Er moderne oliefyr mere effektive?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-10-04 14:37

Hej!

Vi har lige købt et lille husmandssted, der kun er opvarmet med
elvarme. der er skorsten, men ingen brændeovn (p.t.).

I området er der vist ingen naturgas, så vi tænker på at anskaffe os
et olie- eller træpillefyr. Huset er kun på ca. 120 m2. Fås
træpillefyr til så små huse?

Er der noge der har erfaring med driftsudgifterne til hhv. olie - og
træpillefyr? Jeg hælder helt klart til et stokerfyr, men ern de så
meget billigere i drift (hvis vi ser bort fra det økologiske aspekt)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Tomas Jensen

Dato : 03-10-04 17:34

Jakob Griffel (slet 9ZW6X) wrote:
> Hej!
>
> Vi har lige købt et lille husmandssted, der kun er opvarmet med
> elvarme. der er skorsten, men ingen brændeovn (p.t.).
>klip>

Hvad med radiatorer til vand? Er der sådan nogle? For såvel oliefyr som
stoker kræver almindelige radiatorer med tilhørende rørsystem. I modsat
fald, skal I huske at lægge prisen på dette oven i selve fyranlæget.
En anden mulighed, hvis der ikke er almindelige radiatorer kunne være en
masseovn.
Men jeg har skiftet fra oliefyr til pillefyr (nogenlunde samme størelse
husmandssted). Som oliepriserne (og træpillepriserne) er lige nu, fyrer
vi for lidt under det halve på årsbasis. Men dette skal så vejes op mod
en ekstra invenstering på omkr. kr. 25.000, + ekstra plads til lagring
af træpiller + en del tid til påfyldning af piller + rensning af kedel +
støvgener..... Men jeg vil ikke bytte tilbage; jeg er så glad for min
lille stoker, bl.a. fordi jeg véd, at jeg fyrer CO2 neutralt (næsten).

Tomas