glemt user password, hvad nu?
Fra : Stenovitz

Dato : 25-09-04 19:36

Hej

Jeg har glemt et user password på min RedHat9 installation, man burde jo
kunne få fat i det som root, eller hvad? Jeg har set i /etc/passwd og
/etc/shadow, i sidstnævnte finder jeg kun et krypteret password for
pågældende bruger.

Er det muligt at de-kryptere password'et i shadow-filen?

Eller evt: kan jeg overskrive med et nyt user password?

Mvh
Steen

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 25-09-04 19:40

"Stenovitz" <anonymous@no.home> skrev i en meddelelse
> [...]
> pågældende bruger.
>
> Er det muligt at de-kryptere password'et i shadow-filen?
Det ved jeg ikke...

> Eller evt: kan jeg overskrive med et nyt user password?
Altså hvis det bare er en alm bruger du har glemt passwordet til, kan du
logge ind som root og skrive:
passwd brugernavn og trykke enter og skrive en ny kode. Hvis det er root
passwordet du har glemt kan du boote maskinen i single mode, med
bootloaderen LILO ved at trykke CTRL+X og skrive linux 1...

Jacob

Fra : Malene

Dato : 25-09-04 19:55

"Jacob d'Andrade" <jacob@NOSPAMthezub.dk> wrote in news:cj4e26$ljb$1
@news.thezub.dk:

> [...]
> passwordet du har glemt kan du boote maskinen i single mode, med
> bootloaderen LILO ved at trykke CTRL+X og skrive linux 1...

Løsningen lå mere lige for end jeg først havde antaget, det drejede sig kun
om password til alm. bruger.

Jeg siger mange tak

/Steen

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-09-04 20:14

Stenovitz wrote:

> Er det muligt at de-kryptere password'et i shadow-filen?

http://www.openwall.com/john/

Men det virker kun hvis passwordet i forvejen er rimeligt dårligt. Hvis
jeg skulle administrere et system der krævede bare nogenlunde sikkerhed,
så ville jeg jævnligt køre shadow filen igennem dette program og expire
passwords der blev opfanget, hvorefter brugeren ville få en lektion i at
vælge gode passwords

--
PeKaJe

Why use Windows, when there is a door?