Radiator-udluftning - hvilken skrue?
Fra : Morten

Dato : 14-10-04 11:45

Da mine radiatorer ikke varmer ordentligt mere, går jeg ud fra de skal
udluftes (jeg har haft problemet hvert år, men har haft en anden til at
ordne det for mig).
Mit spørgsmål er nu: hvilken skrue skal jeg dreje på ? I den modsatte ende
af termostaten sidder der en form for to skruer. Den ene sidder ligesom
inde i midt af den anden. Er det den lille jeg skal skrue på? eller er det
den store udenom ?
Og hvor meget skal jeg skrue? flere omgange?
Og skal termostaten være skruet helt op før jeg starter udluftningen eller
skal den være skruet helt ned?

På forhånd tak.

Mvh.

Morten

p.s. haster lidt, da jeg hundefryser, og det er svært at sidde med luffer
på, når man sidder ved computeren :)

Fra : Jacob Mygind

Dato : 14-10-04 12:16

Morten wrote:
> anden. Er det den lille jeg skal skrue på? eller er det
> den store udenom ?
> Og hvor meget skal jeg skrue? flere omgange?

Det er den lille i midten du skal dreje på. Skru forsigtigt op, så vil
du kunne høre når luften kommer, og luk når du bliver våd
Ventilen bør vøre åben, så har du størst tryk i radiatoren.
Husk efterfølgene at se om der skal vand på anlægget.

Mvh Mygind

Fra : Morten

Dato : 14-10-04 15:51

"Jacob Mygind" <jacob_mygind@yahoo.danmark> wrote in news:cetbd.723$jT7.234
@news.get2net.dk:

> [...]
> Ventilen bør vøre åben, så har du størst tryk i radiatoren.
> Husk efterfølgene at se om der skal vand på anlægget.

Tak for svaret! Det lader til at virke, men med hensyn til at tjekke om der
er vand på anlægget, der tror jeg ikke rigtigt at jeg kan, da jeg bor i
lejlighed. Så jeg går UD FRA det er noget viceværten har tjek på. Men jeg
ved ikke om det er det som er problemet, fordi godt nok kommer der varme i
radiatorne, men jeg synes umiddelbart mest det er i øverste halvdel de
bliver varme, i nederste halvdel er de stadig kolde. Jeg har dog ikke givet
dem flere timer at stå i, så det kan jo være det kommer, men vi er enige om
at den skal være lige varm over det hele ikke (efter et stykke tid) ?

Mvh.

Morten

Fra : Calle.

Dato : 14-10-04 16:41

Morten wrote:
> [...]
> kolde. Jeg har dog ikke givet dem flere timer at stå i, så det kan jo
> være det kommer, men vi er enige om at den skal være lige varm over

Der skal være forskel på top og bund, det er jo fordi din radiator afgiver
varmen fra vandet til rummet. det afkølede vand går til bunds, og det varme
er i toppen, derfor denne forskel.

--
Calle.

Fra : Morten

Dato : 14-10-04 17:27

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in

> Der skal være forskel på top og bund, det er jo fordi din radiator
> afgiver varmen fra vandet til rummet. det afkølede vand går til bunds,
> og det varme er i toppen, derfor denne forskel.

Tak tak, der kan man bare se, det havde jeg ikke den fjerneste anelse om :)

Mvh.

Morten

Fra : Calle.

Dato : 14-10-04 21:37

Morten wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in

> Tak tak, der kan man bare se, det havde jeg ikke den fjerneste anelse
> om :)

tænk tilbage på fysiktimerne:
varme stiger til vejrs, kulde slår ned
--
Calle.

Fra : Jørn Vind

Dato : 14-10-04 13:00

Hej Morten - såvidt jeg husker skruen - så er "hylsteret" udenom ca. 1 cm i
diameter, og indeni sidder der en - såvidt jeg husker en trekantet skrue ???

Under alle omtændigheder, er det den indvendige du skal skrue på.

Du starter med at lukke lidt op for termostaten - så du kan høre at vandet
"siver". Dernæst åbner du lidt for den lille skrue indvendig, og du kan
sikkert høre at luften "siver" ud. Bliv siddende indtil der kommer vand ud
af ventilen, og skru ventilen til. Luften er nu ude.

held og lykke med projektet.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Morten

Dato : 14-10-04 15:55

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> og du kan sikkert høre at luften "siver" ud. Bliv siddende indtil der
> kommer vand ud af ventilen, og skru ventilen til. Luften er nu ude.

Også stor tak til Jørn, for den detaljerede vejledning/forklaring! Altid
rart at se et par forskellige forklaringer (som heldigvis grundlæggende
sagde det samme ), når man som jeg er helt nybegynder, hvor en hver
person ville kunne bilde mig hvad som helst ind :)

Mvh.

Morten