ASUS nForce2
Fra : Aragorn25

Dato : 09-10-04 07:50

jeg har lige sat en system op med ASUS bundkort med nForce2 chipset.

Der står den kører med ATA133.

Jeg har købt mig en MAxtor HD på 160GB, der også skulle køre med ATA133.

Men under egenskaber, avanceret indstillinger, står den som: Ultra
DMA-tilstand. Men den på min gamle maskine stor der Ultra DMA5, og 5 tallet
er det samme som ATA100.

Kender Windows XP ikke ATA133, eller sagt på en anden måde UDMA-6???

Eller skal man gøre noget sprcialt ved dette board for at aktivere det?, jeg
har bare installeret chipset driverne, skulle det ikke være nok???

Mvh
Dennis

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-10-04 10:26

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har bare installeret chipset driverne, skulle det ikke være nok???

Tja jeg ved ikke hvad der skulle kunne gøre at du ikke kan køre i UDMA6
tilstand, men jeg kan sige at det ikke gør nogen forskel på ydelsen.
Faktisk vil man i det daglige brug ikke kunne mærke forskel på om man kører
UDMA5 eller UDMA6.

Hvis det betyder meget for dig at få det hele til at køre med max DMA, så
prøv at hente de nyeste drivere til dit bundkort og se om det hjælper.

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 09-10-04 10:39

> Eller skal man gøre noget sprcialt ved dette board for at aktivere det?,
jeg
> har bare installeret chipset driverne, skulle det ikke være nok???

Jeg forslår du henter de nyeste drivere fra Nvidias hjemmeside til dit
nforce bundkort.
Så bør det fungerer.

mvh
TK

Fra : Aragorn25

Dato : 09-10-04 11:52

jeg ved hellere ikke om den kører udma5

Findes der et program der kan tese dette???

Fra : Zulu

Dato : 10-10-04 11:52

> jeg ved hellere ikke om den kører udma5
>
> Findes der et program der kan tese dette???

Du kan se det i Enhedshåndtering, vælg egenskaber for den IDE-kanal, den
sidder på, så kan du se det.

Husk at hvis du har to drev på den samme kanal vil begge kører som den
langsomste - ikke at det gør nogen forskel, da du i praksis ikke kan mærke
forskel på IDE66, 100 og 133.

Zulu

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 21-10-04 10:12

> Husk at hvis du har to drev på den samme kanal vil begge kører som den
> langsomste - ikke at det gør nogen forskel, da du i praksis ikke kan mærke
> forskel på IDE66, 100 og 133.

Det passer ikke.

mvh
TK

Fra : Zulu

Dato : 21-10-04 10:27

Thomas Kristiansen wrote:

> Det passer ikke.

Show me...

Zulu

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 21-10-04 14:06

> Show me...

Med et moderne bundkort som understøtter alle hastigheder (ide33 - ide66 -
ide100 - ide133) kører den pågældende enhed med den hastighed som enheden er
bygget til. Enhederne kan ikke sende data til systemet på samme tid. Det
sørger winXP for. Grunden til at man skal sørge for at forbinde lignende
enheder er at på ide-porten skal winXP skifte til den hastighed som enheden
skal kontaktes med. Det vil sige spildtid. Skal winXP skifte fra ide100 til
ide33 for at kommunikere med cd-rom drevet istedet for harddisken går der
tid med at skifte til f.eks. ide33.

mvh
TK

Fra : Zulu

Dato : 21-10-04 14:51

Thomas Kristiansen wrote:

> [...]
> spildtid. Skal winXP skifte fra ide100 til ide33 for at kommunikere
> med cd-rom drevet istedet for harddisken går der tid med at skifte

Det har jeg godt nok aldrig hørt om...
Prøv at sætte et optisk drev på samme IDE-kanal som en IDE harddisk fx en
IDE100 disk. Gå ind i Enhedshåndtering og kik på indstilllingerne på
kontrolleren. Der vil de stå til samme IDExx, nemlig IDE33 som det optiske
drev kører.

At der så måske ikke er den store praktiske performance forskel er en anden
sag.

Zulu

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 21-10-04 16:17

> [...]
> IDE100 disk. Gå ind i Enhedshåndtering og kik på indstilllingerne på
> kontrolleren. Der vil de stå til samme IDExx, nemlig IDE33 som det optiske

Det er rigtig nok det jeg fortæller, det du beskriver med at køre samme
hastighed er noget man oplever med "langsom" og "hurtig" ram.
Men det er en helt anden historie.

mvh
TK´

Fra : Zulu

Dato : 21-10-04 16:24

Thomas Kristiansen wrote:

> Det er rigtig nok det jeg fortæller, det du beskriver med at køre
> samme hastighed er noget man oplever med "langsom" og "hurtig" ram.
> Men det er en helt anden historie.

Så må du bevise din påstand!
Jeg sidder desværre ikke med nogen IDE diske (kun SATA), men jeg ser lige om
jeg ikke kan finde noget.

Zulu

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-10-04 11:32

Thomas Kristiansen <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> skrev 2004-10-21:

> Det passer ikke.

Hvordan vil du få én IDE kanale til at køre TO forskellige hastigheder?

Thomas

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 21-10-04 14:07

> Hvordan vil du få én IDE kanale til at køre TO forskellige hastigheder?

Den kører ikke to forskellige hastigheder, men skifter mellem de to
hastigheder. Hvilket jo medfører spildtid og optagelse af system-resource.

mvh
TK