Visning af mappe-indhold (dir-listing) på ~
Fra : Bertel Strandbygaard

Dato : 30-09-04 07:17

Hej,

I forbindelse med arbejde på et web-sted gemmer jeg gamle filer,
sorteret i mapper på et underliggende "arkiv"-websted (f.ex.
"filnavn"v1.html - næste gang jeg opdaterer "filnavn"v2.html osv
- det er et spørgsmål om dokumentstyring).

Nu vil jeg gerne have en side hvor jeg viser hvilke filer som jeg
har liggende i den enkelte mappe - vist med filnavn, og med
hyperlink. Jeg forestiller mig en eller anden asp-side tilknyttet
hver mappe, men ???

Jeg arbejder i FP2002 og kan ikke bruge dennes
Indholdsfortegnelse - og er forøvrigt langt fra asp-ekspert.

Mvh Bertel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-04 11:18

Bertel Strandbygaard skrev:

> Nu vil jeg gerne have en side hvor jeg viser hvilke filer som jeg
> har liggende i den enkelte mappe - vist med filnavn, og med
> hyperlink.

Du kan se en mulighed her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/visfiler.asp>.

Du kan se hvordan filen virker her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html> (den er den fil der genererer
oversigten).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje

Dato : 30-09-04 15:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote

> Du kan se en mulighed her:
> [...]

Her er en variant av det samme som også viser HTTP Server Variables
Collection.
Filene kan også redigeres (hvis du skriver filen edit.asp selv).

<%
<%
Option Explicit

Dim oFSO, oFile, oFolder, oFiles
Dim sPath, sPhysicalPath, Key

sPath = Request.ServerVariables("PATH_INFO")
sPhysicalPath = Server.MapPath(sPath)

Set oFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set oFile = oFSO.GetFile(sPhysicalPath)
Set oFolder = oFile.ParentFolder
Set oFiles = oFolder.Files
%>

<head>
<title>Showing Files in Folder</title>
table {
font-family: verdana;
   font-size: 0.8em;
   }
</head>

<th align="left">File</th>
<th>Type</th>
<th>Size</th>
<th>Last modified</th>
<th>Edit</th>

<%
For Each Key in oFiles
%>
<%
Next
%>

File: <b><%= oFile.Name %></b><br>
Server Path: <b><%= sPath %></b><br>
Physical Path: <b><%= oFile.Path %></b><br>
File Size: <b><%= oFile.size %> bytes</b><br>
Date Created: <b><%= oFile.DateCreated %></b><br>
Date Last Modified: <b><%= oFile.DateLastModified %></b><br>
Date Last Accessed: <b><%= oFile.DateLastAccessed %></b><br>

<h2>The HTTP Server Variables Collection</h2>

<%
For Each Key in Request.ServerVariables

If Request.ServerVariables(Key) = "" Then
Response.Write "&nbsp;"
Else
    Response.Write Request.ServerVariables(Key)
   End If

Response.Write "</td></tr>"
Next

Set oFiles = Nothing
Set oFolder = Nothing
Set oFile = Nothing
Set oFSO = Nothing
%>

terje

Fra : Finn

Dato : 30-09-04 19:09

> Du kan se en mulighed her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/asp/visfiler.asp>.

og så er det lige jeg tænkte...hvordan kan jeg få

Set F = FSO.GetFolder(Server.Mappath("."))

til at returnere mappens navn og ikke hele path ?

Fra : terje

Dato : 30-09-04 20:40

Finn wrote

> og så er det lige jeg tænkte...hvordan kan jeg få
>
> Set F = FSO.GetFolder(Server.Mappath("."))
>
> til at returnere mappens navn og ikke hele path ?

Prøv dette:

Response.Write oFile.ParentFolder.Name

terje

Fra : Finn

Dato : 01-10-04 20:13

> Prøv dette:
>
> Response.Write oFile.ParentFolder.Name
>
> terje

Takker, men jeg får blot fejlen

a.. Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: ''
/menu.asp, line 19

også hvis jeg tilføjer

<%

Fra : terje

Dato : 01-10-04 21:20

Finn wrote

> [...]

sPath = Request.ServerVariables("PATH_INFO")
sPhysicalPath = Server.MapPath(sPath)

Set oFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Reference for FileSystemObject finner du her:
http://tinyurl.com/6wkyy

Et alternativ vil være å parse adressen (sPath eller sPhysicalPath) for
å finne riktig mappe ved å benytte funksjoner som Instr, Left, Right og Mid.

terje

Fra : Finn

Dato : 02-10-04 09:13

> [...]
> Set oFile = Nothing
> Set oFSO = Nothing
>
> Reference for FileSystemObject finner du her:

Smukt. takker og bukker

mvh Finn

Fra : terje

Dato : 30-09-04 20:42

Finn wrote

Fra : Bertel Strandbygaard

Dato : 01-10-04 11:32

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du kan se en mulighed her:
> [...]

Jeg prøvede - og det fungerer fint. Tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-04 11:39

Bertel Strandbygaard skrev:

> Jeg prøvede - og det fungerer fint. Tak for hjælpen.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne klippe lidt i
dine citater. Se evt. min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Esben Hansen

Dato : 04-11-06 21:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]

Hej Jens!

Nu er jeg ikke helt på toppen i VB, har du eller en anden mulighed for
at "oversætte" til C#?
Du kunne være en stor hjælp

Mvh Esben Hansen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-11-06 22:29

Esben Hansen skrev:

> Nu er jeg ikke helt på toppen i VB, har du eller en anden
> mulighed for at "oversætte" til C#?

Hej Esben. Originalsiden er ikke lavet i VB, men i asp/vbscript.
Hvis du vil have hjælp til at lave en dotnet-udgave, kan du spørge
i dk.edb.programmering.dotnet. Det er ikke kun et spørgsmål om at
oversætte fra VBscript til C#, da der også er forskel på de
objekter man anvender i asp vs. asp.net.

Der findes formentlig masser af eksempler på noget tilsvarende i
..net/c#.

NB: Du har svaret på et meget gammelt indlæg. Det er normalt ikke
nogen god ide, da indlægget vil være væk fra mange newsservere. Det
er bedre at oprette et nyt indlæg, og så evt. henvise til det gamle
indlæg med et googlelink eller lignende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen