MSSQL, Veritas Backup, Transaction logs?
Fra : Anders Lund

Dato : 25-10-04 14:32

Jeg er blevet sat på den opgave at jeg skal tage backup af en MS SQL
server via en Backup Exec 9.1. Fint nok, jeg har fået det til at køre
med en "Full database backup" og en "differencial backup".

Men jeg skal også tage backup transactional logs - et par gange om
dagen.

Og nu må jeg sige at jeg ikke helt kan følge med, for jeg synes at
få modstridende oplysninger om man skal truncate eller ej, når der er
taget backup af disse.

Har en kæmpe pdf fil fra Veritas, hvor jeg har læst om emnet og har
kigget på MS Technet i SQL Server 2000 Administrato's Pocket
Consultant samt noget Google søgning, uden at jeg er begyndt at føle
mig mere sikker på emnet.

Er der nogen som har nogle gyldne ord om emnet eller kan henvise mig
til noget "brugbart".

Mvh
Anders

Fra : Kim Andersen

Dato : 25-10-04 14:57

Hvad med at få MS SQL til at lave et dump af databasen + transactions log
til filer og så få BackupExec til at lave backup af de filer som MS SQL har
lavet?

/Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-04 15:57

"Kim Andersen" wrote

> Hvad med at få MS SQL til at lave et dump af databasen + transactions log
> til filer og så få BackupExec til at lave backup af de filer som MS SQL
> har
> lavet?

Det er en lidt skidt ide
De fleste 3-parts backup programmer af en vis klasse har egen klient til at
tage online backup af mssql
Specielt godt hvis man har behov for at rulle tilbage

- Peter

Fra : Jesper Sommer

Dato : 25-10-04 17:59

Enig - du skal sikre dig at du har en såkaldt "Veritas SQL Server
Agent", som er et supplerende produkt til Backup Exec. Det er klart det
nemmeste.

- Jesper

Fra : Anders Lund

Dato : 25-10-04 15:20

Kim Andersen wrote:
> [...]
transactions log
> til filer og så få BackupExec til at lave backup af de filer som MS

Kan jeg ikke kun bruge det til en full backup? Det ville være rart
hvis jeg kunne få Backup Exec til at holde styr backup jobs mht. full,
differencial og når jeg finder ud af det, transactional logs.
Mvh
Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-04 16:03

"Anders Lund" wrote

> [...]

> Og nu må jeg sige at jeg ikke helt kan følge med, for jeg synes
> at få modstridende oplysninger om man skal truncate eller ej,

Som udganspunkt skulle det ikke være nødvendigt at trunkere efter at man har
taget backup af transactionsloggen, MSSQL sørger selv for at nulstille den
Eller dvs normalt når man bruger MSSQL backup program så skal man ikke
foretage sig yderligere

Trunkere du manuelt efter at du har taget backup så mister du transactioner
fra det tidspunkt backuppen startes til det tidspunkt loggen trunkeres
DEt kan godt være en del
Husk at du tager online backup dvs mens der er fuld aktivittet på database
serveren

Fra Books OnLine:
<quote>
Truncating the Transaction Log
When SQL Server finishes backing up the transaction log, it automatically
truncates the inactive portion of the transaction log. This inactive portion
contains completed transactions and so is no longer used during the recovery
process. Conversely, the active portion of the transaction log contains
transactions that are still running and have not yet completed. SQL Server
reuses this truncated, inactive space in the transaction log instead of
allowing the transaction log to continue to grow and use more space.

Although the transaction log may be truncated manually, it is strongly
recommended that you do not do this, as it breaks the log backup chain.
Until a full database backup is created, the database is not protected from
media failure. Use manual log truncation only in very special circumstances,
and create a full database backup as soon as practical.
</quote>

PS: du har et issue med din newsreader der gør at det er lidt besværligt at
svare dig

- Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 26-10-04 10:58

Peter Lykkegaard wrote:
> Som udganspunkt skulle det ikke være nødvendigt at trunkere efter
at man har

Ok, det var også det jeg regnede med. Så kører jeg backuppen af
logfilerne, UDEN at trunkere dem.

> [...]
nulstille den
> Eller dvs normalt når man bruger MSSQL backup program så skal man

Fint, jeg bruger Veritas Backup Exec med SQL agenten, så det burde
også ske, når jeg kører en full eller differencial database backup.
Det var i hvert fald sådan jeg har forstået af det jeg har læst.

> [...]
trunkeres
> DEt kan godt være en del
> Husk at du tager online backup dvs mens der er fuld aktivittet på

Ok, det var også noget i den stil jeg kunne forstille mig fra det jeg
har læst, så det er rart at få bekræftet at jeg har forstået det
korrekt. :)

> PS: du har et issue med din newsreader der gør at det er lidt
besværligt at
> svare dig

Det beklager jeg, men jeg har desværre kun Google Groups at støtte
mig op af. Jeg bruger deres version 2, som stadig er i beta stadiet -
måske skulle jeg prøve den første version, hvis den også kan lave
nye indlæg. Har ikke brugt det så meget.
Tak for forklaringerne og din tid.

Mvh
Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-10-04 11:21

"Anders Lund" wrote

> [...]
> støtte mig op af. Jeg bruger deres version 2, som stadig er i
> beta stadiet - måske skulle jeg prøve den første version, hvis

Jeg har brugt Google Groups en del gange uden de store problemer
Jeg har dog ikke prøvet betaudgaven

Det kan at det er GGBeta sammen med min OE der laver knuder

- Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 26-10-04 11:00

Jesper Sommer wrote:
> Enig - du skal sikre dig at du har en såkaldt "Veritas SQL Server
> Agent", som er et supplerende produkt til Backup Exec. Det er klart
det
> nemmeste.

Sådan en agent har jeg også - så det er åbenbart så nemt som det
kunne se ud. Håber jeg.

Mvh
Anders