Ny familie
Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 13:36

Hej Gruppe.
Jeg er en pige på 26 år der "leder" efter en ny familie, der kunne have lidt
overskud til at lære mig at kende og omvendt. Er der nogle der har en idé
til hvor man kan finde sådan en familie...??

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-04 13:46

Tine Damkjær wrote:
> [...]
> have lidt overskud til at lære mig at kende og omvendt. Er der nogle
> der har en idé til hvor man kan finde sådan en familie...??

hej Tine....

hvad mener du konkret med "familie"??
mener du nogle modne mennesker der vil tage dig under deres vinger som en
"mor og far"? eller mener du nogle forholdsvis jævnaldrene der kan være
"bror og søster" for dig?
eller mener du nogle ældre mennesker der kunne være "bedsteforældre" for
dig??
eller vil du i reglen kunne "nøjes" med en part af en "familie"... altså en
moderfigur, en bedstemor eller en søster?

ønsker du bare at besøge dem og være en del af deres hverdag fra tid til
anden, elelr vil du gerne kunne komme og gå som var de "rigtig" familie?
eller savner du i reglen bare nogle at betro dig til, og som vil betro sig
til dig?

det er nemmere at hjælpe dig hvis du definerer lidt mere hvad præcist det er
du søger....

--
Knus, Sabina

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 15:13

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til dig?
>
> det er nemmere at hjælpe dig hvis du definerer lidt mere hvad præcist det

Tak for dit svar, og nu skal jeg prøve at uddybe mig lidt! Mine forældre gik
igennem en skilsmisse for 2 år siden, og siden da har jeg haft meget lidt
kontakt til mine forældre. Min far er startet "ny" familie, og ønsker ikke
at snakke med mig mere..ignorerer mine opkald, osv. Min mor har jeg aldrig
haft et godt forhold til, og hun er den der tager skilsmissen hårdest og
tror at jeg kan hjælpe hende, og bruger mig en del når hun er ked af det.
Jeg har en lillebror jeg ingen kontakt har til, og dette har vi ikke haft i
flere år. Hele min familie dvs. onkler, tanter, kusiner, fætre osv, snakker
heller ikke sammen, og dette er også ca. 4 år siden alt dette startede, hvor
vi før i tiden rejste meget sammen, holdte sommerfester og juleaften sammen,
hvorfor dette er gået i stykker er der ikke nogle der ved...det er bare
ebbet ud. Det jeg søger er en familie (både med småbørn, også gerne voksne
børn) der har overskuddet til at "tage sig lidt af mig, dvs. så jeg kunne
føle mig som en del af en familie igen. Det kunne indebringe at besøge dem
engang imellem, spise sammen, gøre alverdens ting, og at jeg kunne føle mig
som en del af en familie igen. Så derfor ville det optimale da være at jeg
kunne komme og gå hos den her familie, og stadig ikke overrende dem i tide
og utide.
Jeg har snakket med en del om dette, feks kommunen, og de kan ikke hjælpe
mig da jeg er over 18 år...og jeg har snakket med en rigtig sød person fra
Plejefamilien Danmark der jo kun hjælper børn under 18 år. Det hun gav mig
af råd var at jeg kunne sætte en seddel op i supermarkedet f.eks eller en
annonce i den lokale avis, hvor man kunne skrive at man søger en familie med
overskud til en "ny" person... Dette overvejer jeg virkelig, hvad syntes I??
Jeg kan mærke på mig selv at det virkelig gør mig ked at føle mig "alene" i
verden, jeg har jo selvfølgelig en masse veninder...men jeg har ingen voksne
i mit liv...og det savner jeg meget!!
Kunne nogle måske hjælpe mig!??
Tine

Fra : Anita

Dato : 23-09-04 15:24

Tine Damkjær wrote:
> Kunne nogle måske hjælpe mig!??
> Tine

Hej Tine

Hvor i landet bor du?

