MySQL: Begrænset select-query
Fra : Kasper Johansen

Dato : 09-10-04 19:23

Hej gruppe.

Jeg har en tabel med en masse tilmeldinger. Jeg vil gerne se hvem der er de
6 sidste som har tilmeldt sig, og til hvilke billeder de har tilmeldt sig
(en anden tabel).

Da en bruger meget let kan tilmelde sig til flere billeder på en gang (og
det er tilfældet mange gange) vil der så stå det samme navn 6 gange, og jeg
vil gerne se 6 forskellige.

Hvordan kan dette gøres?

Min query ser sådan ud indtil videre:

SELECT
bdk_galleri_regged.pid,
bdk_galleri_regged.voteid,
bdk_galleri_groups.title

FROM
bdk_galleri_regged,
bdk_galleri_pictures,
bdk_galleri_groups

WHERE
bdk_galleri_pictures.nr = bdk_galleri_regged.pid &&
bdk_galleri_regged.voteid = bdk_galleri_regged.userid &&
bdk_galleri_groups.nr = bdk_galleri_pictures.groupid

ORDER BY
bdk_galleri_regged.nr DESC

LIMIT
0, 6

På en eller anden måde vil jeg altså have feltet "voteid" til at være unikt,
altså det må ikke komme frem mere end en gang. Hvordan?

Mvh
Kasper

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-04 22:31

"Kasper Johansen" wrote

> På en eller anden måde vil jeg altså have feltet "voteid" til at være
> unikt, altså det må ikke komme frem mere end en gang. Hvordan?

Prøv at kikke på Group By

- Peter

Fra : ///JJ

Dato : 10-10-04 01:09

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>
> På en eller anden måde vil jeg altså have feltet "voteid" til at være
> unikt, altså det må ikke komme frem mere end en gang. Hvordan?

"Distinct" ?

///JJ

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-10-04 10:59

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Distinct" ?

Jeg har skam prøvet at lege med både DISTINCT og GROUP BY, men syntes ikke
at kunne få det til at fungere.

Hvad jeg gerne ville have var et eksempel på hvordan det skal stilles
korrekt op.

Mvh
Kasper

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-04 11:44

"Kasper Johansen" wrote

> Jeg har skam prøvet at lege med både DISTINCT og GROUP BY, men syntes ikke
> at kunne få det til at fungere.
>
> Hvad jeg gerne ville have var et eksempel på hvordan det skal stilles
> korrekt op.

Egentllig ville det være bedre hvis du poster dine forsøg og fortæller hvad
der er galt/ikke fungerer

Jeg kunne godt lave en opstilling ud fra MSSQL, men der er stor
sandsynlighed for at det ikke virker på mySQL

- Peter

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-10-04 13:30

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt lave en opstilling ud fra MSSQL, men der er stor
> sandsynlighed for at det ikke virker på mySQL

Har skam heller ikke tænkt mig at sætte din kode ind i min egen, men at
arbejde ud fra det du skriver. Jeg har ikke den nødvendige viden til at
sætte sådan en forespørgsel rigtigt op.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-04 14:31

"Kasper Johansen" wrote

> Har skam heller ikke tænkt mig at sætte din kode ind i min egen, men at
> arbejde ud fra det du skriver. Jeg har ikke den nødvendige viden til at
> sætte sådan en forespørgsel rigtigt op.
Ok

Har du mulighed for at leve Views eller nested Select statements på dun
mySQL?

Hvis "ved ikke", så skal jeg lige bruge versionsnummeret, så kan jeg se om
jeg kan slå det op

- Peter

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-10-04 14:47

> Hvis "ved ikke", så skal jeg lige bruge versionsnummeret, så kan jeg se om
> jeg kan slå det op

MySQL 4.0.18