Bundle ADSL-linier?
Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-05-01 15:09

Hej Gruppe.

Jeg venter med længsel på en ADSL-central, der først bliver etableret
til september. Jeg har gået og leget lidt med tanken om at bundle
2*2048/512 ADSL-forbindelser, så jeg opnår en samlet upstream på 1Mbit
(og 4Mbit downstream). Jeg skal bruge linien til nogle eksperimenter med
netradio og -TV, så der er brug for en pæn slat båndbredde og Frame
Relay ol. er alt for kostbart at lege med.

Jeg har ikke sat mig så meget ind i de forskellige routerløsninger, men
jeg har en server med et servernetkort (Intel PRO 100+ med 2x100Mbit
Full Duplex i en Dual P-III 933MHz, 1GB RAM og 160GB HDD (4x40GB IBM
60GXP i RAID-0) med Apache/PostgreSQL på Windows 2000 Server) og har
mulighed for at montere endnu et netkort af samme slags som jeg har
liggende. Der skal tilsluttes 4 servere, der tager sig af de forskellige
komprimeringsfaktorer (33k, 56k og ADSL (128k) hhv. .mp3, .wma og .ram)
og den sidste server til videostreams i .asf og .mov. Til afviklingen
bliver der opstillet en maskine til radio med "Radiohost" og til video
bliver det et stykke hjemmestrikket software (der lige skal strikkes
først :) Findes der noget videoafviklings-software til en lav pris så vi
ikke selv skal igang med at genopfriske vores C++ koder?

Som nævnt er det kun et eksperiment, der skal køre i 3-6 måneder inden
vi vil opgradere til en "rigtig" bredbåndsforbindelse - forudsat at
resultatet er rimeligt, men kan det lade sig gøre rent teknisk eller
skal vi finde en dyr udbyder af streaming servere? Findes der andre
"billige" løsninger, der tilbyder høj upstream?

1Mbit upstream er netop rigeligt til at tillade 8-25 almindelige
radiolyttere eller 3-10 videostreams, hvorefter følgende forsøg på at
se/lytte med bliver høfligt afvist. :) Vi overvejer at begrænse den
maximale båndbredde på radiosiden til 60-64kbit, hvilket også skulle
give nogenlunde kvalitet.

Det skal lige nævnes at projektet er non-kommercielt indtil videre, og
alle udgifter bliver dækket af personlige midler, hvorfor vi søger den
billigste løsning til testfasen.

Jeg håber nogen kan svare og evt. komme med et bud på hvad der kræves.
Budgettet tillader udover de 2 ADSL-linier omkring 10.000 i
investeringer, og vi har som sagt mulighed for 4x100Mbit ud fra
hovedserveren ind i en 8-port switch og videre ud til 2 styk 4-port
switch (2 servere på hver) samt de 2 afviklingsmaskiner.

Endnu en detalje - er det overhovedet "tilladt" at få 2xADSL på samme
matrikel og bundle dem hvis det kan lade sig gøre?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-05-01 15:26

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2*2048/512 ADSL-forbindelser, så jeg opnår en samlet upstream på 1Mbit
> (og 4Mbit downstream). Jeg skal bruge linien til nogle eksperimenter med

Det er en lang teknisk forklaring, men svaret er at du ikke kan bundle dem
på nogen særlig nem, elegant og god måde og jeg vil derfor fraråde det.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Allan Holm

Dato : 13-05-01 15:45

> Det er en lang teknisk forklaring, men svaret er at du ikke kan bundle dem
> på nogen særlig nem, elegant og god måde og jeg vil derfor fraråde det.

Nu skal han jo bruge 1Mbps i en strøm men bare en masse 64kbps og så er det
vel bare at lave et load sharing program den kigger hvilken linie der er
mindst belastet og så overfører brugeren til denne linie.

MVH Allan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-05-01 15:50

"Allan Holm" <s01ahj@esektor.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel bare at lave et load sharing program den kigger hvilken linie der er
> mindst belastet og så overfører brugeren til denne linie.

Men er det en simpel og elegant måde?

Fra : Erik

Dato : 13-05-01 17:11

> [...]
> vel bare at lave et load sharing program den kigger hvilken linie der er
> mindst belastet og så overfører brugeren til denne linie.

En lidt lettere måde er at lade serveren køre alle services på begge IP
adressser (adsl linier/netkort), og med en round-robin dns routing smide
brugerene på de forkellige linier.

Bare et forslag

/Erik Lauridsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-05-01 17:09

"Erik" <news-mail1@planetearth.dk> wrote:

> [...]
>

>En lidt lettere måde er at lade serveren køre alle services på begge IP
>adressser (adsl linier/netkort), og med en round-robin dns routing smide

Det er ikke nok: der skal noget speciel ruting til at sikre at
_svar_pakkerne ikke allesammen kommer ud på den samme linie.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Niels Callesøe

Dato : 14-05-01 01:15

Jesper Dybdal <jdunet@u5.dybdal.dk> wrote in

> Det er ikke nok: der skal noget speciel ruting til at sikre at
> _svar_pakkerne ikke allesammen kommer ud på den samme linie.

Man kunne vel lave et setup hvor man havde to seperate - men fuldstændig
identiske - maskiner der serverede nøjagtig de samme data, og *så* lave
en round-robin dns?

Måske kunne man endda lave det sådan at man havde 2 seperate maskiner
som frontends der så begge cachede men i øvrigt fik leveret deres data
fra en tredie backend server?

