linux noob
Fra : Mads

Dato : 02-10-04 13:03

Hej!

Jeg har en gammel P133 med 40MB RAM stående som jeg godt kunne tænke mig at
lave til en form for fil-server... altså hvor jeg kan have en masse filer
liggende og så få adgang til dem over internettet. Jeg forestiller mig at
linux ville være et godt styresystem at vælge. Jeg har dog ingen erfaring
med linux og har derfor følgende spørgsmål:

1. Hvilken distribution kan anbefales til ovennævnte - jeg har ingen
erfaring så den må gerne være user-friendly.
2. Jeg har windows xp pro på de andre pc'er på netværket, er disse systemer
kompatible med linux. Vil fil-navne være et problem?`
3. Vil jeg kunne køre en linux med GUI på ovennævnte maskine.

Jeg sætter stor pris på al den hjælp jeg kan få med dette projekt.

Mvh.
/Mads

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-10-04 13:07

I dk.edb.system.unix, skrev Mads:
> [...]
>
> 1. Hvilken distribution kan anbefales til ovennævnte - jeg har ingen
> erfaring så den må gerne være user-friendly.

Debian GNU/Linux med en Webmin ovenpå apache.

> 2. Jeg har windows xp pro på de andre pc'er på netværket, er disse systemer
> kompatible med linux. Vil fil-navne være et problem?`

Nej, ikke umiddelbart.

> 3. Vil jeg kunne køre en linux med GUI på ovennævnte maskine.

Du vil ikke kunne forvente at få noget fornuftigt ud af X, så det er
kommandolinie eller Webmin.

> Jeg sætter stor pris på al den hjælp jeg kan få med dette projekt.

Overvej at tage den med til installfest i din lokale Linuxbrugergruppe,
det vil give dit projekt et start-boost, da "små" maskine og ingen eller
lidt kendskab til Linux er en dårlig startkombination.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-10-04 20:09

> Overvej at tage den med til installfest i din lokale Linuxbrugergruppe,
> det vil give dit projekt et start-boost, da "små" maskine og ingen eller
> lidt kendskab til Linux er en dårlig startkombination.

Hej
Er der et sted hvor man kan se om der er en lokal bruger gruppe i nærheden?
Jeg har nemlig et lignende projekt som jeg gerne vil have gang i.
Jeg har dog en Celeron500 på et mobo med I815 chipsæt med alt integreret
som skal stå for tur.
Jeg har hentet Gentoo men er i tvivl om det er det rette.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-10-04 11:14

http://www.lug.dk/

--
/ Peter Andersen
/ Skanderborg

Fra : Ginge

Dato : 04-10-04 00:51

nærheden?

>http://www.lug.dk/
>
>--
>/ Peter Andersen
>/ Skanderborg

Der er ikke mange i vendsyssel ;-((

Per

Fra : Lars Bonde

Dato : 03-10-04 00:39

Jeg tror ï skal kikke lidt på SME elle ClarkConnet

De kan det i beder om er er nemme at bruge. En god start.

VH Lars

---