Slyngroser med Clematis
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-04 10:32

Det kommer nok til at knibe med at få Slyngrosen til at dække det 'grimme'
rionet, og jeg har så overvejet at sætte en Clematis i hver side. Er der
nogen der har erfaringer med denne blanding? Eller skal jeg plante to
Slyngroser mere? Eller begge dele?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-04 17:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> side. Er der nogen der har erfaringer med denne blanding? Eller skal
> jeg plante to Slyngroser mere? Eller begge dele?

Jeg har haft en del clematis og de både gror og dækker fint. Specielt vil
'Skovranke' hurtigt skjule dit rionet. Desuden vil den give et overdådigt
væld af små (5-8 cm.) pink til næste hvide blomster et par gange i løbet af
sæsonen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 25-09-04 19:21

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
> [...]
> væld af små (5-8 cm.) pink til næste hvide blomster et par gange i løbet

Har selv hele 3 clematis groende op ad et rionet, men det kniber altså for
dem at dække det? Ok - der er første sæson, så måske det bliver bedre næste
år.

Men hvad med om vinteren - der dækker de vel ikke særligt godt?

Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-04 22:59

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
næste
> år.
>
> Men hvad med om vinteren - der dækker de vel ikke særligt godt?

Mit spørgsmål går mere på, om blandingen rose/clematis vil være til at have
med at gøre, vækst-og beskæringsmæssigt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-04 07:56

> Mit spørgsmål går mere på, om blandingen rose/clematis vil være til at
> have
> med at gøre, vækst-og beskæringsmæssigt?

Jeg har ikke erfaring med roser og clematis, men med roser og caprifolium,
og det var bestemt en uheldig blanding, hvor roserne nærmest "forsvandt".
Det gjorde det jo så heller ikke bedre, at der var plantet en humle på den
anden side af de to roser

Men jeg har en forestilling om, at det rent synsmæssigt nemt kan komme til
at se rodet ud med de to planter - og clematiser skal vel beskæres, når de
skal - og ikke når det er hensigtsmæssigt af hensyn til roserne.

Men kunne det være en ide med en vedbend, der både er grøn hele året og en
pæn og rolig baggrund for roserne - og desuden kan klippes når som helst?
Eller kunne du plante nogle lave og høje stedsegrønne foran rio-nettet og så
lade roserne være alene om at klatre?

Hilsen Inger

Fra : Nick

Dato : 25-09-04 20:08

Hurtigtvoksende Clematis som eks. montana eller måske især tangutica. Jeg
har tangutica du kan bytte/købe. Aalborg.