| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vindruerne! Fra : lene | 
  Dato :  10-10-04 15:21 |  
  |   
            Hej med jer allesammen
 
 Med fare for at blive til grin vover jeg alligevel det ene øje og spør':
 Kan jeg behandle mine grønne, umodne vindruer som man gør med tomater?
 Altså tage dem indenfor i varmen og håbe på at de bliver modne?
 Der er tale om store, flotte vindrueklaser som altså er grønne i det.
 Hvad kan jeg gøre?
 MVH Lene
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sanne (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sanne | 
  Dato :  11-10-04 10:20 |  
  |   
            
 "lene" <lesletligedette@satzone.com> skrev i en meddelelse 
 news:kzbad.57068$Vf.2706000@news000.worldonline.dk...
 > Hej med jer allesammen
 >
 > Med fare for at blive til grin vover jeg alligevel det ene øje og spør':
 > Kan jeg behandle mine grønne, umodne vindruer som man gør med tomater?
 > Altså tage dem indenfor i varmen og håbe på at de bliver modne?
 > Der er tale om store, flotte vindrueklaser som altså er grønne i det.
 > Hvad kan jeg gøre?
 > MVH Lene
 >
 
 
 Hej Lene.
 
 Nu er det ikke sådan, at der er tale om en grøn sort...f.eks Himrod ??
 
 Undskyld , hvis det ikke er tilfældet.
 Sanne 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           lene (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : lene | 
  Dato :  11-10-04 15:35 |  
  |   
            Hej Sanne
 
 Nej, det er "almindelige" vindruer
 MVH Lene
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Erik Ginnerskov (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  11-10-04 16:49 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
             lene (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : lene | 
  Dato :  11-10-04 16:51 |  
  |   
            Ja, okay..
 Men altså mine vindruer er lidt små i det og forfærdeligt sure.
 Er der nogle gode råd?
 MVH Lene
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Aksel Pedersen (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aksel Pedersen | 
  Dato :  11-10-04 19:50 |  
  |   
            lene wrote:
 > Ja, okay..
 > Men altså mine vindruer er lidt små i det og forfærdeligt sure.
 > Er der nogle gode råd?
 > MVH Lene
 > 
 > 
 Hej Lene!
 Hvordan mon din vindrue er placeret? Syd-Nord-Øst el. Vest?
 Mine erfaringer med den alm grønne udendørs drue er, at den trives bedst 
 på en sydvæg.
 Endvidere har det været sådan, at vi kun har fået ganske få druer selv. 
 Når det er kommet til et vist tidspunkt, hvor nogle af druerne er ved at 
 vise modningstegn, har sværme af hvepse og bier invaderet vinen, gnavet 
 hul i mange og derved skabt grundlag for svampeangreb o.l.
 Jeg synes, at den grønne udendørsdrue er noget problematisk, og derfor 
 fjernede vi den til fordel for en Himrod i udestuen, og det var noget 
 helt andet.
 Aksel
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Erik Ginnerskov (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  11-10-04 21:27 |  
  |  
 
            lene wrote:
 > Ja, okay..
 > Men altså mine vindruer er lidt små i det og forfærdeligt sure.
 Er det et problem, der har gentaget sig gennem flere år eller er det kun i
 år?
 I år har vi haft en elendig sommer med generel dårlig frugtsætning og sen
 modning på de fleste slags frugt, hvorimod sidste år flotte vejr gav
 kolosale mængder i god kvalitet.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://hjemmesideskolen.dk -  http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              klaus (12-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : klaus | 
  Dato :  12-10-04 18:43 |  
  |  
 
            lene wrote:
 > Ja, okay..
 > Men altså mine vindruer er lidt små i det og forfærdeligt sure.
 > Er der nogle gode råd?
 > MVH Lene
 > 
 > 
 Lad druerne sidde på vinstokken indtil frosten kommer og der går 
 formentlig adskillige dage endnu iflg. dmi. Jeg har aldrig hørt om at 
 nogen har eftermodnet deers druer ligesom man kan gøre med tomater - men 
 du kan jo prøve. Hvis resultatet bliver godt så fortæl om det her i 
 nyhedsgruppen.
 Jeg har selv flere druesorter, bla. en sort jeg har formeret fra nogle 
 italienske druer (Grapoloni hedder de), de smager utrolig godt, men 
 modner først i mit drivhus omkring 1. oktober. Men i drivhuset kan jeg 
 give dem lidt tiloskudsvarme og det forlænger sæsonen en del og jeg kan 
 nyde mine druer helt frem til november.
 -- 
 Venlig hilsen/with regards
 Klaus Eriksen
 www.aigis.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Riis Sørensen (11-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  11-10-04 20:15 |  
  |   
            
 "lene" <lesletligedette@satzone.com> skrev i en meddelelse
 news:kzbad.57068$Vf.2706000@news000.worldonline.dk...
 > Hej med jer allesammen
 >
 > Med fare for at blive til grin vover jeg alligevel det ene øje og spør':
 > Kan jeg behandle mine grønne, umodne vindruer som man gør med tomater?
 > Altså tage dem indenfor i varmen og håbe på at de bliver modne?
 > Der er tale om store, flotte vindrueklaser som altså er grønne i det.
 > Hvad kan jeg gøre?
 
 Køb et drivhus og en blå drue. De kan ikke købes så friske og
 velsmagende......
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian (20-10-2004) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian | 
  Dato :  20-10-04 22:36 |  
  |   
            lene griflede den 10-10-2004 16:20:
 
 > 
 > Med fare for at blive til grin vover jeg alligevel det ene øje og spør':
 > Kan jeg behandle mine grønne, umodne vindruer som man gør med tomater?
 > Altså tage dem indenfor i varmen og håbe på at de bliver modne?
 > Der er tale om store, flotte vindrueklaser som altså er grønne i det.
 > Hvad kan jeg gøre?
 > 
 
 Med fare for også at blive til grin..
 Et år havde jeg mange grønne tomater som jeg på rekordtid fik røde.
 Hvordan ?  Jeg smed dem under solariet 1 time på hver side og gentog 
 vist processen (er længe siden) : D
 
 Aner dog ikke om det virker på dine vindruer
 
 
 
 -- 
 /Christian
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |