blomme sten til blommetræ
Fra : Per og Lone Boll Jør~

Dato : 24-09-04 15:54

Hej
Hvordan er det lige jeg behandler en sten fra en hvis jeg gerne vil have et
træ ud af det skal den tøres eller skal den bare graves ned??

fredsommeligst
Per

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-04 16:07

Det bliver nok svært at få blommer på sådan et træ, normalt er frugttræer
podet på en anden stamme. Ellers kommer du vist til at vente 40 år på at der
måske kommer frugt på.

På den planteskole jeg plejer at handle koster sådan et træ 100 kr.

Lasse.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-04 19:15

On Fri, 24 Sep 2004 17:06:33 +0200, "Lasse N. Larsen"
<affaldspostÆwebspeed.dk> wrote:

>Det bliver nok svært at få blommer på sådan et træ, normalt er frugttræer
>podet på en anden stamme. Ellers kommer du vist til at vente 40 år på at der
>måske kommer frugt på.

40 år går der nok ikke - jeg vil nærmere skyde på 8-10 år.
Men de blommer som kommer ud af det vil jo ikke være som den frøet kom
fra. Man kan selvfølgelig være heldig at der kommer en supergod
blommesort ud af det.

> På den planteskole jeg plejer at handle koster sådan et træ 100 kr.

For et podet blommetræ? Det var da godt nok ekstremt billigt ...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-04 19:16

On Fri, 24 Sep 2004 16:53:38 +0200, "Per og Lone Boll Jørgensen"
<plop.lpboll@plopmail.dk> wrote:

>Hvordan er det lige jeg behandler en sten fra en hvis jeg gerne vil have et
>træ ud af det skal den tøres eller skal den bare graves ned??

Så den her i efteråret så den kan få vinterens kulde at mærke - jeg ved
ikke om det er en nødvendighed for at den spirer, men det er det for en
del træer, så bare for en sikkerheds skyld...

Det er altid smart at efterligne naturen hvis man er i tvivl om hvordan
et frø skal behandles for at spire - en blomme smider frøet her sidst på
sommeren og det spirer så først næste forår - efter at have lagt hele
vinteren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-04 19:25

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> et frø skal behandles for at spire - en blomme smider frøet her sidst på
> sommeren og det spirer så først næste forår - efter at have lagt hele

Det kræver så at den ikke bliver fundet af en mus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen