Svampe på træstød.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-10-04 14:47

I vores have, langs en hæk har vi nogen træstød fra lærketræer, skåret helt
nede ved jorden. Disse stubbe er helt fyldt med en svamp, som jeg synes er
vældigt dekorativ. Hvor den kommer fra ved jeg ikke. Det er snart mange år
siden træerne blev fældet, og det er først i år svampene er dukket op. Det
skal dog siges, at vi i år har fyldt op mellem stubbene med kompost fra den
lokale genbrugsplads, så måske der har været sporer deri. Samme kompost er
brugt mange andre steder i haven, og svampen kommer ikke andre steder,
bortset fra enkelte små pletter tæt ved træstubbene, men det regner jeg med
er fordi der på de steder er rødder fra lærkene der ligger lige i
jordoverfladen.
Jeg er på ingen måde ked af svampene, tvært imod jeg synes de pynter, men
kan der mon være "bivirkninger"? Vi har en lille hund, og den ser ikke ud
til at være interesseret, men man kan jo ikke holde øje med en hele tiden.
Jeg ved ikke hvad det er for en svamp, men der er lagt billeder i
news:dk.binaer SUBJ: Svampe på træstød

Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-10-04 16:00

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan der mon være "bivirkninger"? Vi har en lille hund, og den ser ikke ud

> Jeg ved ikke hvad det er for en svamp, men der er lagt billeder i

Jeg har fundet frem til, at det måske er den der hedder Gran-svovlhat, som
skulle være en udmærket spisesvamp. Kan nogen bekræfte dette ved at se
billederne?

Fra : Anette

Dato : 12-10-04 16:27

Ole Axelsen <oleaxelsen@privat.dk-k> wrote:
> Jeg har fundet frem til, at det måske er den der hedder
> Gran-svovlhat, som skulle være en udmærket spisesvamp. Kan nogen
> bekræfte dette ved at se billederne?

Hej Ole

Jeg ved ikke en dyt om svampe, men synes ikke dine billeder ligner
gran-svovlhat.
Prøv at se på denne side http://home.worldonline.dk/e_slot/gran-svo.htm

Billederne viser gran-svovlhatten med en hvid kant og helt hvide lameller
Der er en "løftet pegefinger" om at svampen kan forveksles med en
"randbæltet hjelmhat"
som er giftigt.
Såååå vent lige med at sætte tænderne i den til du er helt sikker

/ Anette

Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-10-04 16:44

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv at se på denne side http://home.worldonline.dk/e_slot/gran-svo.htm
>
> Billederne viser gran-svovlhatten med en hvid kant og helt hvide lameller

Hej.

Den side har jeg også fundet, og blev da også selv i tvivl.
Advarslen om
http://www.first-nature.com/fungi/id_guide/cortinariales/galerina_marginata.htm
Randbæltet hjelmhat gjorde mig dog ikke så nervøs, for de ligner heller ikke
helt mine.

Til gengæld ligner dette billede meget
http://home6.inet.tele.dk/pedjuhl/html/hyphcapn.htm