/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Skal plæneklipperen tømmes for benzin om v~
Fra : jubija@yahoo.dk


Dato : 27-09-04 14:08

Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
overvintre med en slat benzin på?
Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?

På forhånd tak

Lars

 
 
Andreas M. Hansen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 27-09-04 14:25


<jubija@yahoo.dk> wrote in message
news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> overvintre med en slat benzin på?
> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>

Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står du med
en maskine der ikke vil starte næste forår. Benzinen består af en række
forskellige komponenter - nogle fordamper hurtigere end andre, og dem der
fordamper hurtigt, er dem som gør at maskinen er til at starte
Man kan sagtens opbevare benzin vinteren over i en fuldstændig lukket
beholder - jeg gemmer altid det jeg har til overs i dunken (en godkendt
benzin reservedunk) til næste forår, og det giver ingen problemer.
Benzintanken er derimod ikke helt damptæt - der er udluftning i låget. Står
der benzin i tanken mere end en 3-4 ugers tid, er de flygtige letantændelige
bestanddele fordampet, og motoren starter ikke.

Når du skal gøre maskinen klar til vinter, starter du med at spule maskinen
fuldstandig ren under bunden med haveslangen - derefter kører du tanken tom
for benzin, og når motoren så alligevel er varm, skifter du motorolien.
Hvis du har trykluft og en spøjtepistol, er det en god ide at give maskinen
en omgang med en tyndflydende olie/rustbeskytter under skjoldet - hvis det
altså er af metal.

Til foråret trækker du så maskinen ud - tager tændrøret ud og sprøjter et
lille skvæt motorolie ind i hullet og trækker et par gange uden tændrør -
derefter monterer du tændrøret og hælder frisk benzin på tanken. Nu skulle
den gerne starte og være klar og i topform til en ny seson - min maskine
starter som regel ved første hiv i snoren efter denne fremgangsmåde.

mvh

Andreas M. Hansen


jubija@yahoo.dk (27-09-2004)
Kommentar
Fra : jubija@yahoo.dk


Dato : 27-09-04 14:43

On Mon, 27 Sep 2004 15:24:39 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:


>>
>
>Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står du med
>en maskine der ikke vil starte næste forår..... (klip en masse gode informationer)
>
Fornemt - tusind tak for det fyldige svar

vh

Lars

Martin Johansen [600~ (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 28-09-04 20:19

jubija skrev:

> Fornemt - tusind tak for det fyldige svar

Det er dog ikke helt korrekt. Lad bare benzinen være deri - den starter
fint alligevel.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Nick (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 27-09-04 15:48

Jeg er en smule kemiinteresseret, så jeg kunne da godt tænke mig at vide
hvilke "komponenter" det er du mener fordamper og hvilke det er som efter
din mening gør at maskinen vil starte/ikke starte?

mvh
Nick


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2rqiknF1cfgkoU1@uni-berlin.de...
>
> <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
> > Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> > overvintre med en slat benzin på?
> > Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
> >
>
> Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står du
med
> en maskine der ikke vil starte næste forår. Benzinen består af en række
> forskellige komponenter - nogle fordamper hurtigere end andre, og dem der
> fordamper hurtigt, er dem som gør at maskinen er til at starte
> Man kan sagtens opbevare benzin vinteren over i en fuldstændig lukket
> beholder - jeg gemmer altid det jeg har til overs i dunken (en godkendt
> benzin reservedunk) til næste forår, og det giver ingen problemer.
> Benzintanken er derimod ikke helt damptæt - der er udluftning i låget.
Står
> der benzin i tanken mere end en 3-4 ugers tid, er de flygtige
letantændelige
> bestanddele fordampet, og motoren starter ikke.
>
> Når du skal gøre maskinen klar til vinter, starter du med at spule
maskinen
> fuldstandig ren under bunden med haveslangen - derefter kører du tanken
tom
> for benzin, og når motoren så alligevel er varm, skifter du motorolien.
> Hvis du har trykluft og en spøjtepistol, er det en god ide at give
maskinen
> en omgang med en tyndflydende olie/rustbeskytter under skjoldet - hvis det
> altså er af metal.
>
> Til foråret trækker du så maskinen ud - tager tændrøret ud og sprøjter et
> lille skvæt motorolie ind i hullet og trækker et par gange uden tændrør -
> derefter monterer du tændrøret og hælder frisk benzin på tanken. Nu skulle
> den gerne starte og være klar og i topform til en ny seson - min maskine
> starter som regel ved første hiv i snoren efter denne fremgangsmåde.
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>



