Køler - Ikke for VIA bundkort..... hvorfor~
Fra : Peter

Dato : 25-10-04 06:46

Hej.

Jeg har ved flere kølere (for AMD XP) set at der står "ikke for VIA" eller
"Kan ikke bruges til VIA platforme", hvorfor nu det ??

Jeg kan ikke præcis se hvad det er der skulle hindre mig i at bruge eks.
denne køler fra SHG, hvis jeg har lyst til det:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320676

Er det noget med huller eller lign omkring soklen ??
(Ovenstående køler sidder så vidt jeg kan se ikke fast via hullerne omkring
soklen....)
Hvis ja, er det så ikke bestemt af bundkort fabrikanten frem for chipsset
fabrikanten ??

Eller har det noget men komponentplaceringen at gøre ??
Igen - hvis ja, er det så ikke bestemt af bundkort fabrikanten frem for
chipsset fabrikanten ??

Mvh.
Peter

Fra : ct

Dato : 25-10-04 07:02

det er noget fis.... det er bundkortet og ikke chipsettet der afgører om der
er huller omkring soklen.

Fra : Peter

Dato : 25-10-04 07:42

Hej.

> det er noget fis.... det er bundkortet og ikke chipsettet der afgører om
> der er huller omkring soklen.

Det "sjove" er at det også står ved mange af de kølere, der monteres med
clipsen og altså ikke via hullerne i bundkortet.

Mvh.
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-10-04 08:29

Peter skrev :
> Hej.
>
> Jeg har ved flere kølere (for AMD XP) set at der står "ikke for VIA" eller
> "Kan ikke bruges til VIA platforme", hvorfor nu det ??

Fordi VIA's _CPU'er_ - /ikke/ /chipset/ - ikke passer til køleren. VIA's
CPU'er er noget mindre og kræver sjælden en voldsom køler. Der er bare ikke
så mange der ved at VIA laver CPU'er.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Peter

Dato : 25-10-04 13:30

Hej.

> Fordi VIA's _CPU'er_ - /ikke/ /chipset/ - ikke passer til køleren. VIA's
> CPU'er er noget mindre og kræver sjælden en voldsom køler. Der er bare
> ikke
> så mange der ved at VIA laver CPU'er.

Ahaaa...... Nu er jeg med.....
Jeg vidste nu godt at VIA laver processorer, jeg har selv haft en af slagsen
i et epia/eden (eller hvad de heder) bundkort.
Jeg vidste så bare ikke, at de åbenbart også laver processorer der passer i
et Socket-A bundkort.
Svjv. er det nemlig Soket-A kølere jeg kikker og har kikket på......

Mvh.
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-10-04 16:07

Peter skrev :
> [...]
> et Socket-A bundkort.
> Svjv. er det nemlig Soket-A kølere jeg kikker og har kikket på......

Og det gør de da lige så lidt som Intel CPU'erne

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/