A7N8X-Deluxe opgraderes?
Fra : J

Dato : 09-10-04 11:47

Hejsa,

Jeg har ovenstående bundkort, købt lige da det kom ud.
Bios'en er V10.07

Jeg tænkte på at opgradere til en XP 3200+ men kan jeg det? Den kører jo
400mhz gør den ikke?

Så vidt jeg kan se, kan jeg kun vælge op til 200mhz inde i bios.

Mvh. J

Fra : Aragorn25

Dato : 09-10-04 11:52

hvis det e r rev 2.0 så kan du godt køre 400fsb. hvis ik så er det kun
333fsb

Fra : J

Dato : 09-10-04 12:27

Jeg har Revision 1.04 og bios 10.07.

Prøv at tjekke dette link hos AMD:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cbios_dl/cbios_dl.aspx?MB=A7N8X%20Deluxe&CPU=Athlon%20XP%203200+(400%20MHz%20FSB)(Model%2010)(Barton)&BIOS=1004

Står der ikke at jeg kan køre Athlon 3200+ 400fsb?

Men kan mine ram så følge med? Det er DDR Samsung 2700

Mvh. J

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-10-04 12:35

On 2004-10-09, J <j@REMOVEcrazyslagelse.dk> wrote:
> Jeg har Revision 1.04 og bios 10.07.

Så kan du godt.

> Står der ikke at jeg kan køre Athlon 3200+ 400fsb?

Jo

> Men kan mine ram så følge med? Det er DDR Samsung 2700

Nej, sansynligvis ikke!

Thomas

Fra : J

Dato : 09-10-04 13:14

Hej Thomas,

Ikke fordi jeg tvivler dit svar, men hvordan ved man om ens ram kan køre med
den cpu.
Jeg syntes ikke at jeg kan finde noget om det på nettet.

Mvh. J

Fra : J

Dato : 09-10-04 13:21

Jeg fandt selv ud af det. Tjekkede edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=37&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction1147=2&Sorted1147=&Equal20=156&Direction611=2&Sorted611=&Direction925=2&Sorted925=2700&True12631=&Trueval12631=94833&True12632=&Trueval12632=94836&True12633=&Trueval12633=94839&True12638=&Trueval12638=94850&True12635=&Trueval12635=94843&True12640=&Trueval12640=94853&True12636=&Trueval12636=94846&True12637=&Trueval12637=94847&Equal1372=&Equal442=&Submit.x=13&Submit.y=10

Så kan mine ram åbenbart kun køre FSB 333mhz.

Dvs. jeg skal vælge en AMD 3000+ cpu. til mit system.

Mvh. J

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-10-04 13:50
Fra : J

Dato : 09-10-04 13:57

Trist.

Og det mest dumme er at jeg sagtens dengang kunne have købt 3200, men gjorde
det ikke fordi de samsung 2700 var smartere dengang hvis man ville have
hurtige ram.

Jeg tror jeg enten dropper cpu udskiftning og så køber et Nforce 3 med en
AMD64 når prisen falder på dem her den . 15 okt.
Men hvad ligger et par gode 512mb ram på i disse dage?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-10-04 14:20

On 2004-10-09, J <j@REMOVEcrazyslagelse.dk> wrote:

> Men hvad ligger et par gode 512mb ram på i disse dage?

Ca. 1,- pr. mb.

Thomas

Fra : Floffer Poffer

Dato : 10-10-04 10:55

On Sat, 9 Oct 2004 13:26:50 +0200, "J" <j@REMOVEcrazyslagelse.dk>
wrote:

>Jeg har Revision 1.04 og bios 10.07.

>Men kan mine ram så følge med? Det er DDR Samsung 2700

Det kan vel tænkes at de kan køre asynkront - cpu med 400 og ram med
333 - selv om det ikke er helt optimalt

Fra : JK

Dato : 09-10-04 16:11

On Sat, 9 Oct 2004 12:47:16 +0200, "J" <j@REMOVEcrazyslagelse.dk>
wrote:

> [...]
>400mhz gør den ikke?
>
>Så vidt jeg kan se, kan jeg kun vælge op til 200mhz inde i bios.

200 MHz på bundkort regnes som 400 MHz for cpu'en, da den er dual
pumped. På samme måde med DDR ram, DDR400 kører 200 MHz.

Du skulle da gerne i bios kunne vælge 'ekspert' settings, eller hvad
asus kalder det, og få mulighed for at stille fsb højere end 200.

Ikke fordi du skal gøre det. Lad hellere være, hvis din ram kun er
pc3200.

Så du kan køre alle de der 400 MHz cpu'er.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-04 00:25

> [...]
> 400mhz gør den ikke?
>
> Så vidt jeg kan se, kan jeg kun vælge op til 200mhz inde i bios.

200 MHz FSB = DDR400 - Og DDR400 er sikker det du forstår som FSB400, selvom
det faktisk kun er 200 MHz ;)

DDR = Double Data Rate, en 3200+ kører på FSB 200 MHz! - Og DDR hastigheden
er så 400...

DDR400 = PC3200 RAM
DDR333 = PC2700 RAM

Spørgsmålet er så om du kan låse PCI og AGP frekvensen fast (til 33/66),
hvis ikke du kan det, er det måske ikke så smart at køre FSB200!

Du kan sagtens køre med langsommere eller hurtigere RAM end din FSB nu er
sat til, du vil bare ikke kunne udnytte det optimalt i det tilfælde...

Brian

Fra : J

Dato : 10-10-04 08:21

Hej og tak for hjælpen.

Jeg kan godt låse min agp frekvens, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor
jeg kan låse pci'en.

Men hvor mange FSB kan min PC2700 RAM så køre?

Jeg har for sjov skyld frekvensen på processoren lidt op, så nu kører jeg
FSB 140 i stedet for FSB 133.
Den ligger stabilt på 46 grader men stiger til 50 grader hvis jeg f.eks.
spiller cs:source.

Men igen 7 mhz mere... giver det overhovedet noget mærkbart? Jeg kan da godt
se en smule i Sisoftware benchmark, men kan altså ikke mærke det.

Mvh. J

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-10-04 08:39

On 2004-10-10, J <j@REMOVEcrazyslagelse.dk> wrote:

> Men hvor mange FSB kan min PC2700 RAM så køre?

Det vides ikke helt. De kan som minimum kører FSB=166Mhz Alt over er en
knivsæg mht stabilitet.

Mit råd vil være at hæve FSB lidt. Stressteste, hæve FSB lidt mere,
stressteste, og så fremdeles. Når du så har fundet max FSB, så trækker du
lidt fra og kører det.

Jeg ved ikke lige hvad du har nu, men generelt: Så mange FSB som muligt.
Hvis du rigtigt vil clock, så låser du din processor op, sætter FSB til maks
din ram kan kører og leger med multiplieren for at finde ud af den højeste
multiplier din cpu kan køre. Det er dog et hel-dags projekt og kræver en
rolig hånd (du skal ned og skabe/skære baner over på cpuen via en ledende
tusch eller lign)

Og mht. hastighedsforøgelse, så siger man normalt at man skal op i en faktor
2 eller 3 før det kan _mærkes_. Alt andet er kun målbart.

Thomas

Fra : J

Dato : 10-10-04 10:53

Tak for det meget uddybende svar. Det er jo spændende læsestof.

Det var noget sjovere dengang man kunne få sin Celeron 300 til at køre
550mhz. Det var mærkbart.

Hvis jeg sætter ydelsen på mine ram fra 100% op til 120% inde i bios, så
starter kører jeg FSB160.
Er det en fordel? Eller er det bedre at sætte cpu frekvensen op?

Jeg forstår ikke helt hvad forskellen er udover FSB ændringen.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-04 10:27

> [...]
hvor
> jeg kan låse pci'en.
>
> Men hvor mange FSB kan min PC2700 RAM så køre?

Ja de er jo designed til FSB166 (DDR333) - Men hvis det er ordentlige RAM
kan du faktisk være heldig at de kan køre en hel del hurtigere :)

Brian

Fra : J

Dato : 10-10-04 10:54

> Ja de er jo designed til FSB166 (DDR333) - Men hvis det er ordentlige RAM
> kan du faktisk være heldig at de kan køre en hel del hurtigere :)

Det skulle de være. Det var kun derfor jeg valgte PC2700 dengang fremfor
PC3200. (dum fejl)
Det er nogle samsung ram som var temlig dyre dengang.

Mvh. J

Fra : Zulu

Dato : 10-10-04 11:57

> [...]
> 400mhz gør den ikke?
>
> Så vidt jeg kan se, kan jeg kun vælge op til 200mhz inde i bios.

Køb en XP-M 2400+ eller 2500+, de er ikke multiplier låste, så du kan bare
sætte den til at køre fx 13,5x166 ~2250 MHz, det burde en XP-M sagtens kunne
klare.

