29-10-04 09:14

"Kim Petersen" <kems@ZZcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak. Og undskyld hvis det har været diskuteret før, men søgning
> via Google synes jeg ikke gav fyldestgørende oplysninger

Prøv at søge på jordvarme, istedet for i gruppen.
http://www.kh-nordtherm.dk/jordvarme1.htm
http://www.beck-ballum.dk/jordvarme.htm

Fra : Kim Petersen

Dato : 29-10-04 10:49

> Prøv at søge på jordvarme, istedet for i gruppen.
> http://www.kh-nordtherm.dk/jordvarme1.htm
> http://www.beck-ballum.dk/jordvarme.htm

Det ser godt ud, også med forklaring af princippet. Mange tak.

Fra : Jens G

Dato : 29-10-04 16:07

On Fri, 29 Oct 2004 08:19:19 +0200, "Kim Petersen" <kems@ZZcool.dk>
wrote:

> [...]
>er ikke klar over hvad det egentlig betyder. Er der nogen der vil være flink

Det køler jorden ned, så planterødder kan komme til at få det for
koldt. Og så er det meget dyrt og besværligt at reparere, hvis
slangerne i haven bliver utætte.

>- Hvad skal man passe på

Man skal sætte sig ind i hvor meget normal opvarmning af et hus på
samme størrelse koster med mere konventionelle opvarmingsformer, og
sammenligne det beløb med det jordopvarmede hus' el-regning,
selvfølgelig også fratrukket hvad der svarer til normalt el-forbrug.
Min erfaring siger mig at varmeforbruget ofte er meget optimistisk
oplyst i salgsmaterialet, når jordopbvarmede huse sælges.

F.eks så vi på et hus hvor varmeforbruget var opgivet til 7.000/år. Da
jeg spurgte hvor meget der blev betalt for el om året, var det 17.000.
Ejendomsmægleren kunne godt selv se at 10.000/år i el-forbrug var ret
meget for to personer.(det var i 1992)

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Jens Juul

Dato : 29-10-04 16:24

> [...]
>jeg spurgte hvor meget der blev betalt for el om året, var det 17.000.
>Ejendomsmægleren kunne godt selv se at 10.000/år i el-forbrug var ret

Her i Kbh. kan man ringe til el-forsyningen og få oplyst de sidste tre års
el-forbrug. En god ide så man kan se forbruget over tid............

Mvh Jens

Fra : LazyBoy

Dato : 29-10-04 17:07

Ja ja... Endnu en god "vandre historie" !!

Så husk at give alle rødderne i haven vanter på om vinteren !!!

Jordvarme er nok den mest effektive måde at opvarme sit hus på,
og her tænkes på systemets effekt faktor.
Nye anlæg i dag ligger på omkring faktor 1-6 ( Det var det sidste jeg læste)

Hvis man skulle være så uheldig at grave en slange over, og derefter helt
opgive håbet om at samle den igen, kunne man måske overveje at anskaffe
sig en ny kompressor, der køre luft til vand hvilket ville være en nemmere
og sikkert billigere løsning. Og så lad de gamle slanger blive liggende !!!

Effektfaktoren for denne type er dog lidt lavere, men intet i forhold til
den
besparelse der måtte foreligge.

Jeg har elvarme og brugte før ca. 7600 kwt/ år. Efter at have monteret
varmepumpe luft til luft, bruger vi nu 4600 kwt/år. Besparelse : 4500 kr.

Mvh Lasse

Fra : Jens G

Dato : 29-10-04 17:40

On Fri, 29 Oct 2004 18:06:57 +0200, "LazyBoy"
<joerlundfjern@stofanet.dk> wrote:

>Ja ja... Endnu en god "vandre historie" !!

Er det?

>Så husk at give alle rødderne i haven vanter på om vinteren !!!

Tja, jeg har set haven til et jordvarmeopvarmet hus, hvor hækken var
gået ud i metervis, og buske og træer mildest talt så elendige ud. Men
det kan da være slangerne lå for tæt i den have, eller der kan have
været andre årsager. Det var forøvrigt det samme hus som jeg omtalte i
forrige indlæg, med den store el-regning.

Fra : ThomasT

Dato : 29-10-04 23:25

ahhhhhh, det lyder nu alligevel lidt usandsynlig at planter går ud.....så
koldt er det nu heller ikke.