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 14-05-01 20:39

usenet.20.niels2000@spamgourmet.com (Niels Callesøe) wrote:

> [...]
>
>Måske kunne man endda lave det sådan at man havde 2 seperate maskiner
>som frontends der så begge cachede men i øvrigt fik leveret deres data

Ja,. hvis hver af de to servere er forbundet både til "sin"
Internetopkobling og et fælles internt net der indeholder
backend'en, så burde det være temmelig problemfrit.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Simon Skals

Dato : 14-05-01 21:36

It seems Niels Callesøe wrote:
>Man kunne vel lave et setup hvor man havde to seperate - men fuldstændig
>identiske - maskiner der serverede nøjagtig de samme data, og *så* lave
>en round-robin dns?

Hvis setuppet bliver væltet af, at der på et tidspunkt er syv
klienter på den ene maskine og kun tre på den anden (hvilket ikke
er utænkeligt med round-robin DNS), så er det næppe en holdbar
løsning.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-05-01 00:51

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in

> [...]
> klienter på den ene maskine og kun tre på den anden (hvilket ikke
> er utænkeligt med round-robin DNS), så er det næppe en holdbar

Det har du selvfølgelig ret i... men måske kunne man omgå det, ved at
servere et http-redirect i en custom 500-13 (Server too busy) error msg?

Evt. kunne man lave sin kode en smule mere intelligent, så den først
kontrollerede load på søstermaskinen før den serverede sit redirect og
gav en anden 500-13 hvis det også var for højt der?

Fra : Simon Skals

Dato : 15-05-01 09:40

> [...]
>kontrollerede load på søstermaskinen før den serverede sit redirect og
>gav en anden 500-13 hvis det også var for højt der?

Jep, det burde kunne fungere fint, hvis det bliver lavet
ordentligt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Erik

Dato : 14-05-01 16:35

> Det er ikke nok: der skal noget speciel ruting til at sikre at
> _svar_pakkerne ikke allesammen kommer ud på den samme linie.

Kommer svarpakker ikke ud på det samme interface, som de kom ind på !!!!

Et netkort til hver adsl linie.

/Erik Lauridsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-05-01 22:23

On Mon, 14 May 2001 17:35:17 +0200, Erik wrote:

>Kommer svarpakker ikke ud på det samme interface, som de kom ind på !!!!

Nej, det gør de ikke, de følger routenings tabellen på maskinen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 15-05-01 03:36

"Erik" <news-mail1@planetearth.dk> wrote in message

> Kommer svarpakker ikke ud på det samme interface, som de kom ind på
!!!!

> Et netkort til hver adsl linie.

Vil vi så ikke være nødsaget til at tage højde for uddelingen af
båndbredde til de lyttere der måtte komme? Hvis en linie er "fyldt" skal
den således forsætte med den næste. Det bedste ville nok være at modtage
requests på én linie (læs: en enkelt IP), hvorefter en NAT(?) deler
trafikken ud internt på netværket via en form for applikation, der
skiftevis uddeler adressen til linie 1 og næste gang linie 2 osv og
eventuelt måler på båndbredden på hver linie?

Mit kendskab til så avancerede serverløsninger er ikke så vildt, men
folk i news:dk.edb.netværk og news:dk.edb.harware.server virker meget
menneskelige og hjælpsomme. Jeg vil helst undgå dyrt hardware og
naturligvis også dyrt software. Det må kunne lade sig gøre at strikke
noget sammen eller finde noget shareware.

Jeg har ikke fundet noget entydigt svar herinde, selvom der er kommer
overvældende mange svar (tak for det iøvrigt), så måske skulle jeg
spørge i en mere netværksorienteret gruppe? Hvilken vil I foreslå?

Er der interesse for at tråden skal fortsætte herinde, eller skal jeg
bare futte over i en anden gruppe?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Throm

Dato : 13-05-01 15:50

Drille Drille ja flyt til Ishøj og få et kable modem fra arrowhead de
tilbyder helt op til 4mbit med 2 mbit uploade for kun 900 kr pr mrd.

Throm

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-05-01 18:38

On Sun, 13 May 2001 16:50:17 +0200, "Throm" <Throm@mail.dk> wrote:

>Drille Drille ja flyt til Ishøj og få et kable modem fra arrowhead de
>tilbyder helt op til 4mbit med 2 mbit uploade for kun 900 kr pr mrd.

Er der en URL hvor man kan læse mere om priser, betingelser m.m. for
kabelinternet i Ishøj?

Hans Pedersen
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 19:55

Hans Pedersen wrote:

> Er der en URL hvor man kan læse mere om priser, betingelser m.m. for
> kabelinternet i Ishøj?

Arrowheads URL er http://www.arrowhead.dk

Om der tekniske detaljer på sitet, tja det ser det ikke ud til.
Og der vist heller ikke de store chancer for en privat person at blive
kunde hos pilehovedet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-05-01 22:20

> [...]
> netradio og -TV, så der er brug for en pæn slat båndbredde og Frame
> Relay ol. er alt for kostbart at lege med.

Det lyder som om du kun er interesseret i den gode upstream, og så kan du jo
spare lidt på downstream båndbredden ved at vælge 2stk 512/512 fra WOL til
595kr / stk uden oprettelse, så er der lidt mere plads på budgettet til mit
næste forslag:

Ang. bundlingen, så har jeg hørt at man kan få en switch-agtig ting, der kan
klare bundlingen, på en nem måde, måske du skulle prøve dk.edb.netvaerk og
spørge der? Jeg hørte ikke nogen pris, men rygtet siger at den er ret dyr,
men præcis hvor meget, tør jeg ikke udtale mig om.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-05-01 22:37

> [...]
> spørge der? Jeg hørte ikke nogen pris, men rygtet siger at den er ret dyr,
> men præcis hvor meget, tør jeg ikke udtale mig om.

Nu fandt jeg lige en sag på nettet der hedder Linkproof, den koster 10.000 -
desværre er det dollars :(

Så er det nok billigere at prøve noget linux-router-halløj.

mvh
Jeppe Seidelin Dam