Andreas M. Hansen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 27-09-04 20:37


"Nick" <altomkrybdyr@mail.dk> wrote in message
news:415828bd$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg er en smule kemiinteresseret, så jeg kunne da godt tænke mig at vide
> hvilke "komponenter" det er du mener fordamper og hvilke det er som efter
> din mening gør at maskinen vil starte/ikke starte?
>

Hehe - sikke da en pose varm luft jeg der fik bragt til torvs !
"Teorien" med de flygtige komponenter syntes jeg egentlig lød meget logisk,
men man skal åbenbart ikke stole blindt på alt man får bundet på ærmet
Jeg har googlet intenst om emnet, og er kommet frem til en række udsagn om
at i "gammel benzin" begynder en række additiver at udfældes til en
gummiagtig masse som kan tilstoppe brændstofstilførslen...

Anyway - jeg holder stadigvæk fast på mit udsagn om at det er bedst at køre
sin tank tom når man sætter sin plæneklipper eller anden benzinmotor væk for
vinteren.

mvh

Andreas M. Hansen


Preben Riis Sørensen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-09-04 21:43


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev >
> Hehe - sikke da en pose varm luft jeg der fik bragt til torvs !
> "Teorien" med de flygtige komponenter syntes jeg egentlig lød meget
logisk,
> men man skal åbenbart ikke stole blindt på alt man får bundet på ærmet
> Jeg har googlet intenst om emnet, og er kommet frem til en række udsagn om
> at i "gammel benzin" begynder en række additiver at udfældes til en
> gummiagtig masse som kan tilstoppe brændstofstilførslen...
>
> Anyway - jeg holder stadigvæk fast på mit udsagn om at det er bedst at
køre
> sin tank tom når man sætter sin plæneklipper eller anden benzinmotor væk
for
> vinteren.

Husk også at skifte luft i din bils hjul, så de ikke rådner...

Det er iøvrigt rigtigt at benzin indeholder lettere fordampelige dele. Det
ses når man spilder, en del damper straks væk, mens en rest ligger der
væsentligt længere. At det lette skulle stikke af på 3 uger er imidlertid en
skrøne, og det er også en skrøne at det har noget med startvilligheden at
gøre.

Og dit råd med en tom tank er direkte forkert, det vil give mulighed for
kondensansamling, det vil en fuld tank ikke, så mit råd er at fylde den
helt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Andreas M. Hansen (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 28-09-04 07:35

> Og dit råd med en tom tank er direkte forkert, det vil give mulighed for
> kondensansamling, det vil en fuld tank ikke, så mit råd er at fylde den
> helt.
> --

Jeg har ellers siddet og pløjet mig igennem en hel del vejledninger fra
diverse mere eller mindre oficielle kilder på området som anbefaler det.

mvh

Andreas M. Hansen


Preben Andersen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 27-09-04 16:48


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
news:2rqiknF1cfgkoU1@uni-berlin.de...


[klip klip klip]

Nu skulle
> den gerne starte og være klar og i topform til en ny seson - min maskine
> starter som regel ved første hiv i snoren efter denne fremgangsmåde.

Det gør min også, og jeg har aldrig tømt tanken eller foretaget mig noget
andet for at beskytte den om vinteren.

mvh
Preben



MFO (27-09-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 27-09-04 17:54

Andreas M. Hansen wrote:

> Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står
> du med en maskine der ikke vil starte næste forår.
[snip]

Jeg har aldrig tømt mine plæneklippere for benzin om vinteren. De har
altid startet uden problemer om foråret.
Der er åbenbart forskel på plæneklippere (eller benzin)


--
Michael

Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 19:30

>
> Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står du
med
......


Hvis benzintanken er af metal vil den ruste/irre hvis du tømmer den. Så
tværtimod: du skal fylde den helt op til randen inden vinteren for at undgå
rust/ir.

Som jeg kan se i de andre indlæg kan jeg se at der er delte meninger om
kvaliteten af benzinen når du når frem til foråret. Mine egne erfaringer er
"både-og".
maskinen kan blive sværere at starte, men det er altid lykkedes.

