Ventilation af krybekælder
Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 30-09-04 19:59

Hvor lav må en krybekælder være? Er der nogen lovmæssige krav?

Jeg har et hus med meget lav ventileret krybekælder (20-30 cm) som jeg har
besluttet mig for at isolere. Jeg er ikke interesseret i støbe "moderne"
terrændæk. Da man er gået bort fra at indblæse flamingo osv, pga risiko for
svamp, er der kun en vej: bræk gulvet. Som skrevet, så gjort. Så nu står jeg
med løs parket, lerindskud, strøer og fanden og hans pumpestok. Jeg har
besluttet mig for gulvvarme, så derfor skal jeg isolerer maksimalt. Men hvor
meget er det? Kan jeg isolerer ned til 5 cm over betondækket, hvis jeg
flytter ventilationristene tilsvarende?

Jeg tænker iøvrigt at jeg vil lægge plastfolie ud over betondækket, for at
nedsætte afdampningen fra jordfugt. Er dette smart?

Håber at der er nogen der kan svarer - eventuelt henvise mig til nogen der
kan!
Venlig hilsen
Jacob

Fra : HKN

Dato : 30-09-04 21:42

"Jacob Buch-Andersen" <jbuchandersen@VARMPOST.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tænker iøvrigt at jeg vil lægge plastfolie ud over betondækket, for at
> nedsætte afdampningen fra jordfugt. Er dette smart?

50mm leca nødder/sten, 160mm terrændækisolering, 100mm nyt cementlag m.
pexrør t. gulvvarmen, og så et flydende parketgulv.
Fint at lægge plast oven på det gamle betondæk.

-HKN

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 30-09-04 22:07

> 50mm leca nødder/sten, 160mm terrændækisolering, 100mm nyt cementlag m.
> pexrør t. gulvvarmen, og så et flydende parketgulv.

50+160+100+parketgulv = ca 340 mm, så nu mindre jeg skal save det nederste
af alle dørene er det 5-10 cm for meget. Hvilket bla er grunden til at jeg
tænkte at jeg ville bevare krybekælderen. Hvis jeg fx kan isolerer ned til 5
cm over betonet i krybekælderen, får jeg 200-250 mm isolering - det lyder
for mig umiddelbart mere attraktivt en den model du beskriver, men måske
tager jeg fejl?

Fra : TG4600

Dato : 01-10-04 06:41

> [...]
> nedsætte afdampningen fra jordfugt. Er dette smart?
>
> Håber at der er nogen der kan svarer - eventuelt henvise mig til nogen der

Hvordan er den eksisterende opbygning i dag?

Er der støbt gulv i krybekælderen, og hvad er der evt. under dette?

Hvis du allerede har kapilar-brydende lag + beton-dæk, så kunne du direkte
udlægge flamingo 150/220 mm (+ radonspærre) og så støbe nyt gulv med
pex-rør..

/TG

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 01-10-04 09:35

> [...]
>
> Hvis du allerede har kapilar-brydende lag + beton-dæk, så kunne du direkte
> udlægge flamingo 150/220 mm (+ radonspærre) og så støbe nyt gulv med

Huset er fra 1953, så jeg går ud fra at der ikke er noget kapilar-brydende
lag under betonen - måske skulle jeg bore et hul og se efter, eller er det
spild af tid? Man lavede vel krybekælderen netop fordi man ikke mestrede
teknikken med det kapilarbrydende lag på den tid?

Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-04 15:30

> Hvis du allerede har kapilar-brydende lag + beton-dæk, så kunne du direkte
> udlægge flamingo 150/220 mm (+ radonspærre) og så støbe nyt gulv med
> pex-rør..

Flamingoen er kapilarbrydende - i hvert fald de specielle, som passer til
under støbning af gulv (udgik lige for korrekt ordvalg).

Mvh Maria

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 01-10-04 17:14

> Flamingoen er kapilarbrydende - i hvert fald de specielle, som passer til
> under støbning af gulv (udgik lige for korrekt ordvalg).

Er der forskel på flamingo? Jeg har brugt flamingo i mine akvarier og de
ender efter et par år med at blive gennemblødte og tunge...
Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-04 17:25

> Er der forskel på flamingo? Jeg har brugt flamingo i mine akvarier og de
> ender efter et par år med at blive gennemblødte og tunge...
> Jacob

Ja der er . Der findes sådan nogle gulvisoleringsplader, der netop er
kapilarbrydende. De bruges til at lægge direkte på jorden, med plastik over
som Radon-spærre.

Mvh Maria

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-10-04 18:34

Jacob Buch-Andersen skrev:
> Er der forskel på flamingo? Jeg har brugt flamingo i mine akvarier og
> de ender efter et par år med at blive gennemblødte og tunge...

Læs om forskellige slags på www.sundolitt.dk

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 03-10-04 20:29

OK, tak for alt inputtet. Jeg har seriøst overvejet den "støbte model" som
forslået. Alligevel har jeg idag besluttet mig for at beholde krybekælderen
og lave gulvvarmen imellem strøerne. Årsag: hurtigere temperaturregulering,
da jeg ikke skal vente på at 80-100 mm beton afkøles/opvarmes - se fx
www.rothscandinavia.dk

Mvh
Jacob

Fra : HKN

Dato : 03-10-04 23:23

> [...]
temperaturregulering,
> da jeg ikke skal vente på at 80-100 mm beton afkøles/opvarmes - se fx

Ja - og hurtigere afkøling! Tænk på at du med gulvvarme ikke har det store
behov for at regulere temp. Med den støbte løsning kan du roligt lufte din
bolig ud, uden at der bliver fodkoldt.......

Hvad skal du bruge krybekælderen til?

En anden ting - det at lægge slanger i de dertil indrettede plader kommer du
til at få stor fornøjelse ud af

-HKN

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 04-10-04 17:13

> [...]
> behov for at regulere temp. Med den støbte løsning kan du roligt lufte din
> bolig ud, uden at der bliver fodkoldt.......

Ja, det kan du nok have ret i. Men nu ligger det sådan at der i vores hjem
er en konstant kamp om varmt eller koldt, så hvis det er nemt at afkøle er
det nemmere at overbevise den hedelidende kæreste om gulvvarmens
lyksageligeheder...

> Hvad skal du bruge krybekælderen til?

Ingenting - forhåbentlig.

> En anden ting - det at lægge slanger i de dertil indrettede plader kommer
du
> til at få stor fornøjelse ud af

Var det ironisk ment? Jeg overvejer faktisk at købe sådanne plader, så jeg
kan undgå spånplader eller lign. under paketten. Jeg har bare ikke fundet et
sted hvor de forhandler dem. De hjemmesider jeg har set, angiver at de ikke
lagerføres i DK.

mvh
Jacob