Clematis, hvor når beskæres den?
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-09-04 10:19

Skal jeg gøre det nu, el. vente til foråret. Den er blevet bar "for neden",
det er ikke så kønt- jeg går ud fra den skal skæres tæt ved roden?, så den
kan begynde på en frisk.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-04 14:13

On Sun, 26 Sep 2004 11:19:10 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

>Skal jeg gøre det nu, el. vente til foråret. Den er blevet bar "for neden",
>det er ikke så kønt- jeg går ud fra den skal skæres tæt ved roden?, så den
>kan begynde på en frisk.

Nu skriver du ikke hvilken clematis-sort det er, men det er formentlig
bedst at vente til foråret.

Læs evt. mere her:
http://www.gartneriet.dk/gl.gartneri/planter/slyngpl/clematis.html

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nette Stormlund

Dato : 26-09-04 17:03

Hej igen Jørgen!

Det afhænger af, hvornår den blomstrer på året.

Clematis inddeles i tre grupper.

De tidligtblomstrende ( gruppe 1 ) blomstrer tidligt på året - på
træagtige stængler, produceret det foregående år. Den skal ikke beskæres
- allerhøjest udtyndes hvis den bliver for stor.

Gruppe 2 blomstrer tidligt på sommeren - også på træagtige stængler fra
sidste år. Disse skal beskæres let i det tidlige forår, når der er få
uger til de skal blomstre.

Gruppe 3 omfatter de sene sommer og efterårsblomstrende clematis. Denne
gruppe skæres hårdt tilbage om foråret. De skal skæres ned til et sæt
bladknopper, hvorfra man gerne vil have planten til at vokse fra.

Hvis din clematis er meget grim, tror jeg at jeg ville prøve at skære
den ned til foråret, selvom den tilhører en af de første grupper. Du kan
jo altid lave stiklinger, så du er dækket ind ifald den ikke klarer det.

M.v.h.
Nette

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-09-04 09:36

Nette Stormlund wrote:

> Hvis din clematis er meget grim, tror jeg at jeg ville prøve at skære
> den ned til foråret, selvom den tilhører en af de første grupper. Du kan
> jo altid lave stiklinger, så du er dækket ind ifald den ikke klarer det.

Det kan være lidt "bøvlet" at finde ud af hvilken gruppe vore
klematisser tilhører. Som regel er deres navnesedler væk, når de endelig
er kommet med fine blomster.
Min Nelly Moser har trængt til nedskæring i adskillige år, men da den
vokser op ad en vinstok, som vi ikke vil beskadige, og da vi endvidere
skal kravle over foranstående buske, er det ikke blevet gjort.
Den blev dog efterhånden ikke til at holde ud at se på, og derfor skar
jeg den næsten helt ned for en måned siden - vistnok udenfor "dens
sæson". Til vor store overraskelse har den skudt helt vild igen og står
nu med store knopper! Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græder over
det. Der er også mange af vores Rhodoer, der blomstrer, og det er jeg i
hvert fald ikke glad for.
Venlig hilsen
Aksel