Ole



Roberto Saldo (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 28-09-04 08:31

Andreas M. Hansen wrote:
>
> <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
>
>> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
>> overvintre med en slat benzin på?
>> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>>
>
> Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står du
> med en maskine der ikke vil starte næste forår. Benzinen består af en
> række forskellige komponenter - nogle fordamper hurtigere end andre, og

Bob bob bobbelob.

Hvis der bare er en slat (halv tank) på spiller det ingen rolle, du
fylder bare op med frisk benzin til foråret hvis du er nervøs.

Du kommer alligevel til at hive lidt mere i snoren til foråret, så med
mindre du er totalt armløs mærkes det ikke for en enkelt vinter.

Benzinen fordamper iøvrigt næsten ikke ved lavere temperaturer.

Derimod er det en god idet at skifte olien efter sidste kørsel så den
ikke står med alt muligt slam i vinteren over.

Mvh
Roberto

Tappe & Bang-Mortens~ (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Tappe & Bang-Mortens~


Dato : 08-10-04 21:17



Andreas M. Hansen wrote:
> <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
>> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
>> overvintre med en slat benzin på?
>> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>>
>
> Den skal absolut tømmes for benzin inden den overvintrer, ellers står
>
>snip en masse gode råd
til en ny seson - min maskine starter som regel ved første
> hiv i snoren efter denne fremgangsmåde.
>

Vi havde en Torino rotorklipper (Briggs and Stratton) som fik skiftet olie
en gang i mellem og sjældent overvintrede uden benzin. Den virkede
upåklageligt i tyve år ( til jeg solgte huset)
--
mvh

Stig Bang-Mortensen



Michael Jørgensen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 27-09-04 14:33

> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> overvintre med en slat benzin på?

Kør den tør! Over tid vil der udfældes diverse stoffer fra benzinen i bunden
af tanken - for derefter at tilstoppe evt. benzinfiltre/dyser når du starte
dyret til foråret.

Det er altså ikke nok at tømme tanken ved at vende maskinen på hovedet, men
start den og lad den suge rør og filtre tørre.

Så er den også klar til at få vendt bunden i vejret, når du nu også lige
skifter olien inden vinter På den måde undgår du nemlig at svovlsyren i
olien får god tid til rigtig at forlyste sig med jernet i lejer & aksler

Altså - kør den tør og skift olien. Spul "undervognen" fri for græs-kager,
giv evt. kabler og andre metalstumper ved håndtaget en dråbe olie eller to,
så er den klar til vinterhi.

> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?

Ja (se ovenfor)

Mvh
Michael



Preben Andersen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 27-09-04 16:54


"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
news:cj94l6$6n$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...
>
> Kør den tør! Over tid vil der udfældes diverse stoffer fra benzinen i
bunden
> af tanken - for derefter at tilstoppe evt. benzinfiltre/dyser når du
starte
> dyret til foråret.

Hvilke filtre? jeg tror ikke, der noget benzinfilter i min plæneklipper.
Hvad er for nogle dyser, du taler om? Er det strålespidsen i kaburatoren?
Jeg har haft plæneklipper i mere end 30 år, og har aldrig måtte rense en
dyse.

> Det er altså ikke nok at tømme tanken ved at vende maskinen på hovedet,
men
> start den og lad den suge rør og filtre tørre.
>
> Så er den også klar til at få vendt bunden i vejret, når du nu også lige
> skifter olien inden vinter På den måde undgår du nemlig at svovlsyren
i
> olien får god tid til rigtig at forlyste sig med jernet i lejer & aksler


Syre i olien? Mig bekendt har der ikke været fremstillet olie med syre siden
1. verdenskrig.


mvh
Preben



benny (27-09-2004)
Kommentar
Fra : benny


Dato : 27-09-04 18:14

æhhhhh
jeg plejer at gi den en sjat 2tolie i benzinen
sidste gang om efteråret og første gang om foråret,
gør ellers ikke noget..og den er snart 7år gammel
klipper 900m2 plæne og starter stadig efter få træk i snoren
benny
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4158378b$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
> news:cj94l6$6n$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...
> >
> > Kør den tør! Over tid vil der udfældes diverse stoffer fra benzinen i
> bunden
> > af tanken - for derefter at tilstoppe evt. benzinfiltre/dyser når du
> starte
> > dyret til foråret.
>
> Hvilke filtre? jeg tror ikke, der noget benzinfilter i min plæneklipper.
> Hvad er for nogle dyser, du taler om? Er det strålespidsen i kaburatoren?
> Jeg har haft plæneklipper i mere end 30 år, og har aldrig måtte rense en
> dyse.
>
> > Det er altså ikke nok at tømme tanken ved at vende maskinen på hovedet,
> men
> > start den og lad den suge rør og filtre tørre.
> >
> > Så er den også klar til at få vendt bunden i vejret, når du nu også lige
> > skifter olien inden vinter På den måde undgår du nemlig at
svovlsyren
> i
> > olien får god tid til rigtig at forlyste sig med jernet i lejer & aksler
>
>
> Syre i olien? Mig bekendt har der ikke været fremstillet olie med syre
siden
> 1. verdenskrig.
>
>
> mvh
> Preben
>
>



Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 19:50


"benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:41584a94$0$274$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> æhhhhh
> jeg plejer at gi den en sjat 2tolie i benzinen
> sidste gang om efteråret og første gang om foråret,
> gør ellers ikke noget..og den er snart 7år gammel
> klipper 900m2 plæne og starter stadig efter få træk i snoren
> benny

Så du har ikke skiftet olie i 9 år?

Mvh
Michael



Preben Riis Sørensen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-09-04 21:51


"benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41584a94$0$274$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> æhhhhh
> jeg plejer at gi den en sjat 2tolie i benzinen
> sidste gang om efteråret og første gang om foråret,
> gør ellers ikke noget..og den er snart 7år gammel
> klipper 900m2 plæne og starter stadig efter få træk i snoren

En 4takter skal ikke på noget tidspunkt have olie i benzinen, kan i værste
fald kun være skadeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




benny (28-09-2004)
Kommentar
Fra : benny


Dato : 28-09-04 15:41

en enkelt gang eller 2 om året skader ikke
jeg ved godt at hvis man bruger olieblandet benzin i en 4takt motor begynder
den at sode,men fordelen ved at bruge det et par gange om året er at alle
bevægelige led i kaburatoren bliver smurt
benny
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41587d52$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:41584a94$0$274$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > æhhhhh
> > jeg plejer at gi den en sjat 2tolie i benzinen
> > sidste gang om efteråret og første gang om foråret,
> > gør ellers ikke noget..og den er snart 7år gammel
> > klipper 900m2 plæne og starter stadig efter få træk i snoren
>
> En 4takter skal ikke på noget tidspunkt have olie i benzinen, kan i værste
> fald kun være skadeligt.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Preben Riis Sørensen (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-09-04 20:05


"benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41597830$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> en enkelt gang eller 2 om året skader ikke
> jeg ved godt at hvis man bruger olieblandet benzin i en 4takt motor
begynder
> den at sode,men fordelen ved at bruge det et par gange om året er at alle
> bevægelige led i kaburatoren bliver smurt
> benny

Og hvis jeg så siger at det har de ingen behov for?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-09-04 19:49

[snip]
> > af tanken - for derefter at tilstoppe evt. benzinfiltre/dyser når du
> starte
> > dyret til foråret.
>
> Hvilke filtre? jeg tror ikke, der noget benzinfilter i min plæneklipper.

Der er nok ikke i alle. Derfor skrev jeg "evt. benzinfiltre"...

> Hvad er for nogle dyser, du taler om? Er det strålespidsen i kaburatoren?
> Jeg har haft plæneklipper i mere end 30 år, og har aldrig måtte rense en
> dyse.

Godt for dig da...

[snip]
> Syre i olien? Mig bekendt har der ikke været fremstillet olie med syre
siden
> 1. verdenskrig.

Nu er det nok heller ikke den nye olie der er syre i, men jeg kan garantere
dig for at svovlen i benzinen der brændes af, kombineret med kondensvand i
olien giver en noget lav PH-værdi i den brugte olie.

Mvh
Michael



Preben Riis Sørensen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-09-04 21:48


"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev
> Syre i olien? Mig bekendt har der ikke været fremstillet olie med syre
siden
> 1. verdenskrig.

Han mener syre fra forbrændingsrester. Men at det skulle have nogetsomhelst
at sige for en maskine med så utrolig få driftstimer henhører under overtro.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Michael Jørgensen (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 28-09-04 11:46

[snip]
> Han mener syre fra forbrændingsrester.

Korrekt.

> Men at det skulle have nogetsomhelst
> at sige for en maskine med så utrolig få driftstimer henhører under
overtro.

Hvilket du naturligvis kan dokumentere?

