Nye tætninger til gamle brændeovne ?
Fra : Bjørn S

Dato : 09-10-04 14:01

Hej,
er der nogen som vet om man kan få tætningslister til gamle ovne ?
Den ene er en Morsø Calorator, den anden kender jeg ikke fabrikat, det er
billede af to bjørne som slos, det må være en Bjørne-ovn
Det ser ikke ud til at der orginalt har været nogen list der, men lågerne er
så slidt i hængslerne at de slutter meget dårlig til.
Vi regner med at ihvertfald udskifte den ene, men så mest sandsynlig til en
ren brendeovn/pejs, f.eks har vi kigget på en Scan 48 som vi syntes om.
Denne er dog kun for brende, ihvertfald frarådet forhandleren os om at fyre
den med koks.
Dog har vi overtaget lidt over en palle med Cinders som vi gerne vil have
brændt af denne vinter, og inden vi får ny ovn, men sådan som ovnene
fungerer nu er det både svært at få til at brænde, samt at styre
forbrændingen.Med brende går det dog nogenlunde, men de er, og bliver nok
aldrig særlig økonomiske.

--
/Bjørn

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-10-04 15:06

On Sat, 9 Oct 2004 15:00:55 +0200, "Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com>
wrote:

>Hej,
>er der nogen som vet om man kan få tætningslister til gamle ovne ?

ovnkit og glassnor plejer at kunne tætne det meste uanset ovnens
alder.

Lars

Fra : Bjørn S

Dato : 09-10-04 17:56

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> ovnkit og glassnor plejer at kunne tætne det meste uanset ovnens
> alder.

Ja, det har jeg da også tænkt mig, men kan ikke rigtig se hvordan snoren
skal kunne fæstes på disse to ovne, da lågerne lukker kant mod kant, uden
noget spor eller rille hvor det ville være en oplagt plads for en glassnor.
På vænstre side af lågen er der jo også de indstøbte hængslerne som bryder
kanten i låget og ovn.

--
/Bjørn

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-10-04 19:07

On Sat, 9 Oct 2004 18:56:20 +0200, "Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com>
wrote:

> [...]
>noget spor eller rille hvor det ville være en oplagt plads for en glassnor.

Så limer du bare glassnorene fast - med keramisk lim. Eller køber
nogle af de selvklæbende glassnore.

http://www.ep-produkter.dk/?vtid=17&type=ved&action=sp

>På vænstre side af lågen er der jo også de indstøbte hængslerne som bryder
>kanten i låget og ovn.

Så er det nok ikke meningen, at der skal være en tætning der.

Lars