Opløsning af kontaktlim
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 03-10-04 08:24

Jeg har fået noget kontaktlim (eller helt præcist Bostik Sättlim) på
oversiden af en laminatbordplade. Ved nogen hvad opløser kontaktlim og helt
ikke bordpladen

Jeg har forsigtigt prøvet med sprit, rensebenzin og terpentin, men uden det
store held.

Lars

Fra : Gunnar

Dato : 03-10-04 08:32

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
helt
> ikke bordpladen
>
> Jeg har forsigtigt prøvet med sprit, rensebenzin og terpentin, men uden
Hej
Hvad med et nyt barberblad.
Gunnar

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-04 08:34

> [...]
> Jeg har fået noget kontaktlim (eller helt præcist Bostik Sättlim) på
> oversiden af en laminatbordplade. Ved nogen hvad opløser kontaktlim og

Står det ikke på bagsiden af tuben?
På den tube, jeg har liggende, står der acetone eller toluen.

Jeg ved af erfaring, at acetone ikke opløser en laminatplade, når man
fjerner neglelak, så det ku' du da prøve.

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-10-04 09:30

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> ikke bordpladen

> Jeg har forsigtigt prøvet med sprit, rensebenzin og terpentin, men uden det

Du skal bruge cellulosefortynder til at fjerne kantaktlimrester.
Brug en bomuldsklud, som du vender jævnligt. Limen kan godt blive
lidt klistret, men du vil se, at du stille og roligt opløser og
fjerner limen.

Laminaten tager ikke skade af, at du bruger cellulosefortynder.
Men gå lige udenfor med dit arbejde, så familie, husdyr og dig
selv ikke skal gå i opløsning også

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Rasmus

Dato : 03-10-04 12:16

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Laminaten tager ikke skade af, at du bruger cellulosefortynder.
> Men gå lige udenfor med dit arbejde, så familie, husdyr og dig

Det kunne jo vise sig lidt vanskeligt, hvis det er på køkkenbordpladen at
limen sidder !!

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-10-04 15:58

Rasmus skrev:

> Det kunne jo vise sig lidt vanskeligt, hvis det er på køkkenbordpladen at
> limen sidder !!

Går ud fra, at Lars er ved at lave bordpladen et eller andet sted,
for så senere at montere den. Når jeg laver bordplader til folk,
plejer jeg at lave dem helt færdig inden montering. Men skulle
bordpladen være monteret, sker der (med god udluftning) nok ikke
så meget ved at bruge cellulosefortynder inden døre - lige for en
enkelt gangs skyld.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 03-10-04 18:54

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse > Du
> [...]
> Brug en bomuldsklud, som du vender jævnligt. Limen kan godt blive
> lidt klistret, men du vil se, at du stille og roligt opløser og

Cellulosefortynder, hmmm, hvor køber jeg det? Hos en farvehandel? Hvad
bruger man egenligt cellulosefortynder til normalt?

> Laminaten tager ikke skade af, at du bruger cellulosefortynder.
> Men gå lige udenfor med dit arbejde, så familie, husdyr og dig
> selv ikke skal gå i opløsning også

Desværre ikke muligt. Pladen er monteret og det et forsøg på at lime en
dækningsliste mellem bord og væg at de løb noget ud. Og jeg vil jo nødigt
skulle sætte en ekstra dækningsliste udenpå igen. Den kunne jo ende med at
jeg ikke har nogen bordplads tilbage...

Lars

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 03-10-04 18:55

> Cellulosefortynder, hmmm, hvor køber jeg det? Hos en farvehandel? Hvad
> bruger man egenligt cellulosefortynder til normalt?

PS. Jeg har acetone, men det er vel ikke det samme...?

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-04 18:59

Ja, eller hos byggemarkeder, Matas eller større supermarkeder.

> PS. Jeg har acetone, men det er vel ikke det samme...?

Det er ikke det samme - men du ku' da prøve, om det virker.
Acetone er den væsentligste ingrediens i neglelakfjerner.
Husk GOD udluftning!

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-10-04 17:52

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Cellulosefortynder, hmmm, hvor køber jeg det? Hos en farvehandel? Hvad
> bruger man egenligt cellulosefortynder til normalt?

Cellulosefortynder kan du købe mange steder: Farvehandleren,
byggemarkedet, supermarkedet m.fl.

Cellulosefortynder bruges til flere ting. Jeg bruger det til at
fortynde lakker, gøre pensler rene, fjerne div. lim og i det hele
taget fjerne genstridige pletter, når jeg ikke kan komme på andre
metoder. Det er i det hele taget et kraftigt opløsningsmiddel -
dog ikke så voldsomt som acetone.

> Pladen er monteret og det et forsøg på at lime en
> dækningsliste mellem bord og væg at de løb noget ud.

Hvis din dækningsliste (kaldes skureliste) er af et eller andet
kunststof, skal du måske passe lidt på med, at der ikke kommer
cellulosefortynder op på denne. Det er ikke sikkert den bryder
sig om det. Men laminatbordpladen kan tåle det.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-10-04 13:05

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse > Du
skal bruge cellulosefortynder til at fjerne kantaktlimrester.

Jeg fulgte dit råd med cellulosefortynder og det virkede helt efter
hensigten. Der var der var et tyndt "filmlag" og det forsvandt hurtigt, mens
de tykkere klumper langs kanten blev glattet ud, så det nu faktisk er meget
pænt.

> Laminaten tager ikke skade af, at du bruger cellulosefortynder.

Næææh, det havde du ret i.

> Men gå lige udenfor med dit arbejde, så familie, husdyr og dig
> selv ikke skal gå i opløsning også

Pladen sad fast, men solid udluftning + familien ude af døren, ja så gik det
alligevel

Tak for hjælpen til alle svarere.

Lars