Thomas

Fra : Boye

Dato : 29-10-04 23:59

ThomasT wrote:
> ahhhhhh, det lyder nu alligevel lidt usandsynlig at planter går ud.....så
> koldt er det nu heller ikke.
>
> Thomas

Nej, det er noget skrækkeligt ammestuesnak. Vi har nu kørt med jordvarme
i godt 23 år, uden nogen uheldig virkning på planterne. Slangerne
ligger sædvanligvis fra 70 - 80 cm dybt, og man skal være mere end
almindelig uheldig for tilfældigt at lædere dem. Men for alle tilfældes
skyld bør man have en nøjagtig plan over, hvor slangerne ligger.
Endvidere er det rart at få opsat en bimåler, som nøjagtigt angiver,
varmepumpens forbrug af elektricitet.
Endvidere er det rigtigt, at økonomien bedres betydeligt, hvis man
holder fremløbstemperaturen lav. Vores ligger som regel på 42-44 Grader.
Derimod er vort varme vand virkelig varmt. I kolde perioder kan man
komme til at skolde sig!!!

Boye

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 10:37

LazyBoy skrev:

> Ja ja... Endnu en god "vandre historie" !!

Hvorfor er det en vandrehistorie at ringe til KE og få oplyst forbruget?

Jeg går ud fra det var det du svarede på men jeg er meget i tvivl pga.
din mangelfulde måde at quote på.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-11-04 23:13

"LazyBoy" <joerlundfjern@stofanet.dk> skrev et indlæg
<41826a94$0$23061$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

>Ja ja... Endnu en god "vandre historie" !!
>
>Så husk at give alle rødderne i haven vanter på om vinteren !!!

Hvis man flytter varme fra jorden og ind i huset må jorden altså
bliver koldere - jeg har tit tænkt på det, men ved ikke hvor meget det
drejer sig om.

Nogle der ved hvor meget det påvirker temperaturen i jorden at man
snupper noget varme fra haven?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 30-10-04 19:31

>- Hvad er jordvarme
>- Fordele
>- Ulemper
>- Hvad skal man passe på
>- Hvor meget kan varme et hus op

Hej Kim

Jeg har selv overvejet at installere jordvarme/varmepumpe, da mine
varmeinstallationer synger på sidste vers. Jeg har læst og undersøgt alt
hvad jeg har kunnet få fingrene i, og så vidt jeg kan se er der tale om en
rigtig fornuftig løsning, både økonomisk og miljømæssigt. Alligevel har jeg
valgt det fra. Grunden til jeg har gjort dette, fremgår af de andre svar du
har fået - og på sin vis dine egne spørgsmål: Der er alt for meget
usikkerhed og fordomme omkring jordvarme her i landet. Hvis man løber ud og
investere over 100.000 til jordvarme skal man være sikker på at man bliver
boende. Da jeg har tænkt mig at sælge igen inde for en overskuelig fremtid,
kommer jeg til at løbe ind i så meget skepsis omkring denne opvarmningsform
at det i sidste ende kan betyde en værdiforringelse af ejendommen, i stedet
for det modsatte. Hvis jeg havde hus i Sverige, hvor jordvarme er langt mere
udbredt og accepteret, ville jeg ikke tøve med at investere i et anlæg.

Jacob

Fra : Kim Petersen

Dato : 01-11-04 09:08

> [...]
>
> På forhånd tak. Og undskyld hvis det har været diskuteret før, men søgning
> via Google synes jeg ikke gav fyldestgørende oplysninger

Tak for alle de gode kommentarer, jeg leder dem fluks videre til min
kammerat. Han er af den konservative type, så han tør nok ikke, baseret på
disse meldinger, men det er jo op til ham selv

Fra : Rasmus

Dato : 01-11-04 10:02

> Tak for alle de gode kommentarer, jeg leder dem fluks videre til min
> kammerat. Han er af den konservative type, så han tør nok ikke, baseret på
> disse meldinger, men det er jo op til ham selv

Hvad med at han kontakede et par firmaer, eller tre, som laver
jordvarmeanlæg. Og lade dem fortælle og forklare, samt lade dem lave et
tilbud. På
denne måde får han også lidt andet indput end hvad fork kan fortælle.

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-11-04 09:44

> [...]
> tilbud. På
> denne måde får han også lidt andet indput end hvad fork kan fortælle.