Mvh
Michael



anders majland (28-09-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 28-09-04 11:56

> Han mener syre fra forbrændingsrester. Men at det skulle have
> nogetsomhelst at sige for en maskine med så utrolig få driftstimer
> henhører under overtro.

Jeg kan ihvertfald tydeligt se og lugte forskel på ny og gammel olie ...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Preben Riis Sørensen (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-09-04 20:02


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:415947d0$0$55818$14726298@news.sunsite.dk...
> > Han mener syre fra forbrændingsrester. Men at det skulle have
> > nogetsomhelst at sige for en maskine med så utrolig få driftstimer
> > henhører under overtro.
>
> Jeg kan ihvertfald tydeligt se og lugte forskel på ny og gammel olie ...

Og det skulle (derfor?) skade en motor, så skulle alle motorer jo skades. De
bliver jo badet i det indvendig mange gange inden det bliver skiftet, og
endda mens motoren er meget varm, her virker syre meget kraftigere. Det gør
det ikke om vinteren, men jeg ved da godt at det er god latin at skifte olie
før vinter, men ærlig talt så begrænser mit vedligehold sig til at lægge
mærke om den kan ryge, når jeg tipper maskinen, for så er der stadig olie
på. Det bliver ss. ikke skiftet nogensinde, så skulle jeg da kede mig meget
en dag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




anders majland (29-09-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 29-09-04 14:31

> men ærlig talt så
> begrænser mit vedligehold sig til at lægge mærke om den kan ryge,
> når jeg tipper maskinen, for så er der stadig olie på. Det bliver ss.
> ikke skiftet nogensinde, så skulle jeg da kede mig meget en dag.

Skifter du heller ikke olie på bilen eller andre motorer ?

Jeg tror ikke motoren i min gamle bil havde holdet 350.000km på den
samme olie. Motoren er stadig fin men karossen er ved at være rustet væk


En B&S motor er utrolig sejlivet, men derfor kan man jo godt være god
ved den og skifte olien regelmæssigt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Preben Riis Sørensen (29-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 29-09-04 22:30


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:415ac053$1$55830$14726298@news.sunsite.dk...
> > men ærlig talt så
> > begrænser mit vedligehold sig til at lægge mærke om den kan ryge,
> > når jeg tipper maskinen, for så er der stadig olie på. Det bliver ss.
> > ikke skiftet nogensinde, så skulle jeg da kede mig meget en dag.
>
> Skifter du heller ikke olie på bilen eller andre motorer ?

Jo, men ikke så hysterisk tit som mange andre.

>
> Jeg tror ikke motoren i min gamle bil havde holdet 350.000km på den
> samme olie. Motoren er stadig fin men karossen er ved at være rustet væk

Det er præcis det der sker med plæneklipperen, skjoldet er væk længe før
motoren dør, selvom det er en simplicificimus uden lejer.(med gammel olie).

>
> En B&S motor er utrolig sejlivet, men derfor kan man jo godt være god
> ved den og skifte olien regelmæssigt.

Jeg er kun god der hvor det betyder noget. Der er så få driftstimer på en
klipper, at den ikke engang behøver at være sejlivet. Jeg har dog været så
god ved den, at jeg skiftede olie da den var kørt til. Og der kan jo også
være nogen der har 30 gange så meget plæne som jeg, og så bliver det jo mere
realistisk at skifte olie.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ole Jensen (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 28-09-04 05:20

<jubija@yahoo.dk> wrote:

> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> overvintre med en slat benzin på?
> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>

Som andre her også skriver, så har jeg heller aldrig tømt min for
benzin, og den starter hvert forår.
Det er derimod en god ide at fylde den, så ruster tanken nemlig ikke på
grund af kondensvand.

Nu ved jeg ikke om benzinen løber ud nederst i tanken, eller om den
suges op, men der kan godt dannes lidt kondensvand nederst i tanken. Det
ved jeg af bitter erfaring fra min motorcykel, hvor tanken rustede
igennem indefra på grund af kondensvand. Et problem som kunne være løst
ved at tilsætte lidt karburator-alkohol, da dette åbenbart får vandet
til at gå i forbindelse med alkoholen/benzinen.

Men hvis der dannes kondensvand, så kan klipperen godt være lidt svær at
starte til foråret, da det først skal gennem systemet.