Venligst Anita

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 15:56

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Tine
>
> Hvor i landet bor du?
>
> Venligst Anita

Jeg bor i København (Amager)..... og for lige at skrive også så har jeg en
god uddannelse, et dejligt sted at bo og ellers styr på mit liv! Det andet
brev lød så "negativt" som om jeg intet godt har i mit liv! Der mangler bare
noget...!
Tine

Fra : Anita

Dato : 23-09-04 16:28

Tine Damkjær wrote:
> [...]
> jeg en god uddannelse, et dejligt sted at bo og ellers styr på mit
> liv! Det andet brev lød så "negativt" som om jeg intet godt har i mit

Hej Tine

Du bor nok lidt for langt væk til at du og jeg kunne få glæde af hinanden.
Men jeg tænker lidt på hvilke muligheder du har. Sabinas forslag er godt,
men har du også overvejet den indgansvinkel der hedder veninders familie?
Når jeg tænker på mig selv (som godt nok har kontakt med mine forældre og
bror, men ellers ikke den store familiekontakt) så glæder jeg mig ofte over
mine (få) veninders familie, kærestens forældre og bedsteforældre osv. Altså
voksne som ikke er min familie men alligevel tæt på mig på en eller anden
måde. Her kan man lettere tillade sig at trænge sig lidt på, eller selv tage
initiativ til at invitere. Men det kommer nok ret meget an på, hvordan disse
mennesker er skruet sammen, og om det er nogle, man føler man harmonerer
med.

De allerbedste ønsker
Anita

Fra : Nette

Dato : 25-09-04 06:41

"Anita" skrev

> men har du også overvejet den indgansvinkel der hedder veninders familie?

Hvilket jeg synes er et hamrende godt forslag!!!
Jeg har en veninde, der i dag bor meget langt væk fra mig.. Hun flyttede for
mange mange år siden og er i dag en ret kendt og ret travl pige. Jeg satte
mig ned og fik mand og børn ind i mit liv. Vi er i dag meget forskellige,
men hvad årene har bragt os sammen, kan ingen tage fra os. Vi føles os som
søstre.
- Da vi var helt helt unge, gik vi ind og ud af hinandens hjem, og vore
forældre hører stadig fra os begge. Hendes hjem blev mit 2. hjem og mit,
hendes 2. hjem.
Det er så vidunderligt, at kunne ringe til hendes forældre og snakke lidt,
og hun til mine. Vi ses ikke så tit, men heldigvis er email, telefon og
almindelig brevpost opfundet. - Jo en venindes familie, kan blive guld
værd.!!!!

Nette

Fra : Anita

Dato : 25-09-04 10:10

Nette wrote:
> - Jo en venindes familie,
> kan blive guld værd.!!!!

Helt enig. Min venindes mor fik stor betydning for mig i teenageårene. Hun
forstod langt bedre, hvad det gik ud på end mine forældre. Det var rigtig
rart. Vi ses stadig i ny og næ og hun taler også fint med mine forældre den
dag i dag.

Jeg har aldrig haft det helt tætte bånd til svigerfamilien, men stadig følt
at det var rart at se, hvordan andre end mine forældre levede deres liv. Så
disse mennesker har alligevel haft funktion af rollemodeller for mig.

I dag tænker jeg ikke så meget over det, da jeg ikke føler det store
familiemæssige savn som Tine føler. Jeg savner mere et par rigtig gode
veninder, men sådan nogle er heller ikke lette at finde.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 25-09-04 11:38

> [...]

> familiemæssige savn som Tine føler. Jeg savner mere et par rigtig gode
> veninder, men sådan nogle er heller ikke lette at finde.

Nej, det kan være ligeså svært. Og finder man nogle man svinger med, så har
vi alle så travlt hele tiden, at man ikke har tid til at ses og så stopper
udviklingen af venindeskaber ligesom dér.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 13:04

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anita" skrev

> Hvilket jeg synes er et hamrende godt forslag!!!

