Isokern - har det nogen betydning
Fra : Jacob Madsen

Dato : 15-10-04 18:39

Hej

Jeg har et spritnyt stokerfyr med elektroninsk ilststyring. Det er
tilsluttet en gammel skorsten uden isokern. Det giver masser af varme (fyrer
med korn) og fungerer i det hele taget fint.
Ville jeg have gavn af, at sætte isokern i min skorsten? Og hvilke fordele
ville jeg opnå?
Eller skal jeg lave en ny stålskorsten?

Jacob

Fra : ...

Dato : 16-10-04 07:44

Er der noget galt med din skorsten ?
Hvis ikke, hvorfor så lave om på den ?

Fordelen ved en isokern er, at den er tæt og isoleret, så f.eks. kommer der
ikke løbesod.

Fra : Jacob Madsen

Dato : 16-10-04 09:45

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget galt med din skorsten ?

Nej, egentlig ikke, men jeg spekulerede på om der går for meget varme tabt i
en uisoleret skorsten.

> Hvis ikke, hvorfor så lave om på den ?

Nej, jeg vil da også helst være fri - det er jo billigere

> Fordelen ved en isokern er, at den er tæt og isoleret, så f.eks. kommer
der
> ikke løbesod.

Jeg har haft problemer med løbesod i de måneder, hvor der ikke fyres så
meget. Jeg tror ikke jeg få problemer om vinteren, hvor fyret jo kører med
højere drift.

Jacob

Fra : ...

Dato : 16-10-04 11:18

Varmetabet i din uisolerede skorsten....
Det varme du taber i en skorsten uden isolering, vil du tabe alligevel. Man
kan selvfølgelig køre med en lavere temperatur i aftrækket fra kedlen, men
det er mest relevant ved et oliefyr.
Jeg kører med en uisoleret skorsten. Den er placeret centralt i huset og går
gennem både stueetagen og 1ste sal. Når jeg fyrer med koks, så varmer
skorstenen i sig selv vægen op i de rum som den passerer, det er jo rart.
Hvis jeg isolerer den, så taber jeg jo bare den varme til kolibrierne.

Hvis du har en "våd" skorsten, kan du prøve med at lave / købe en hætte til
den. Så regner det ikke ned igennem den.
Jeg selv, har desuden sat en trækregulator i bunden, så er der altid
cirkulation op gennem skorstenen. Det giver i øvrigt også et mere stabilt
træk, hvis det f.eks. stormer.

Når du kører med en uisoleret skorsten, skal du huske at vedligeholde f.eks.
fugerne, så der ikke kan trænge røggas ud i huset. !

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-10-04 18:45

> Det varme du taber i en skorsten uden isolering, vil du tabe alligevel.

> Hvis jeg isolerer den, så taber jeg jo bare den varme til kolibrierne.

Ved oliefyr er det ihvertfald gældende at, jo bedre skorstenen er isoleret,
jo lavere røggastemperatur kan man køre med. En lavere røggastemperatur
giver en bedre udnyttelse af varmen.

Problemet med en uisoleret skorsten er at der skal være en høj røggastemp.
for at sikre at der ikke dannes kondens i skorstenen.

Så ved oliefyring er der ihvertfald en klar fordel ved en isoleret skorsten.
Om dette også gør sig gældende ved stoker ved jeg ikke...

---

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-10-04 10:59

> Så ved oliefyring er der ihvertfald en klar fordel ved en isoleret skorsten.
> Om dette også gør sig gældende ved stoker ved jeg ikke...

Det gør det i endnu højere grad, da træpiller/korn mv indeholder 5-10 %
vand (det mener jeg ikke olie gør).
Mit pillefyr udnytter varmen for godt... nærmest, da det ved optimal
forbrænding kun har en røggastemperatur på omkr 95 grader. Så selv i en
skorsten lavet af isokernelementer har jeg lidt løbesod. Og det hjælper
ikke at lave gennemtræk i skorstenen, da vanddampene så fortætter
hurtigere pga nedkøling.
En optimal røggastemp for min skorsten ville være omkr. 150 grader. Så
vidt jeg husker bør skorstenstemperaturen 1 meter fra top være mindst 60
grader for at undgå fortætning.
Der er hjælp at hente på http://www.pilleklubben.dk/

Mvh Tomas

Fra : Splitcane

Dato : 17-10-04 18:45

Du kan med fordel kontakte din lokale skorstensfejer. Han vil give dig
en god vejledning og det er ganske gratis. Desuden er han uddannet til
at svare kvalificeret på dine spørgsmål vedr. skorsten.
Løbesod kan også forekomme i en isokern! løbesod afhænger bla. af
hvilken type og kvalitet brænde du benytter, men igen kan din
skorstensfejer hjælpe dig professionelt.

http://www.kandu.dk/