--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Langgaard (29-09-2004)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 29-09-04 08:50

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> overvintre med en slat benzin på?
> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>

Hej

Gør som en million andre, stil den væk med eller uden benzin, og tag den
frem når du skal bruge den igen.
Hvis den så ikke vil starte, så hæld en spiseskefuld benzin ind i hullet ved
tændrøret, monter det igen, så kører den garanteret.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)



Mikael Kristiansen (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 09-10-04 07:01


<jubija@yahoo.dk> wrote in message
news:a04gl0l6k9fsjnq8hhlvac88i7mhdquiml@4ax.com...
> Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> overvintre med en slat benzin på?
> Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>

Jeg syntes der har været mange interessante teorier på banen, men alle har
fuldstændigt ignoreret en af de vigtigste ting, nemligt at cylindervæggene
er bare & fri for beskyttende belægninger.
Jeg lader også min plæneklipper overvintre med fuld tank uden problemer, men
sørger for under sidste kørsel at afmontere luftfilteret (Med stoppet
motor), starte motoren og lade den snurre ved et lavt omdrejningstal,
hvorefter jeg med smørekanden pumper løs ind i luftindtaget, indtil den
begynder at ryge. Herefter stoppes motoren & tændrøret afmonteres for at
give den et par skvæt ind til stemplet. Olien binder vand og sørger for at
stempelringe ikke ruster fast..... At pumpe olie ind, inden opstarten er
ikke nødvendigt... Kappilarkræfter gør, at stempelringene holder sig selv
"våde" vinteren igennem, så motoren forbliver beskyttet i den ubenyttede
periode.
Når du når til foråret, rengøres tændrøret, og motoren starter som havde den
været startet for 3 dage siden, dog med lidt røgudvikling i de første
sekunder......


Mvh. Mikael Kristiansen



Henrik Villadsen (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Villadsen


Dato : 09-10-04 08:02

On Mon, 27 Sep 2004 15:07:37 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

>Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
>overvintre med en slat benzin på?
>Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
>
>På forhånd tak
>
>Lars

Min plæneklipper bliver opbevaret med det benzin som nu engang er i tanken, og
den er altid knastør om foråret.

En god ide vil være at pille tændrøret af - give den en skvæt ren motorolie over
stemplet - sætte tændrøret på igen, og ryk så en gang imellem i snoren så
stemplet ikke "sætter" sig.
--
Henrik

Preben Riis Sørensen (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-10-04 09:45


"Henrik Villadsen" <chef@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:4h2fm05j49t66hp5s8jqn4f9j2kdro3prk@4ax.com...
> On Mon, 27 Sep 2004 15:07:37 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:
>
> >Som skrevet står.... Er det en fordel eller en ulempe, at lade den
> >overvintre med en slat benzin på?
> >Og er der andre forholdsregler for overvintring (i en garage)?
> >
> >På forhånd tak
> >
> >Lars
>
> Min plæneklipper bliver opbevaret med det benzin som nu engang er i
tanken, og
> den er altid knastør om foråret.
>
> En god ide vil være at pille tændrøret af - give den en skvæt ren
motorolie over
> stemplet - sætte tændrøret på igen, og ryk så en gang imellem i snoren så
> stemplet ikke "sætter" sig.

Cylindervæg og stempelringe er smurte i forvejen. Det er selvf. ikke
skadeligt at give den lidt olie på toppen, men skulle egentligt ikke være
nødvendigt. Sjovt nok så har dem der ikke ulejliger sig med det, problemer
med fastsiddende stempler og stempelringe.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-10-04 10:03


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> Sjovt nok så har dem der ikke ulejliger sig med det, problemer
> med fastsiddende stempler og stempelringe.....

Lige for at præcisere: Der skulle indføjes et 'ikke' foran 'problemer'

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik Villadsen (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Villadsen


Dato : 09-10-04 11:11


>"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
>> Sjovt nok så har dem der ikke ulejliger sig med det, problemer
>> med fastsiddende stempler og stempelringe.....
>
>Lige for at præcisere: Der skulle indføjes et 'ikke' foran 'problemer'

Selvfølgelig når stemplet ikke at sætte sig på et halvt år, men begyndene rust
slider også lidt.

Som du også skrev tidligere så er det alt andet en motoren der ruster væk først.

Er der i øvrigt nogen som har erfaring med at få varmtgalvaniseret skjoldet på
en plæneklipper? Er det dyrt? Bliver den skæv?
--
Henrik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste