Beregning af varmebehov
Fra : TG4600

Dato : 21-10-04 13:24

Jeg planlægger at bygge en kasse til vinteropbevaring af frost følsomme
planter.

Tanken er at bygge en kasse som isoleres med f.eks. 150 mm flamingo (det har
jeg nemlig liggende i forvejen)
Jeg ved at:
- kassen har en overflade på 4,25 m²
- lambdakoef. = 0,036 W/mK

Hvor meget energi skal der tilføres for at holde en temperatur som er f.eks.
10°C over omgivelsernes temperatur

Udfra enhederne mener jeg at:

Effekt = (4,25 [m²] x 0,036 [W/mK] x 10 [K]) / 0,15[m]
Effekt = 10,2 W

Er der nogen der kan bekræfte det??

/TG

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-10-04 10:11

Hej

Jeg ved ikke lige hvor du har fundet formlen. Det passer fint med enhederne,
men jeg tror formlen er forkert. Desuden indsætter du temp. i grader celcius
men angiver enheden som Kelvin.

sådan vil jeg gøre :

Transmissionstab gennem lodrette flader vendende mod det fri :

Transmissionstabet = U-værdi x overfladeareal x temperaturforskellen (mellem
ude og kassen)

Man regner ofte med en udetemp på -12 grader celcius, men det afhænger jo af
hvor du skal have kassen til at stå.

U-værdi = 1 / R (isolansen)

R = lagtykkelsen / lambdakoef.

altså,

R = 0,15 / 0,036 ..... R = 4,167

U = 1 / 4,167 ..... U = 0,24

Transmissionstab = 0,24 x 4,25 x (10-(-12))
Transmissionstab = 22,4 W

For transmissionstab gennem vandrette og skrå flader tillægges 15%. :

Transmissionstab (vandret, skrå) = U x A (vandret, skrå flade) x 1,15 x
temp. forskel

Karina

--
---
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht