Hvilken nix til server og nybegynder.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 27-09-04 09:11

Hej NG
Jeg skal til at opsætte en mail og web-server på en gammel 200MHz maskine
med 64MB ram. Jeg har installeret freeBSD på den lige pt, men da jeg er helt
grøn i opsætning af unix/linux virker det meget uoverskueligt, kan f.eks
ikke få min adsl via router til at fungere på trods af jeg har installeret
alt via ftp.
Så det jeg leder efter er en distro der er let at installere eller bare har
nogle gode tutorials hvor jeg bliver taget i hånden hele vejen igennem.
Vil i foreslå at jeg forsøger lidt videre med min freeBSD eller skal jeg
vælge noget andet, links til tutorials er meget velkomne.

Mvh
Peter

Fra : Bo Christensen

Dato : 27-09-04 09:39

> [...]
> Vil i foreslå at jeg forsøger lidt videre med min freeBSD eller skal jeg
> vælge noget andet, links til tutorials er meget velkomne.
Hej,
har du læst FreeBSD's handbook'en igennem ? det er (syntes jeg) en meget fin
intro. Som helt nybegynder tror jeg at du vil finde alle unix'er "lidt
besværlige",
men efter noget tid kan du slet ikke undvære en.
mvh bo

Fra : P og T

Dato : 27-09-04 14:22

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil i foreslå at jeg forsøger lidt videre med min freeBSD eller skal jeg
> vælge noget andet, links til tutorials er meget velkomne.

Prøv en SME server and Gateway, den skulle være det nemmeste overhovedet at
sætte op som server. Til gendæld er den lidt sværere når man en gang vil
selv vil "rode" med den. Har selv brugt den i 3 år og har ikke stødt på
noget nemmere.
Kig på: http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Downloads
Du skal enten få 128 Mb RAM eller bruge V. 5.6

Per

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-09-04 15:47

er en god guide... Men det er til stable debian

www.debianguiden.dk

Hilsen Mikkel

Fra : P og T

Dato : 27-09-04 16:30

"Mikkel Bundgaard" <newsgroup@notfound.invalid> skrev i en meddelelse
> er en god guide... Men det er til stable debian
>
> www.debianguiden.dk
>
> Hilsen Mikkel

Hvad er det du mener?

Per

Fra : T.Jakobsen

Dato : 27-09-04 22:35

> Hvad er det du mener?
>
> Per

Han mener vel at debian kan fungere fremragende som server !
(lige som et utal af andre distroer)

Grafisk administration af servedelen kan vist klares med "webmin" ?

Igen...sig frem

Venligst
Tom

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-09-04 21:48

> Hvad er det du mener?

At stable består af stabile, men MEGET gamle pakker. Flere af dem er
outdated i forhold til pakkerne fra udviklerne..

Hvis man kan leve med det, og ikke har brug for nyeste funktioner
fungerer debian stable rigtig godt.

Selv har jeg opgraderet og kører debian testing.

Hilsen Mikkel

Fra : T.Jakobsen

Dato : 27-09-04 22:32

Er http://www.clarkconnect.org/ ikke et godt bud ?
SME er nice men har desværre ikke apt som jo er GULD for en newbie.

SME er deafault sat godt op med "sikre" settings, kan det samme siges
om clarkconnect ? Hvis ikke må SME vel være det bedste bud på en
dedikeret server til en newbie ?

Sig frem

Venligst
Tom

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 27-09-04 18:35

"T.Jakobsen" <f-j-o-l-s-@-o-f-i-r-.-d-k> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> SME er deafault sat godt op med "sikre" settings, kan det samme siges
> om clarkconnect ? Hvis ikke må SME vel være det bedste bud på en

Mit personlige bud er at SME er en anelse "bedre" end CC,
hvis du gerne vil ind og ændre lidt på systemet.
Der findes et hav af forskellige contribs til SME,
så du rimeligt hurtigt kan lave din egen costum version.

Jeg har prøvet begge, og de har hverisær deres fordele,
hvor CC's største fordel er en lettere administration af flere uafhængige
mail domæner.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-04 22:29

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

> Selv har jeg opgraderet og kører debian testing.

Testing har jeg dog set frarådet til servere, da der ofte går lang tid
før sikkerhedshuller patches. På Unstable er der vist ingen (eller kun
få) problemer på det område, da alle de glade kodenørder kører
Unstable og dermed hurtigt får lappet evt. huller. Det er ihvertfald
hvad jeg har læst mig til her i gruppen.

Desuden kører Unstable faktisk ganske stabilt, og vil næppe volde
problemer til hjemmebrug.

