violer.
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 14-05-01 00:44

er der nogen, der ved hvor man kan købe violfrø.
Jeg vil gerne have mange duftende violer hurtigt, men kender ikke nogen der
vil dele, så kunne jeg så dem
var det det bedste.

mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-01 21:17

On Mon, 14 May 2001 01:44:11 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

>er der nogen, der ved hvor man kan købe violfrø.
>Jeg vil gerne have mange duftende violer hurtigt, men kender ikke nogen der
>vil dele, så kunne jeg så dem
>var det det bedste.

Chiltern Seeds i england. Eller Jelitto Staudensamen i tyskland. Hos
Jelitto skal man dog bestille for mindst 50 af disse her europæiske
pap-penge, hos Chiltern kan man købe så lidt man kan få sig til.
Adresserne kan du finde på min hjemmeside, adressen på den ses
nederst.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-05-01 00:53

:

> Chiltern Seeds i england

Tak for tippet.
Jeg har bestilt frø, så nu er det spændende hvor lang tid der går med
leveringen.

Tak til i andre for velvillig interesse , det er for sent i år at dufte sig
frem til violer, og jeg har nogle der ikke dufter.
Jeg har også været på et havecenter og købe lidt i en potte, men det er dyrt
for ikke ret meget.

Og det bliver spændende at lægge dem i fryseren og så så frøene og se hvad
der kommer ud af det.

mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-01 20:29

On Wed, 16 May 2001 01:52:38 +0200, "Vibeke Hansen"

> Tak for tippet.
>Jeg har bestilt frø, så nu er det spændende hvor lang tid der går med
>leveringen.

Chiltern plejer at være hurtige.

> [...]
>frem til violer, og jeg har nogle der ikke dufter.
>Jeg har også været på et havecenter og købe lidt i en potte, men det er dyrt

Frøene er vanskelige at få til at spire og der er - mærkeligt nok - et
stærkt begrænset marked for disse violer. Det gør dem dyrere end så
meget andet.

>Og det bliver spændende at lægge dem i fryseren og så så frøene og se hvad
>der kommer ud af det.

Pas på med at smide dem i fryseren. Selv om frøene sagtens kan klare
de mange kuldegrader kan den pludselige nedkøling fra omkring
stuetemperatur til -18 kan skade dem.

Jeg har gode erfaringer med at så frø som kræver kuldeperiode i januar
måned, sætte dem udendørs på et halvskygget sted.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 19-05-01 16:23

> Chiltern plejer at være hurtige.

Der gik kun 3 dage, så de er hurtige, herligt.

> [...]
>
> Jeg har gode erfaringer med at så frø som kræver kuldeperiode i januar
> måned, sætte dem udendørs på et halvskygget sted.

Der er ovenikøbet såanvisning med temperatur , godt nok i fahrenheit, så de
er allerede sået.

en kombination af kølerrum og fryser kan gøre det , anslår jeg, med
forsigtighed.

Herlig gruppe.

mvh Vibeke

Fra : R.N.

Dato : 15-05-01 10:39

"Vibeke Hansen" > skrev i en meddelelse

> er der nogen, der ved hvor man kan købe violfrø.

Hej Vibeke

Det var da synd, du ikke bare kan gå hen om hjørnet og købe violfrø.
Jeg synes man ser hundredevis af dem på sydvendte baneskråninger og
lignende, kan dog ikke lige komme i tanker om et konkret sted.

Dukker det op, eller kommer jeg forbi et sted, hvor de vokser totalt
vildt vil jeg sende dig en mail.

Du har fuldstændig ret - violer er noget så dejlige.

Håber du finder frem til dem på den ene eller den anden måde.

Hilsen elena@io.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 15-05-01 15:23

Jeg er også sikker på, at du kan finde nogle gratis violer et sted.
Ellers så jeg små-planter i "staude-afdelingen2 i den lokale planteskole
for nylig (Thomsen, Aalborg). Når bare du har en enkelt plante, bliver den
hurtigt til flere, -violer formerer sig både v.hj.a. frø og udløbere.
Når de fås i eEn planteskole, fås de sikkert også i mange andre.
Vh
Aase