Joe - men du havde også noget "at bytte med" i forhold til din veninde.
Og lige som ved en svigerfamilie har jeg en besk forudanelse om, at Tine kan
havne i en skæv balance i forhold til veninder, hvis hun kun kan modtage
familie-relation, men ikke selv har noget at tilbyde.
Det skal altså ikke forstås sådan, at jeg ikke tror, Tine har alt muligt
ANDET at tilbyde, men jo altså ikke en familie.

Jeg tror faktisk, Tine har helt ret, når hun søger en erstatningsfamilie at
komme ind i - uden at det skal mudres til af kæreste- eller
veninderelationer.
I erstatningsfamilien har hun så - som hun selv skriver - andre ting at byde
på, som kan være af værdi.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 25-09-04 13:14

"Inger Pedersen" skrev

> [...]
> Det skal altså ikke forstås sådan, at jeg ikke tror, Tine har alt muligt
> ANDET at tilbyde, men jo altså ikke en familie.

Men det er da heller ikke nødvendigt?
Nu var dette naturligt for vores forhold, fordi vi var teenagere og fordi
begge vore familier havde åbne døre.
Min egen familie har skam taget min søsters veninde til sig og ligeledes
havde gjorde min fars familie et lignende "nummer". Og det er/var vel og
mærke uden at der var nogen familie at "bytte med".
Jeg tror nu på, at Tine sagtens kan give noget til en familie, uden det
behøver betyde, at hun skal give en familie igen. - Hun vil jo "bare" gerne,
hvilket er meget forståeligt, være en del af et fællesskab, og fordi man
ønsker det, behøver man vel ikke kunne tilbyde enkelte medlemmer af det
fællesskab, at blive medlem af et andet?

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 13:33

> [...]

> ønsker det, behøver man vel ikke kunne tilbyde enkelte medlemmer af det
> fællesskab, at blive medlem af et andet?

Måske ikke - men jeg kan godt forestille mig, at det er nemmest at ha den
holdning, når man er den, der HAR familien
Den der med, at lige børn leger bedst, gælder stadig i venskaber, tror jeg.
Jeg har, som du kan se, en ret stor skepsis over for skæve balancer.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-04 15:57

Tine Damkjær wrote:

Hej Tine....

først tak for din ærlighed, jeg kan godt forstå du har det svært.... jeg har
selv en ret begrænset familie, og snakker i reglen kun med min mor, hvilket
også begrænses lidt da vi bor i hver sin landsdel.... og det på trods af at
jeg har ikke mindre end 8 onkler og tanter der alle har børn.

> [...]
> en familie igen. Så derfor ville det optimale da være at jeg kunne
> komme og gå hos den her familie, og stadig ikke overrende dem i tide

du er nok også nødt til at definere hvad du kan bringe ind til den
familie... desværre er det de færreste der bare åbner deres hjem op til en
fremmed pige, uden at vide hvad det reelt er de "får ind ad døren" så at
sige....

>en annonce i den lokale avis, hvor man
> kunne skrive at man søger en familie med overskud til en "ny"
> person... Dette overvejer jeg virkelig, hvad syntes I??

det er der jo nogen der gør, når de søger en "reservebedste" og lignende....
så det kunne da være en god ide....

> Jeg kan mærke
> på mig selv at det virkelig gør mig ked at føle mig "alene" i verden,
> jeg har jo selvfølgelig en masse veninder...men jeg har ingen voksne
> i mit liv...og det savner jeg meget!!

jeg overvejer lidt om du skulle forsøge dig som besøgsven for ensomme
ældre....
det vil kunne give dig en kontakt til et voksent menneske der, som du,
savner noget kontakt i det daglige....

http://www.sundby-noerager.dk/sundhed/besoegsven.htm

dette link er kun et eksembel på det... hvis du søger på google på ordet
"besøgsvenner" vil der komme langt flere frem... og hvis du så sætter din by
eller lokalområde ind, vil du kunne finde noget du også reelt havde en
mulighed for at være en del af.....

> Kunne nogle måske hjælpe mig!??

jeg har lidt tanken "man skal yde for at kunne nyde"..... jeg er sikker på
at hvis du vil yde lidt i henhold til en familie, som feks hjælpe med
aflastning, besøgsvenner og lignende, vil du kunne få den "extendede"
familie du ønsker.... det handler om at række ud til folk der har lidt samme
behov som du selv, og søge trøst i hinanden.....

--
Knus, Sabina

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 16:45

> [...]
samme
> behov som du selv, og søge trøst i hinanden.....

Hej Sabrina

Tak for dit svar, og det med besøgsven har jeg overvejet, men tror ikke
det er helt det rigtige jeg har brug for! Til daglig er jeg sygeplejerske,
og yder en masse omsorg i den forbindelse! Og ja, ville da kunne yde en
masse til en familie.....aflastning af småbørn, hjælpe med alverdens
ting....!! Og familien skal bare yde mig lidt tryghed, føle mig "en del" af
en familie!
Knus Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-04 17:13

Tine Damkjær wrote:

Hej tine....

lige en ting først... kan jeg lokke dig til at fjerne den del af indlægget
du ikke direkte svarer på??
det vil gøre det nemmere at læse dine indlæg når man ikke skal scrolle helt
ned i bunden for at finde det du skriver ;)

> Tak for dit svar, og det med besøgsven har jeg overvejet, men tror
> ikke det er helt det rigtige jeg har brug for! Til daglig er jeg
> sygeplejerske, og yder en masse omsorg i den forbindelse!

det er jo i reglen ikke "omsorg" du skal yde som besøgsven... men venskab,
samtale og hygge.... der er jo forskel på at skulle pleje en person, og på
at føre en ligeværdig samtale over en kop kaffe....

hvad finder du så ud af at du vil gøre?

--
Knus, Sabina

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 17:38

> Tine Damkjær wrote:
>
> Hej tine....
>
> lige en ting først... kan jeg lokke dig til at fjerne den del af indlægget
> du ikke direkte svarer på??
Ja, prøver at fjerne det jeg ikke svarer på! har ikke prøvet det her før!

> det er jo i reglen ikke "omsorg" du skal yde som besøgsven... men venskab,
> samtale og hygge.... der er jo forskel på at skulle pleje en person, og på
> at føre en ligeværdig samtale over en kop kaffe....
har tænkt over det..og tror ikke det er løsningen for mig, og har svært ved
at forklare hvorfor, man føler sig jo ikke "en del" af en familie på den
måde!

>Og ja,
> ville da kunne yde en masse til en familie.....aflastning af småbørn,
>
> hvad finder du så ud af at du vil gøre?
Tror jeg sætter en annonce i den lokale avis...eller en seddel i
supermarkedet!!

Ved nogle af jer andre om der er andre sider/nyhedsgrupper man måske kunne
spørge om det samme??

Knus Tine

Fra : Mette

Dato : 23-09-04 17:16

"Tine Damkjær" <tineborg@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskud til at lære mig at kende og omvendt. Er der nogle der har en idé
> til hvor man kan finde sådan en familie...??

Efter at have læst tråden må jeg sige, at jeg virkeligt føler med dig. Hvor
er det dog en skam, at din familie sådan ligeså stille er smuldret væk fra
dig. Hvor er det en skam overhovedet at en familie sådan kan miste kontakten
og bare holde op med at tale sammen. Jeg kommer fra helt andre forhold, så
det er virkeligt svært for mig at forstå, hvordan det kan ske, og hvorfor
"de voksne" i din familie har ladet det ske.
Et lille forslag: selvom du skriver, at I ikke længere taler sammen med
onkler og tanter osv, hvorfor tager du så ikke initiativet til kontakt med
dem?

I min familie har forældre-generationen været meget god til at holde sammen
på hinanden (brødre, søstre og deres respektive ægtefæller) - også på trods
af geografiske afstande. De mødes måske kun et par gange om året med dem fra
Jylland, men de holder sammen og gør en indsats - og dem der bor tæt på
udveksler ofte lidt kaffeslabberas. Det har været sådan i godt 30 år
efterhånden. I den forbindelse har vi børn jo altid været med som vedhæng
sammen med fætre og kusiner, som en selvfølge.

Men nu er vi alle faktisk blevet voksne - flere af os har børn og
kærester/ægtefæller og nu må VI (fætrene og kusinerne) gøre en aktiv indsats
for at holde sammen på os. Vi er ikke længere "ungerne", der blot følger
med - vi er blevet den nye generation af voksne, der nu bærer vores del af
ansvaret for, at vores familiebånd ikke løber ud i sandet og helt
forsvinder, når vores forældre ikke er her længere. Og det bånd skal bindes
nu, ikke først om 25 år.

Mit råd er derfor: tag kontakt til dine fætre og kusiner - inviter dem på
middag eller kaffe eller noget andet og skab din egen familie på dén måde.
Vi har alle et ansvar og selvom forældregenerationen måske svigtede, så må
vi opdage, at vi nu er blevet voksne og netop ikke svigter.

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 17:41

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> onkler og tanter osv, hvorfor tager du så ikke initiativet til kontakt med

Tak for dit brev, og tak fordi du føler med mig.! Jeg har prøvet flere gange
at tage kontakt til mine onkler og tanter, fætre og kusiner....men de har så
travlt med alt muligt andet, og har aldrig tid til at mødes. Man når også
til en punkt hvor man føler at det kun er en selv der tager kontakt, og
gider ikke blive ved med at forsøge at få kontakt.
svigter.
Knus Tine

Fra : Lars Raaby

Dato : 23-09-04 19:13

Tine Damkjær skrev bl.a.:
> [...]
> man føler at det kun er en selv der tager kontakt, og gider
> ikke blive ved med at forsøge at få kontakt.

Det du mangler er en kærste og nogle gode svigerforældre.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-09-04 19:38

"Lars Raaby" <news@8840.dk> skrev i en meddelelse

> Det du mangler er en kærste og nogle gode svigerforældre.

Det tror jeg nu ikke kan gøre det, selv om det selvfølgelig er godt at have.

Fordelen ved en familie er - foruden et sæt af livslange fælles minder - at
de altid er der, uanset hvad.
Den originale familie er så åbenbart ikke lige tilgængelig her - selv om jeg
nu nok ville forsøge igen, men der må jo også være en grænse for antallet af
mere eller mindre skjulte afvisninger.

Svigerfamilier har det med at forsvinde sammen med kæresten.
Og hvis man risikerer på én gang at miste kæresten, svigerfamilien og
"erstatningsfamilien", bliver balancen altså skæv, for man er jo næsten nødt
til at finde sig i hvad som helst.

Hilsen Inger

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 20:39

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og hvis man risikerer på én gang at miste kæresten, svigerfamilien og
> "erstatningsfamilien", bliver balancen altså skæv, for man er jo næsten

Tak for dit brev....og jeg er helt enig mht til kæreste og svigerfamilie.
Jeg har forsøgt så mange gange at jeg ikke orker at bruge mere energi på
dette, synd at det skal være sådan!

Fra : Tine Damkjær

Dato : 23-09-04 20:37

> --
> MVH Lars
> - Enlig far til en lille dreng
> http://www.kaspers-verden.dk

Tak for dit brev!
Har en kæreste for tiden....som er ved at gå fra mig...føler det som endnu
et svigt! Og hans svigerforældre har/havde jeg det perfekt sammen med!!
Desværre!!
Hvor er moderen henne i din verden?

Fra : Lars Raaby

Dato : 24-09-04 20:31

Tine Damkjær skrev bl.a.:
> [...]
> Har en kæreste for tiden....som er ved at gå fra mig...føler
> det som endnu et svigt! Og hans svigerforældre har/havde jeg
Ja så er det jo dobbelt svigt.

> Hvor er moderen henne i din verden?

Ja hun flyttede da han var 5 månender gammel.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng