Linux og java
Fra : Zenon

Dato : 13-05-01 17:22

Jeg har installeret rpm pakken af javaSDK1.3 på linux red hat 7.1 man jeg
kan simpelthen ikke få det til at virke. Installationen gik uden problemer
og det ser også ud til at javaSDK er installeret i usr/java/j2sdk1.3.0 som
har en lang række java filer og biblioteker. For det første kan jeg ikke
kalde nogle af java programmerne (java, javac, osv.) fra et vilkårligt sted.
Stiller jeg mig i biblioteket og skriver f.eks. ./java helloworld.class
(helloworld.class ligger i samme dir) kommer den med en fejlmelding om at
den ikke kan finde en eller anden java runtime fil, som jeg kan se ligger i
et andet bibliotek under jave. Nogle der har en ide om hvad der skal til for
at få det til at virke? måske en service der skal startes, eller nogle
pathes (som beskrevet i topic over denne) der skal sættes.
Håber en kan hjælpe. På forhånd tak.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-01 16:33

Zenon> Jeg har installeret rpm pakken af javaSDK1.3 på linux red hat
Zenon> 7.1 man jeg kan simpelthen ikke få det til at
Zenon> virke. Installationen gik uden problemer og det ser også ud
Zenon> til at javaSDK er installeret i usr/java/j2sdk1.3.0 som har en
Zenon> lang række java filer og biblioteker. For det første kan jeg
Zenon> ikke kalde nogle af java programmerne (java, javac, osv.) fra
Zenon> et vilkårligt sted. Stiller jeg mig i biblioteket og skriver
Zenon> f.eks. ./java helloworld.class (helloworld.class ligger i
Zenon> samme dir) kommer den med en fejlmelding om at den ikke kan
Zenon> finde en eller anden java runtime fil, som jeg kan se ligger i
Zenon> et andet bibliotek under jave. Nogle der har en ide om hvad
Zenon> der skal til for at få det til at virke? måske en service der
Zenon> skal startes, eller nogle pathes (som beskrevet i topic over
Zenon> denne) der skal sættes. Håber en kan hjælpe. På forhånd tak.

To ting:

Først skal du sikre dig at din PATH er sat op til at inkludere det dir
hvor java, javac og andre ligger i.

Derefter skal man lige vide at java skal kaldes som:

java <classfil>

altså uden .class (i dit tilfælde ./java helloworld)

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-05-01 19:46

For at få java til at virke på RH7.1 skal du downloade
javaSDK1.3 RC7 fra IBM

/Lars Hansen

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 13-05-01 22:30

Zenon wrote:

> [...]
> at få det til at virke? måske en service der skal startes, eller nogle
> pathes (som beskrevet i topic over denne) der skal sættes.

Hej Zenon

Du skal installere/udpakke java biblioteket til f.eks. /usr/java - således at
der kommer det bibliotek du nævner:
/usr/java/j2sdk1.3.0

Så indsætter du følgende i din .bashrc: ( læg mærke til <punktum><kolon> - det
er næsten ikke til at se på min skærm her...)

export CLASSPATH=.:/usr/java/j2sdk1.3.0
export classpath=$CLASSPATH

Den nederste linie er der fordi jeg ikke kan huske om det er med store
bogstaver eller hvad.

Derefter indsætter du følgende i din .bash_profile: ( læg igen mærke til
<kolon>)

export PATH=/usr/java/j2sdk1.3.0/bin:$PATH

Når du skal køre programmerne skal du IKKE skrive "./java <klassefil>" men blot
"java <klassefil>".
Uden 'dot slash' fordi java afvikleren ligger ikke i ./ men i
/usr/java/j2sdk1.3.0/bin.

Så skulle det virke 100%, det er i hvert fald den måde jeg kører på i RH7.1.

Mvh
Kenneth

Fra : Zenon

Dato : 13-05-01 23:33

Mange tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at se om jeg så kan få det til at
virke.