Linux på Apple Powerbook Pismo
Fra : Steen

Dato : 22-09-04 20:40

Hej, jeg overvejer at købe en Apple Pismo bærbar computer.

Den kører 400 Mhz og har 512 Mb ram.

Vil jeg kunne køre Linux tilfredsstillende på den til internet og
kontorbrugt?

Jeg har læst lidt om Yellow dog, som understøtter systemet pånær ekstern
skærm.

Er den nem at installere?
Jeg bruger Mandrake på min pc.

Håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen

Steen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-09-04 20:55

On Wed, 22 Sep 2004 21:40:27 +0200, Steen wrote:

> jeg overvejer at købe en Apple Pismo bærbar computer. Den kører 400
> Mhz og har 512 Mb ram.

> Vil jeg kunne køre Linux tilfredsstillende på den til internet og
> kontorbrugt?

Jeg har en tangerine iBook - G3, 300MHz med 320MB ram - der kører
Debian GNU/Linux.

I forhold til dagens GHz-maskiner starter programmerne forholdsvis
langsomt på den, men både Mozilla og XEmacs er fuldt brugbare på den.
En overgang brugte jeg den som mailserver.

Min største anke er at skærmopløsningen (800x600) er for lille.

Airport-kortet fungerer fint.

> Jeg har læst lidt om Yellow dog, som understøtter systemet pånær
> ekstern skærm.

> Er den nem at installere? Jeg bruger Mandrake på min pc.

Jeg har aldrig prøvet Yellow Dog, så det kan jeg ikke svare på.

Debian var en smule mere kringlet at installere end på en intel-agtig
pc i sin tid, men siden er der kommet bedre vejledninger. F.eks.:
<http://people.debian.org/~branden/ibook.html>

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Farre

Dato : 22-09-04 21:08

Den Wed, 22 Sep 2004 21:40:27 +0200. skrev Steen:

> [...]
> kontorbrugt?
>
> Jeg har læst lidt om Yellow dog, som understøtter systemet pånær

Ja, Yellowdog er baseret på Redhat, nyeste version er nok på fedora.

Jeg kørte det på min Powerbook 3400, før jeg skiftede til Gentoo

Jeg har lidt informationer om at installere Linux på en pb3400 og en
Tibook 400Mhz på min side:

http://www.rockhopper.dk/linux/powerbook/index.html

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.rockhopper.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 22-09-04 21:19

In article <4151d4e2$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Steen <steengod@jhotmail.com> wrote:

> [...]
> kontorbrugt?
>
> Jeg har læst lidt om Yellow dog, som understøtter systemet pånær ekstern

Det vil sikkert være ganske udmærket. (Hvorfor vil du ikke køre Mac OS X
på den?)

En alternativ mulighed er NetBSD/macppc.

-Lasse

Fra : Steen

Dato : 22-09-04 22:17

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Det vil sikkert være ganske udmærket. (Hvorfor vil du ikke køre Mac OS X
> på den?)
>
> En alternativ mulighed er NetBSD/macppc.
>
> -Lasse

Nok mest dovenskab.

Jeg har Mac OS 8.5 på en gammel Mac, der holder pause ind i mellem, det
skulle den bærbare gerne afløse den

Jeg har et par spil, jeg gerne vil kunne blive ved med at spille.

Men det vil selvfølgelig være nemmere, hvis de alle kan køre under OS X

Jeg vil også gerne bruge SoftWindows til at par Windows programmer også.

Hilsen

Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-04 06:36

In article <4151ebb2$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Steen wrote:

> [...]
>
> Men det vil selvfølgelig være nemmere, hvis de alle kan køre under OS X
>
> Jeg vil også gerne bruge SoftWindows til at par Windows programmer også.

MacOS X er FreeBSD med en anden Window manager, og andre libs (lidt ligesom
KDE / GNOME). Så du kan køre de fleste unix programmer under os x, ihvertfald
næsten alt du kan finde source til.

Jeg ser ingen grund til at køre Linux. Det kan du køre i softwindows/VirtualPC
hvis du absolut skal.

MacOS X er den fedeste unix.

Fra : Henrik Farre

Dato : 23-09-04 14:15

Den Thu, 23 Sep 2004 05:36:14 +0000. skrev Povl H. Pedersen:

> MacOS X er den fedeste unix.

Jeg må indrømme at jeg ikke er helt enig. Men jeg har også kørt Linux
i lang tid, og da jeg prøvede MacOS X blev jeg lidt ked af det... for jeg
synetes også det lød som det fedeste, men jeg blev lidt skuffet.

Jeg prøvede det på min Powerbook G4, og min kæreste kører det på hendes
iBook, så det er ikke fordi jeg synes det køre langsomt eller noget i
den stil.

Jeg bryder mig f.eks. ikke om at nogle programmer skal være installere
world read/write able, her tænker jeg ikke på Unix programmer, men
"normal" Mac programmer. Og der er flere andre, som helt sikkert er
småting, som jeg ikke bryder mig om.

Jeg undre mig bare over hvorfor Apple ikke har udnyttet mulighederne i et
unix subsystem helt ud.

Der for synes jeg klart at Linux er et bedre valg end OSX, hvis man vil
have en Unix. OSX, synes jeg, er lidt som Windows med Cygwin, man får
noget Unix, men det er ikke konsistent.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.rockhopper.dk

Fra : Steen

Dato : 24-09-04 13:51

On Thu, 23 Sep 2004 05:36:14 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>næsten alt du kan finde source til.
>
>Jeg ser ingen grund til at køre Linux. Det kan du køre i softwindows/VirtualPC

Kan jeg installere en Linux, med SoftWindows istedet for Windows?

Hilsen

Steen
--

Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-09-04 08:19

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> MacOS X er FreeBSD med en anden Window manager, og andre libs (lidt ligesom
> KDE / GNOME). Så du kan køre de fleste unix programmer under os x, ihvertfald
> næsten alt du kan finde source til.

Og en helt anden kerne, samt nogle andre CLI-tools. Basalt set er det
ikke meget mere FreeBSD end NetBSD er.

> MacOS X er den fedeste unix.

MMjnaaaa. Som unix at betragte mener jeg ikke at OS X skiller sig ud
som specielt pæn.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-09-04 08:40

On Thu, 23 Sep 2004 05:36:14 +0000 (UTC), Povl wrote:

> MacOS X er FreeBSD med en anden Window manager, og andre libs (lidt
> ligesom KDE / GNOME).

Uhm, og så bruger de deres eget ikke-frie system, Aqua, i stedet for
X.
<http://www.apple.com/macosx/features/x11/>

Mvh.