Kalkning med jernvitriol
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-10-04 11:59

Hej

Jeg er igang at lave farveprøver på huset. Det skal kalkes og vi har bestemt
at det skal være rød/orange, så jeg har erhvervet mig en spand kalk (godt
nok kun stampet) og en spand jernvitriol og blander på livet løs, men jeg
syntes ikke jeg kan få den orange farve frem, det bliver "pis gul" som den
farve huset allerede har. Er der nogle der har erfaringer med
blandingsforholdet til en mørk gul/orange farve?

Stefan

--
---
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht

Fra : E. Jensen

Dato : 06-10-04 17:06

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> farve huset allerede har. Er der nogle der har erfaringer med
> blandingsforholdet til en mørk gul/orange farve?

Hej Stefan

Har fundet flg. på denne side:
http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/Kalkning.o.htm

Kalkning med jernvitriol
Kalkning med jernvitriol adskiller sig fra brug af pigment, fordi
jernvitriol indgår en kemisk forbindelse med kalken. Jernvitriol giver en
lidt flammet, uensartet farvevirkning.
Jernvitriol må ikke bruges til indfarvning af cementholdig mørtel, da det er
vandopløseligt og indvirker på cementens bindeevne.

Blanding
1 del jernvitriolkrystaller, der er grønne, udrøres med 5 dele varmt vand
ved 40-60 grader. Opløsningen er orangegul. 1 del kalkdej udrøres med 5 dele
vand. Blandingen er hvid kalkmælk.

1 del jernvitriolopløsning blandes med 1 del kalkmælk. Blandingen bliver
tyktflydende og grøn. Derefter tilsættes 10 liter vand.

Det kan være en fordel at dele blandingen i to portioner, en med mindre
vandtilsætning til påføring nede, hvor murværket kan være forholdsvis
fugtigt, og en med mere vand til påføring oppe, hvor murværket er mere tørt.

Påføring
Før kalkning med jernvitriol bør overfladen være påført et lag hvidtekalk.

Grundig vanding er især vigtigt inden kalkning med jernvitriol, og der skal
arbejdes vådt i vådt for at undgå stød og striber. Under arbejdet skal der
røres i blandingen.

Strygning udføres i en kombination af lodrette, vandrette og cirkulære
bevægelser. Mellem hver fyldning af kosten må det nye lag stryges sammen med
det gamle, mens det er vådt.

Ved huse i én etage lægges opholdene ved dør- og vinduesfalse. Ved huse i
flere etager bør arbejdet udføres af flere personer, foroven og forneden, og
ophold foretages samtidig.

Jo flere lag, der påføres, jo kraftigere bliver farven.

Efter endt behandling afsluttes med påstrygning af kalkvand.

Hvor ofte behandlingen skal gentages er afhængig af slitage og
klimapåvirkning og især af bygherrens forhold til patina.

PS - hvis det råd ikke er godt nok kan du prøve at søge på www.google.dk

venlig hilsen

EJensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-10-04 20:05

> Har fundet flg. på denne side:
> http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/Kalkning.o.htm

Hergik man og troede man havde læst alt om det.Tusind takfor hjælpen.

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 06-10-04 17:08

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> det bliver "pis gul" som den farve huset allerede har. Er der nogle
> der har erfaringer med blandingsforholdet til en mørk gul/orange

Jeg gjorde det for en del år siden. Det er lidt tricky at lave blandingen da
jernvitriolen skal røres ud i temmeligt varmt vand (60 grader). Læg mærke
til at kalkblandingen skifter fra hvid til grøn når du kommer jernvitriolen
i. Den er også grøn når du smører den på væggen og bliver først gul når den
tørrer

Farven bliver mørkere med årene. Til at begynde med er den gul og skifter
til orange (enkelte steder næsten mørkebrun)

Stig Bang-Mortensen