2 spørgsmål:toilet og koks
Fra : Jesper G.

Dato : 27-09-04 19:24

hej, håber der nogle der vil hjælpe med nedenstående

1: jeg mangler et godt rengøringsmiddel til at tage "skidtet" i toilettet
ved vandkanten. jeg har prøvet forskellige midler men ikke noget effektivt.
anyone?

2: jeg har et gammelt støbejernskomfur køkkenet. køkkenet er centralt
placeret i huset, så jeg har tænkt mig at bruge det som opvarmning når det
bliver rigtig koldt. altså både i dagtimerne men også natten over. jeg har
købt en pose koks for at prøve det af, da jeg mener det er det som kan holde
længst tid, altså natten over. er koks det bedste at bruge? og så måske et
dumt spørgsmål, men hvordan er det smartest at tænde op? der er ikke meget
plads i "rummet", bare en lille optændningsblok og så en pyramide ovenpå
eller hva?

håber jeg udtrykker mig klart nok

på forhånd tak

med venlig hilsen

jesper

Fra : Torbenth

Dato : 27-09-04 20:49

"Jesper G." <pimpf@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plads i "rummet", bare en lille optændningsblok og så en pyramide ovenpå

Hej
Prøv at hive vandet ud af kummen (du behøver ikke det hele). Tryk med en
svupper så vandstanden sænkes. Læg derefter nogle klude gennemvædet med
eddike på. Lad dem sidde på natten over. Du kan derefter skrabe belægningen
af med f.eks. barberblad. Sæt det lige fast i en korkprop først, så du ikke
skærer dig.
Du kan ikke fyre med koks i sådan et komfur. Koks kræver over 700 grader for
at brænde. Den temperatur kan du ikke holde. Hvis du kommer op på denne
temperatur, bliver skorstenstemperaturen højere og højere, da den vil
accelerere forbrændingen. Skruer du ned for temperaturen, går det den anden
vej og koksene går ud og slagger til. Hvis du ikke har noget mod at tømme ud
for aske, kan du bruge brunkulsbriketter. De er utrolig lette at styre, men
afgiver næsten ligeså meget aske som de selv fylder.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 27-09-04 20:53

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

Jeg går ud fra, at det er alm. koks og ikke petrokoks vi snakker om.
Petrokoks er et olieprodukt. Alm. koks (cinders) er afgassede kul fra
gasproduktion.
Ellers må du give lyd igen.

Mvh.
Torben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-04 17:40

> 1: jeg mangler et godt rengøringsmiddel til at tage "skidtet" i toilettet
> ved vandkanten. jeg har prøvet forskellige midler men ikke noget
effektivt.
> anyone?

Jeg sværger til edikesyre. En dl hældes i og står natten over. Kan gentages
2-3 gange, hvis det er rigtigt slemt.

Mvh Maria