Raid'e en eksisterende disk, sådan da ...
Fra : Martin Stender

Dato : 28-09-04 09:31

Hej alle,

Jeg har, som mange andre, en linux dunk (fedora) stående som
fil/web/mail-server etc.

Det har taget en del tid at få den op at køre optimalt - host'er forskellige
sites, mail-domæner etc.

Så jeg ville blive *meget* ked af det, hvis den pludselig gik hen og døde,
f.eks. pga. et harddisk nedbrud.

Så spørgsmålet er: kan man evt. købe to nye diske (gerne større end den
eksisterende 40Gb) og overføre indholdet fra den gamle, til de to nye, som
så skulle sidde i et spejlet raid?

Hvis ja, øh, så hvordan?

Mhv
Martin

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-09-04 09:36

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Stender:
> [...]
> eksisterende 40Gb) og overføre indholdet fra den gamle, til de to nye, som

Du sætter begge diske i maskinen som det du vil have dem og den gamle
som noget udover. Booter på en Knoppix og får softwareraided startet op,
konfigureret og mountet. Så kan det gamle system overføres med tar til
det nye og slutteligt chroot'er du ind i det nye system og installere
bootloader på de nye diske.

(Det var den korte beskrivelse, hvis du ikke har en god fornemmelse af
hvad du skal gøre med den, så er det måske lige langhåret nok for dig

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Stender

Dato : 28-09-04 12:12

Tak

Det er ikke vildt langhåret, men en let page, er vi da ude i ...

Jeg skal vel:
1. købe en raid-controller
2. smide et par nye diske på den.
3. boot'e en Knoppix
4. sætte raid'et op

ingen problemer så langt ...

5. at 'tar' en hel disk til en/to andre, er jeg lidt i tvivl om hvordan man
gør - der er jo forskellige partitioner.(3, mener jeg)

Og

6 installere bootloader, Hmmm, det er man jo vant til systemet gør ...

Men tak for tippet

mhv
Martin

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-09-04 12:20

Martin Stender <martin@cybermedia.dk> wrote:

> 1. købe en raid-controller

Hvis du kigger på en anden tråd i gruppen vil du se at du lige så godt
kan satse på Linux' software RAID.

Allan Joergensen

"A diplomatic insult to the Cardassian people would be a problem" Gul D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-09-04 12:35

On 2004-09-28, Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> Hvis du kigger på en anden tråd i gruppen vil du se at du lige så godt
> kan satse på Linux' software RAID.

Har i hvert tilfælde den fordel, at _når_ dit raid syste går fubar af en
eller anden grund, så har du sourcekoden til rådighed. Det har man ikke med
den raidkode der ligger i en raidcontrollers bios.

Spørgsålet er så, om man nogensinde får koden læst og data genskabt, men
muligheden er der i hvert fald.

Thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-09-04 12:37

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas S. Iversen:
> [...]
> den raidkode der ligger i en raidcontrollers bios.
>
> Spørgsålet er så, om man nogensinde får koden læst og data genskabt, men

Kører man nu spejling i software raid, så har det jo den fordel at man
også kan tage den ene disk ud af spejlet og mounte den som almindelig
disk uden raid.

Jesper

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-04 14:30

"Martin Stender" <martin@cybermedia.dk> writes:

> 5. at 'tar' en hel disk til en/to andre, er jeg lidt i tvivl om hvordan man
> gør - der er jo forskellige partitioner.(3, mener jeg)

Brug rsync -av /mnt/gammelt_fs /mnt/nyt_fs i stedet for. Man-siden
for rsync har nogle fine eksempler.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 17:24

In article <86mzzaikrg.fsf@dusk.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Brug rsync -av /mnt/gammelt_fs /mnt/nyt_fs i stedet for. Man-siden
> for rsync har nogle fine eksempler.

Jeg bruger selv
find . -depth | cpio -pad /newfs

flytter devices etc med korrekt. Det gør tar vist ikke. Det skulle
vist være problematisk at bruge tar til /dev

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-04 11:40

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Det skulle
> vist være problematisk at bruge tar til /dev

Det har altid virket for mig. Man skal selvfølgelig
kun tage /dev med, hvis det faktisk ligger på disk.
Bruger man devfs eller lignende skal man springe
over /dev. Ligesom man skal springe over /proc,
/dev/pts og andre filsystemer, som ikke bruger
devices.

Jeg synes det er nemmest, hvis man bindmounter / til
et andet mountpoint. Så behøver man hverken bruge
tar eller cpio, cp -a kan klare opgaven.

--
Kasper Dupont