Kun varme på i weekender
Fra : Per H

Dato : 21-10-04 18:05

Vi har købt hus, og skal igang med renovering i weekenderne.

Dvs. det er tomt til hverdag.

Hvad bør jeg gøre ved oliefyret, så det ikke bruger en masse olie når
vi ikke er der. Skal det slukkes helt, eller er der noget med en
chuntventil, der skal lukkes?

(Vi er ikke vandt til oliefyr.)

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jakob G.

Dato : 21-10-04 18:50

- Du kan vel bare lukke for radiatorerne...
Fyret kører jo kun når der er behov for varme.

Men du kan vel også slukke for det vil jeg tro.

--
Hilsen Jakob

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-10-04 19:20

Per H wrote:
> Vi har købt hus, og skal igang med renovering i weekenderne.
>
> Dvs. det er tomt til hverdag.

Med de nattemperatur vi er på vej ind til, så skal i nok være lidt
forsigtige med at lukke 100% for varmen...
Lidt varme bør der nok være...

Men i kan jo skrue ned for alle termostater

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-10-04 19:22

Søren C. Fischer wrote:

> Med de nattemperatur vi er på vej ind til, så skal i nok være lidt
> forsigtige med at lukke 100% for varmen...

Trægulve og gipslofter er ikke vildt begejstrede for kulde...
Vores lofter og gulve har f.eks. taget mildt skade af at den forrige ejer
havde huset stående henover en vinter uden varme på...

Fra : Dan Andersen

Dato : 21-10-04 21:22

Bare sørg for at holde kedeltemp. på 65 grader. Ellers kondenserer væggene i
brændkammeret og røgafgangen. Derved opstår der svovlsyre, der vil ætse
kedlen indefra. Hvis temp er 65 grader, så sker der ingen kondensering og du
kan da regulere fremløbstemp. på shuntventilen. Sørg for at have
termostatventiler på alle radiatorerne.. Se evt. på min hjemmeside om energi
og vand med meget mere.

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Karsten L

Dato : 22-10-04 13:51

Huset og ledninger skal vel blot holdes frostfrit ugen ud.
Hertil kan bruges en el blæservarmer. Temperaturen skal
blot være minimum ca. 5grader
På fyrets kan man sætte en timer, så det starter en 3 timer
før man kommer i weekenden og slukker igen søndag aften.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : anders majland

Dato : 22-10-04 09:47

> [...]
> På fyrets kan man sætte en timer, så det starter en 3 timer
> før man kommer i weekenden og slukker igen søndag aften.

Vil det ikke være billigere at bruge fyret til at holde det frostfrit ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Karsten L

Dato : 23-10-04 02:00

> Vil det ikke være billigere at bruge fyret til at holde det frostfrit ?

Alt efter hvordan isolering er i oliefyrets rum, på rørene og en
evt. vandvarmer så skal temperaturen på fyret nok holdes
på en 60-65grader og mon ikke der så nemt smutter 5 - 10 liter olie
i døgnet. (til ca. kr. 8,- pr. liter puha)
Hvis en timer som blot starter opvarmningen ved 5 grader, så går
der sandsynligvis et par dage inden den starter, når huset har været
varmet op efter et besøg.
Der er jo også mange dagtimer hvor den udendørs temperatur er
over 0.

En sommerhus ejer, hvis en sådan læses dette, som benytter
elopvarmning om vinteren må kunne fortælle os hvor mange amp.
han normalt bruger.

Men bruger man alligevel sit oliefyr, så skal man måske også huske
at slukke for cirkulationspumper.
(og husk at lukke for vandet på de udendørs vandhaner -
kom jeg lige i tanke om)

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Jakob G.

Dato : 22-10-04 17:15

> Hvis en timer som blot starter opvarmningen ved 5 grader, [...]

??

--
Hilsen Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-10-04 15:45

> Vi har købt hus, og skal igang med renovering i weekenderne.
>
> Dvs. det er tomt til hverdag.

Så længe i river ned, og hverken lofter eller køkken skal gemmes, så kan i
sagtens slukke helt, men så snart i begynder at bygge op, sætte tapet op,
lægge gulv osv, så skal der varme på. Ellers bliver det ødelagt i løbet af
få uger.

Mvh Maria

Fra : DM

Dato : 22-10-04 17:23

> [...]
> lægge gulv osv, så skal der varme på. Ellers bliver det ødelagt i løbet af

Må man slukke sit oliefyr helt ?
Jeg har altid troet at det ville betyde tærring af kedlen, og de 2 liter det
koster at holde det kørende er da godt givet ud for at undgå det. Vi bruger
30-50 liter olie om måneden i sommer sæsonen til varmt vand og holde fyret
i live

/dm

/DM

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-10-04 20:07

DM <dm@sjollok.dk> wrote:

> [...]
> 30-50 liter olie om måneden i sommer sæsonen til varmt vand og holde fyret

Om man må eller ikke kan jeg ikke svare på, men jeg slukker mit til
april og starter det først igen til oktober. Derudover har jeg tænd/sluk
ur på så det kun kører når jeg ikke er hjemme. Når jeg er hjemme fyrer
jeg med fast brændsel.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-10-04 11:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev et indlæg
> [...]

>lægge gulv osv, så skal der varme på. Ellers bliver det ødelagt i løbet af

Særligt det med tapet er værd at bemærke - det kan give en del fugt
når væggene tørrer.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-04 11:21

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message

> Særligt det med tapet er værd at bemærke - det kan give en del fugt
> når væggene tørrer.

Vi skal også snart til modernisering, og kunne derfor godt tænke mig at vide
om temperaturen så skal være:

- lav (under 15°C) ?
- mellem (mellem 15 og 18°C) ?
- normal (mellem 18 og 22°C) ?
- varm (mellem 22 og 24°C) ?
- meget varm (over 24°C) ?

Mit eget bud vil være normal, altså en temperatur mellem 18 og 22 °C,
endelig ikke mere for så tørrer tapetet for hurtigt.

--
mvh/rg. Christian