Han overvejer at købe et hus der har jordvarme, ikke at få det installeret,
så et tilbud er der ikke brug for.

Fra : Peter Mejer

Dato : 01-11-04 18:21

> [...]
>
> På forhånd tak. Og undskyld hvis det har været diskuteret før, men søgning
> via Google synes jeg ikke gav fyldestgørende oplysninger

Ja, så må jeg jo nok give mit besyv med....

Har fået installeret jordvarme for ca. 3 mdr. siden. - Og jeg kan med glæde
konstatere at mit forbrug er reduceret til et minimum... - på 3 mdr. har jeg
brugt strøm for ca. 1000 kroner. - excl. centralvarme, men alligevel. - I
betragtning af at vi er en familie på 4, er det sq ikk så galt

Mht. ulemper skal du nok tage højde for at fremløbstemperaturen ikke er så
høj, som man er vant til med et standard centralvarmeanlæg.
Fremløbstemperaturen er ca. 50 dgr.C. - Yderligere kræver det at man
genanlægger haven (der, hvor man har gravet naturligvis...), men ud over det
er der ingen ulemper. - Den der med at man dræner jorden for varme er en
gammel skrøne, som er bedre tilbagevist, hvis man kigger på producenternes
hjemmesider.

Så jeg kan kun se fordele... - fra at have brugt 30000+ i olie pr. år, er
jeg gået til noget der ligner 10- 12K pr. år. Yderligere er der den fordel
at jeg er overbevist om at elselskabet har mere styr på, hvad de smider ud
gennem deres skorsten, end jeg har. - Ikke fordi jeg er miljøfreak, men
alligevel...

Jeg har gravet ialt 350 meter slange ned. - Det varmer fint et hus på 230 m2
op, incl. brugsvand.

Mht. risikoen for overgravede slanger: - Der er en enkelt løsning: - Lap dem
.. Det kan sagtens lade sig gøre.

Peter

Fra : anders majland

Dato : 02-11-04 10:48

> Har fået installeret jordvarme for ca. 3 mdr. siden.

Hvad har det kostet ?
Gerne udspecifiseret i materialer / arbejdsløn ?

> Jeg har gravet ialt 350 meter slange ned. - Det varmer fint et hus på
> 230 m2 op, incl. brugsvand.

Hvilken dybde ligger de i - og over hvor stort et areal ?
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Mejer

Dato : 03-11-04 17:08

meddelelse news:4187b841$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad har det kostet ?
> Gerne udspecifiseret i materialer / arbejdsløn ?

> Hvilken dybde ligger de i - og over hvor stort et areal ?
> [...]
Rørene er gravet mellem 80 og 100 cm ned (kedeligt job...)
Arealet er vel sådan ca. 400 m2.

Peter

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-11-04 22:36

Peter Mejer wrote:
> [...]
> meddelelse news:4187b841$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...

> Rørene er gravet mellem 80 og 100 cm ned (kedeligt job...)

Rart, at der nogen, der interesserer sig for jodvarme.
Der er penge at spare ved denne form for opvarmning - vel at mærke hvis
ens jordbundsforhold er egnet til det.
Det er ikke udelukkende et spørgsmål om jordslangens længde, men også i
hvilken slags jord slangerne ligger. Tør sandjord er ikke velegnet, god
fugtig muldjord/mosejord er noget af det bedste. Hvis jorden er
velegnet, og der bliver nedgravet en god længde jordslange - jo mere jo
bedre - og man alligevel står foran en udskiftning af et gammelt
oliefyr/varmtvandsbeholder og tillige har rigeligt store radiatorer -
for at kompensere for en lav fremløbstemperatur - eller veltilrettelagt
gulvvarme, er der ikke tvivl om, at det er en god investering.
Aksel

Fra : Omnolog HMH

Dato : 03-11-04 23:43

Hvis nu man har sandjord, vil det så være en fordel at lægge slangerne ned i
grundvandet?

Er der nogen, der har links til en side, hvor principperne for jordvarme er
forklaret?

Fra : Aksel Petersen

Dato : 04-11-04 00:10

Omnolog HMH wrote:
> Hvis nu man har sandjord, vil det så være en fordel at lægge slangerne ned i
> grundvandet?

Helt afgjort: Ja ! (Men grundvandet bør helst ikke være helt
stillestående, men det er det jo ikke mange steder.)

Aksel