....men det er da bedst at køre Stable, hvis man alligevel ikke har
behov for nyere pakkeversioner.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-09-04 22:54

> [...]
> Unstable og dermed hurtigt får lappet evt. huller. Det er ihvertfald
> hvad jeg har læst mig til her i gruppen.

Jeg synes nu ikke at have læst at security bugs til testing var længere
tid om at udkomme. http://www.debian.org/releases/ er en forklaring på
hvad de forskellige er.

Unstable ville jeg ellers aldrig anbefale netop fordi det er
udviklerversionen. Det er her de første fejl fanges inden de kommer i
testing, og om pakkerne overhovedet er stabile nok til at komme i testing.

> ...men det er da bedst at køre Stable, hvis man alligevel ikke har
> behov for nyere pakkeversioner.

præcis...

/mikkel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-09-04 23:59

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg synes nu ikke at have læst at security bugs til testing var
> længere tid om at udkomme. http://www.debian.org/releases/ er en
> forklaring på hvad de forskellige er.

Der uploaded normalt aldrig sikkerhedsopdateringer til testing, så man
skal vente på at de passerer gennem den normale udgivelsescyklus
igennem unstable. Det kan tage adskillige dage og somme tider uger,
hvis der er brudte afhængigheder, fejl i pakken så den ikke kan bygges
på alle arkitekturer ol.

> [...]
> udviklerversionen. Det er her de første fejl fanges inden de kommer i
> testing, og om pakkerne overhovedet er stabile nok til at komme i

Der sker klart fejl i unstable, ja. Til gengæld rettes de som oftest
ganske hurtigt - i modsætning til testing (hvor de fleste er sorteret
fra inden pakkerne ender i testing).

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-09-04 18:24

> Der sker klart fejl i unstable, ja. Til gengæld rettes de som oftest
> ganske hurtigt - i modsætning til testing (hvor de fleste er sorteret
> fra inden pakkerne ender i testing).

tja, okay... Men synes nu ikke at have set de har været meget langsomme
med fejlrettelser... Men vælger nu alligevel at forsætte med testing
netop fordi det er mere fejlfrit end unstable.

Hilsen Mikkel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-04 23:57

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:

> Jeg synes nu ikke at have læst at security bugs til testing var
> [...]

Jf. Peter Makholm laves der cirka ingen sikkerhedsopdateringer til
Testing:
<http://groups.google.com/groups?selm=87llnheity.fsf%40xyzzy.adsl.dk>

Jeg mener som sagt at situationen er væsentligt bedre for Unstable,
men nu er jeg ingen ekspert og har ikke lige kunnet google noget frem
i et snuptag. Måske andre kan springe til med lidt hjælp
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Unstable

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-04 00:22

On Tue, 28 Sep 2004 00:56:48 +0200, Jes Vestervang wrote:

> Jeg mener som sagt at situationen er væsentligt bedre for Unstable, men
> nu er jeg ingen ekspert og har ikke lige kunnet google noget frem i et
> snuptag. Måske andre kan springe til med lidt hjælp
Jeg mener testing er ok pt, da testing i løbet af meget kort tid
konverteres til stable.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
You feel a whole lot more like you do now than you did when you used to.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-09-04 00:47

Michael Rasmussen <mir@miras.org> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg mener testing er ok pt, da testing i løbet af meget kort tid
> konverteres til stable.

Sikkerhedsopdateringer er dog fortsat ikke på plads. Det er de Meget
Snart (TM), som de har været i cirka en måned

/Rasmus

There is a theory which states that if ever anyone discovers what
the universe is for and why it is here, it will instantly disappear
and be replaced by something even more bizarre and inexplicable.
There is another which states that this has already happened.
-- Douglas Adams

Fra : Peter Anskjær

Dato : 27-09-04 21:38

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har nu installeret Debian af et par grunde, mest af alt fordi den kunne
installeres via ftp, orkede ikke lige at flytte en brænder fra en maskine
til en anden. Men også fordi der fulgte en god guide med fra debianguiden.
Jeg har pt kun installeret apache, det fungerer fint, jeg kan tilgå siden
udefra. I morgen vil jeg kigge på at installere php og noget mail.
Hvis jeg får debian til at køre og ikke oplever specielle problemer, så
beholder jeg den nok, men ellers vil jeg kigge på SME. Lige nu tror jeg det
vigtigste for mig er nogle gode guider og der er debian måske bedre end SME.

Jeg takker alle for inputs, som jeg har forstået det er valget af
distribution til serverbrug langt hen af vejen en smagssag, i hvert tilfælde
hvis man ser bort fra meget desktoporienterede distributioner, er det
forkert opfattet?

Mvh
Peter