Køkkenvask
Fra : Carlsen

Dato : 13-10-04 11:57

Hej NG...

Håber en eller anden kan hjælpe

Jeg vil gerne have rengjort min køkkenvask, så den ser ud som da vi købte
den...nogen som ved hvilke midler man må/kan bruge til formålet?

Jeg er ikke helt klar over hvad vasken er lavet af - det er en "alm.
stålvask" ?!?!

Mvh

LC

Fra : Martin

Dato : 13-10-04 12:38

> [...]
> den...nogen som ved hvilke midler man må/kan bruge til formålet?
>
> Jeg er ikke helt klar over hvad vasken er lavet af - det er en "alm.

Hvis det er en "alm. stålvask" kan den poleres med wienerkalk tilsat
husholdningssprit. Wienerkalk kan bl.a. købes i Matas, spritten finder du
nok selv

/Martin

Fra : steen madsen

Dato : 13-10-04 18:11

Hej LC

Prøv at smøre den ind i det tykke brune sæbe dæk det af med plastik og lad
det sidde et døgns tid, skyld derefter vasken og den ser ud som ny(jo
længere tid men sæben jo bedrer resultat)

steen

Fra : Emil

Dato : 13-10-04 21:37

On Wed, 13 Oct 2004 12:56:43 +0200, Carlsen wrote:

> [...]
>den...nogen som ved hvilke midler man må/kan bruge til formålet?
>
>Jeg er ikke helt klar over hvad vasken er lavet af - det er en "alm.

Normalt vasker jeg køkkenvasken med sulfo, så fedtrester ikke
beskytter kalkaflejringerne. Herefter afkalkning med eddike og en
blød svamp. En ugentlig omgang er mere end nok.

Det sker dog, at det hele forsømmes i perioder, så det ligner
noget der er løgn. Selv efter ovenstående udskejelser, ser vasken
stadig brun ud (kaffeslatter?).
Så er der kun én ting der virker: Maskinopvaskemiddel!
En spsk. (eller én tablet) i en liter kogende vand. På med
gummihandsker (vigtigt) og vask køkkenvasken med en blød svamp
eller nylonbørste. Dét virker mirakuløst.

Har du ødelagt køkkenvasken med de dér skuresvampe med
metalindlæg, er det næsten umuligt at holde vasken ren, så hold
dig fra dem.

m.v.h. Emil

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-04 08:29

"Emil" <emilsen@ostbirk.com> skrev i en meddelelse

> Det sker dog, at det hele forsømmes i perioder, så det ligner
> noget der er løgn. Selv efter ovenstående udskejelser, ser vasken
> stadig brun ud (kaffeslatter?).

Ja - eller te eller misfarvning efter kartoffelskrælning eller...

> Så er der kun én ting der virker: Maskinopvaskemiddel!

Alm. vaskepulver virker også, især sammen med en skumgummisvamp.
Bedst er vaskepulver til kogevask (indeholder blegemiddel).

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-10-04 10:05

I news:416e2aa3$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Inger Pedersen>
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev:

> Alm. vaskepulver virker også, især sammen med en skumgummisvamp.
> Bedst er vaskepulver til kogevask (indeholder blegemiddel).
>
> Hilsen Inger

Hvad er der nu blevet af godt gammeldags skurepulver?
Det har holdt mine stålvaske fri for aflejringer og misfarvninger i
mange år.

Skurepulveret efter en let matteret/grå overflade. Ønsker man at vasken
skal 'stå som et spejl', er rådet med wienerkalk en god løsning, men det
kræver noget polere arbejde.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-10-04 15:53

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er der nu blevet af godt gammeldags skurepulver?

Tja - en bøtte ville vel i min husholdning slå til i 10 -15 år, og de fylder
jo, alle specielmidlerne, hvis man skal ha' et til spejle, et til fliser, et
til vinduer, et til... og ...

Hilsen Inger