Hold mig nogenlunde omgængelig , Bønskrift~
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 23-09-04 21:48

Hold mig nogenlunde omgængelig.

Bønskrift fra 1610

Herre du ved bedre end jeg selv, at jeg er ved at blive ældre og snart
gammel. - Bevar mig fra den skrækkelige tro, at jeg nødvendigvis må udtale
mig om enhver sag og ved enhver lejlighed.
Fri mig fra trangen til at forsøge at ordne alle andres affærer.
Gør mig eftertænksom, men ikke trist, hjælpsom, men ikke nævenyttig.
Når man tænker på mit uhyre forråd af visdom, kan det synes en skam ikke at
bruge det fuldt ud, men du ved, Herre, at jeg helst skulle beholde nogle få
venner til det sidste.
Fri mig fra altid at ville remse endeløse rækker af detaljer op, og giv mig
evnen til hurtigt at komme til sagen. Forsegl mine læber for ord om mine
bekymringer og smerter, de bliver flere og flere, og lysten til at beklage
sig over dem vokser, som årene går.

Jeg vover ikke at bed om bedre hukommelse, men om større ydmyghed, når mine
erindringer synes at være i modstrid med andres. Lær mig den sunde
indstilling, at også jeg kan tage fejl af og til.
Hold mig nogenlunde omgængelig. Jeg nærer ikke noget ønske om at være
helgen, nogle af dem er meget svære at holde ud - men et surt og tvært
gammelt menneske er et af djævelens mesterværker.
Giv mig evnen til at se noget positivt, hvor jeg ikke har ventet det, og
gode sider hos mennesker, jeg ikke har ventet det hos.
Og giv mig endelig den nåde, at jeg kan sige det til dem.

Denne bøn fandt man i 1610 på bagsiden af indgangsdøren til en engelsk
kirke.

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Tro er fast tillid til det der håbes på, overbevisning om det der ikke
ses."
(Hebr 11,1)