På cykel til Store Glentedag i Falsterbo l~
Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 23:36

På cykel til Store Glentedag i Falsterbo lørdag den 25. september
2004.

Denne tekst kan også læses på adressen:
www.keld-rasmussen.dk/tur20040925.htm
I denne fil er der desuden indsat fotos fra Falsterbo.

Egentlig en bogfinkedag. De små finker fløj i en lind strøm ud over
Nabben sammen med Grønsisken og Blåmejser. Efter kl. 10:20 blev det de
Røde glenters og Musvågernes tur.

Vejr den 25/9:
- Temperatur: Cirka 15 grader.
- Skydække: Før kl. 8:15 få skyer, herefter overskyet til kl. 10. Få
skyer igen til kl. 15:30 hvorefter det for alvor blev overskyet.
- Vindstyrke: Frisk.
- Vindretning: Fra vest gående mod sydvest.
- Sigt: Stevns og Øresundsbroen først synlig efter kl. 10.

Hjemmefra kl. 5:00. Med toget fra KBH kl. 6:00. I Malmø Syd (også
kaldet Svågertorp blandt de lokale) kl. 6:25. 210 kr for en
returbillet med cykel.

Lidt syd for Malmø Syd starter cykelstien "Tygelsjöstigen", den bliver
senere til "Cykelspåret". Via cykelsti gennem Tygelsjö, Gessie,
Hököpinge, Vellinge, Hölviken, Ljunghusen til Skanør/Falsterbo hvor
cykelstien ender. Ad almindelig vej til Nabben.

Fugle undervejs fra Malmø Syd til Falsterbo:

Klokken 6:30 er solen under horisonten, men det er ved at lysne i øst.
I august og starten af september gik gæssene og fouragerede på
markerne ved Malmø Syd. Men nu er det åbenbart for mørkt. Først kl. 7
(det vel sig lige før Vellinge) begynder gæsene at flyve ind fra
kysten, hvor de åbenbart har rastet natten over.

- Falk sp.
- Grønsisken, i alleen langs Tygelsjöstigen.
- Grågæs, Flokke trækkende fra vest mod øst.
- Fasan.

Nabben kl. 8:15 - 12:15, sydspidsen af Falsterbohalvøen:

På sandrevlerne ud for Nabben:

Højvande, derfor ikke så mange blotlagde muderflader til vadefuglene.
- Gravand, flest ungfugle.
- Pibeand.
- Knopsvane.
- Toppet skallesluger.
- Hvinand.
- Svartbag.
- Hættemåge.
- Stor regnspove 5.
- Fiskehejre.
- Gråand.
- Almindelig ryle.
- Strandhjejle.
- Sæler, hvilende på sandrevlerne.

I luften over Nabben:
- Blå kærhøg 1, hun.
- Dværgfalk 2.
- Rød glente 49.
- Musvåge 48.
- Hvepsevåge 1.
- Fjeldvåge 1.
- Rørhøg 1.
- Spurvehøg.
- Tårnfalk.
- Allike.
- Stillids.
- Kvækerfinke.
- Bogfinke, mange.
- Grønsisken, mange.
- Korsnæb sp.
- Hvid vipstjert.
- Gul vipstjert.
- Engpiber.
- Grønirisk.
- Drossel sp.
- Huldue.
- Stær.
- Landsvale.
- Blåmejse, mange småflokke.
- Edderfugl, 3 store flokke.
- Skarv, mange flokke.

Glenter og Musvåger begyndte at trække efter kl. 10:20. De fløj lige
hen hovedet på os, der stod på Nabben.

Skanörs Ljung, 12:45-15:45:
- Spurvehøg, mange.
- Musvåge 52.
- Rød glente 82.
- Tårnfalk 5.
- Rørhøg 2.
- Fiskeørn 2, den ene med en fisk i kløerne, en madpakke til turen.
- Blå kærhøg 1, hun.
- Sort glente 2, samme individ der optrådte begge gange?
- Vandrefalk 1.
- Grønsisken.
- Hvid vipstjert.

Hjemturen:

Før Malmø Syd, kl. 17, var en gåseflok på vej tilbage til kysten.
Samme vej hjem som udturen, 30 km hver vej. Ved Malmø Syd kl. 17:10.
Helt hjemme kl. 19:00.

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-09-04 07:33

Keld Rasmussen skrev:

> På cykel til Store Glentedag i Falsterbo lørdag den 25.
> september 2004.

Tak for denne og alle dine tidligere beretninger. Da der ikke er
så mange som svarer på dem, vil jeg så lige give et pip her,
for at fortælle at jeg læser dem med interesse hver gang, og
det tror jeg at mange andre også gør.

> Egentlig en bogfinkedag. De små finker fløj i en lind strøm ud
> over Nabben sammen med Grønsisken og Blåmejser.

Er det mon et tegn på at dette år ikke er et stort "olden og
frø-år" nordpå?

Jeg har også bemærket ret mange bogfinker i Hornbæk Plantage,
og gættede på at de var kommet fra Sverige. Tidligere år, har
der været mange kvækerfinker også, men dem har jeg ikke set
endnu. Det er måske for tidligt på efteråret for kvækerfinkernes
træk?

> [...]
> Glenter og Musvåger begyndte at trække efter kl. 10:20. De
> fløj lige hen hovedet på os, der stod på Nabben.

Hvor mange ornitologer var I så på Nabben?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 22:57

Hej Herluf Holdt

Tak for dine venlige kommentarer. Det varmer at vidde, at du sidder
derude et sted.

Måske sidder der en person bag skærmen i Thyborøn, måske i Assens på
Fyn eller et helt tredje sted i Danmark og er interesseret i, hvad det
rører sig ved Falsterbo eller i Fyledalen. Mine beretninger er hermed
et bidrag til at overvinde afstanden.

Du spørger:

>Er det mon et tegn på at dette år ikke er et stort "olden og
>frø-år" nordpå?

Umiddelbart vil jeg ikke tro, at antallet af Bogfinker i lørdags var
større end hvad, der er normal trækaktivitet.

>Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Helt enig.

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Claus

Dato : 28-09-04 07:10

Hej Keld Rasmussen,

Ja, der sidder såmænd en bag skærmen i Silkeborg og nyder dine tur
beretninger og billeder.

Det er godt at kunne fange din egen begejstring og entusiasme for naturen og
fuglene, for det smitter!

mvh
Claus Tarstrup