Zulu

Fra : J

Dato : 10-10-04 12:01

Okay! Lyder spændende.

Det vil jeg kigge nærmere på. Men prisen for en 2500+ og en 3000+ er det
ikke kun 200kr?

Mvh. J

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 12-10-04 23:34

En ledt sent derfor hurtig advarelse inden du køber en ny CPU til dit bund
kort :)
Chancen for at køre 200fsb eller 400DDR på dit bund kort er lille.
Grunden er simpel efter rev 1.6 kom A7N8X rev 2.0 som var en forbedret
udgave
med nye ultra chipsæt. Den gang du købte dit bund kort var 200fsb ikke
fremme eller
understøttet af socket A bund kort. Mit råd er derfor få dit MB testet inden
du køber en
XP-M 2400-2500
Venligst Glenn.

svar på:

Fra : J

Dato : 13-10-04 07:12

Hej Glenn,

Tak for dit svar. Jeg regner med at skulle køre FSB166 da jeg kun har PC2700
ram.
På AMD's side står der ellers at min revision 1.04 kan klare en 3200+ barton
FSB400mhz. (altså hvis jeg havde rammene til det).

Jeg har faktisk allerede bestilt, og jeg endte op med en XP-M 2600+ efter
lang tids læsen på nettet. Mange "overthere" (usa) foretrækker nemlig 2600+
modellen til OC frem for 2400+ og 2500+. Hvad fanden, er er kun en tusse
(med køler) jeg har spildt hvis det går helt galt.

Mvh. J

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 13-10-04 12:06

> Tak for dit svar. Jeg regner med at skulle køre FSB166 da jeg kun har
PC2700 ram.

Joo det kan du godt regne med hvis det er gode ram, hvis ikke dit bund kort
stopper ved max 195fsb kunne du jo bare sætte dine ram i bios asynkron sådan
at du
kørte 120% på rammen og en del mindre på din cpu sådan at du ender op med
200fsb på rammen,
men den mulighed har du nok ikke men prøv ad det sker der ikke noget ved, i
værste fald skal du bare reset din bios.

> På AMD's side står der ellers at min revision 1.04 kan klare en 3200+
barton
> FSB400mhz. (altså hvis jeg havde rammene til det).

Ja hvis dit bund kort er den med rev 2.0 det kan være du er meget heldig jeg
har
hørt om nogle få A7N8X rev 1.4-1.6 have den ultra chip, jeg kan ikke lige
huske
hvor jeg læste det men jeg har selv haft et A7N8X Deluxe rev 1.6 den kunne
max trække
190fsb til trods for at der står den understøtter 3200+

Jeg er spændt på at høre resultatet

Fra : J

Dato : 14-10-04 21:14

Hej igen,

Jeg er godt nok skuffet over min cpu her.

Jeg kører 170 x 12,5 = 2125mhz

Ram kører jeg (by SPD) dvs. også 170mhz.

Hvis jeg sætter den til bare 166 x 13 vil den kun boote med 800mhz.
Jeg har prøvet at pille ved volten lige fra 1.5 til 1.825 som er max på mit
asus. Men intet held. Suk...

Det var godt nok ikke pengene værd. Så skulle jeg alligevel ha købt en 2400+
(35w)

Fra : J

Dato : 14-10-04 22:12

Nå, så blev jeg klogere.

Jeg fik nærlæst Glenn's indlæg og køre nu asynkront.

200 x 12,5 = 2500mhz
Vcore 1.75

Ram'en kører jeg FSB 166.

Jeg fik ellers bootet op med over 2.6gh men nåede kun til "blue screen of
death".

Jeg er godt tilfreds. Man kan vel ikke forvente mere med sådan en gammel
maskine.

Mvh. J

Ps. Tak for dit indlæg Glenn.

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 17-10-04 12:36

Jeg har ikke lyst til at skuffe dig. men du bør kun køre asynkron til at
teste dit grej med
fordi ren hastighedsmæssigt er det ikke nogen fordel, hvis din pc ikke kan
køre stabilt
166fsb synkron ville jeg få skiftet det bund kort ud. FX Abit NF7 er stadig
det bedste
bud på et fedt OC MB, jeg er ret sikker på det ikke er dine ram der er stop
klods jeg har
til dags dato ikke har hørt om PC2700 ram der ikke kunne OC bare ledt. Du
har ofret 1000kr
på en udemærket processer nu mangler du bare et ordentlig MB og et NF7 S2
koster ca. 560kr.
Venligst Glenn.