Barton 3200+ -> A64 3000+
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 22-09-04 09:28

Kan det betale sig at skifte fra Barton 3200+ til A64 3000+?
Vil jeg mærke nogen mærkbar forbedring - bruger primært computeren til spil.
Hvad med på længere sigt (om et halvt år/et år)?

Mvh.

Mads

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-09-04 11:06

On Wed, 22 Sep 2004 10:28:12 +0200, Mads Jakobsen wrote:

> Kan det betale sig at skifte fra Barton 3200+ til A64 3000+?
> Vil jeg mærke nogen mærkbar forbedring - bruger primært computeren til spil.
> Hvad med på længere sigt (om et halvt år/et år)?

Jeg tvivler meget på du vil kunne mærke nogen forskel.
Vent hellere et halvt år. Så er der kommet et bedre udvalg af bundkort med
fx. PCI-express og mon ikke anden generation af chipset til Athlon64 er
kommet ud.

Der er helt sikkert ikke noget tabt ved at vente. Det er jo ikke ligefrem
en langsom CPU du har

--
Mvh. Lars

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-09-04 11:13

On Wed, 22 Sep 2004 10:28:12 +0200, Mads Jakobsen <madsjakob@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> spil.
> Hvad med på længere sigt (om et halvt år/et år)?

Hej Mads
Lad vær med at skifte. Din nuværende cpu er hurtigere til langt de flaste
ting. AMD's PR er jo større på din nuværnde end på den anden. Det er kun
programme som er optimeret til 64bit som vil køre hurtigere på en A64. Og
dem er der ikke mange af endnu.
Det vil sikkert endre sig når longhorn kommer ud. Men det er der lang tid
til. Og til den tid vil du kunne købe et 64bit's system som er hurtigere
og billigere. Der ud over kommer der en masse nye standerter som er det
kan være godt at se lidt an først inden man køber. Agp udgår til fordel
for PCI-expres, der kommer nye DDR2 ram, kun sokel939 overlever da andre
AMD sokler udfases, ATX formatet udgår til fordel for BTX.

Mit bud er vent et halvt til et helt år og køb så en maskine med sokel
939, pci ekspres og DDR2.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ulrik Løye

Dato : 23-09-04 07:27

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
newssep3zdlkuxvtjp@sprinteren...

> [...]
> AMD sokler udfases, ATX formatet udgår til fordel for BTX.
>
> Mit bud er vent et halvt til et helt år og køb så en maskine med sokel

For det første, der findes en 64bit version af Windows XP. Den er stadig i
beta - men den kan downloades hos MS og har iøvrigt været ude i over et år.
Bortset fra det er A64 lige så god til 32bit programmer som tilsvarende
32bit CPUer.

For det andet, i 64bit linux vil du opleve store hastighedsforbedringer i de
fleste programmer - læs evt. her
http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2213 (kan ikke anbefales at
blive læst af ejere af en Intel Pentium 4 EE).

Så, i modsætnign til Thomas mener jeg bestemt der er fordele ved A64
allerede i dag. MEN eftersom du primært bruger cpu'en til spil så bør du nok
holde dig til Windows 32bit (98 eller xp) og dér vil du intet opnå ved at
købe en A64.

/u

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-04 09:24

> For det første, der findes en 64bit version af Windows XP. Den er stadig
> i beta - men den kan downloades hos MS og har iøvrigt været ude i over
> et år.
Det er jeg da godt klar over. Men det er jo en beta uden den store
udbredelse. Og der er ikke nogle spil endnu som udnytter 64bits. Og da det
er det han bruger sin maskine mest til er der ikke meget ide i at skifte
til et beta OS.

> Bortset fra det er A64 lige så god til 32bit programmer som tilsvarende
> 32bit CPUer.
JA. Men den kører langsommere ne hans nuværende. Så derfor er det et
dårligt bytte.

> [...]
> http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2213 (kan ikke anbefales at
> blive læst af ejere af en Intel Pentium 4 EE).
Jeg ved jeg også godt. Men igen, det er de færreste med spil som primær
interesse som kører med linux.

> [...]
> nok
> holde dig til Windows 32bit (98 eller xp) og dér vil du intet opnå ved at
Netop.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 23-09-04 17:27

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programme som er optimeret til 64bit som vil køre hurtigere på en A64. Og

Lige et par små detaljer.
Barton 3200 og Athlon 64 3000 er ikke særligt langt fra hinanden, men at
Barton de fleste gange skulle være den hurtigste af de to, det er ikke
rigtigt, generelt er det Athlon 64 der vil trække det længste strå, især når
vi taler spil. Doom 3 er fx en del hurtigere på athlon 64. Der hvor Barton
bedst kan være med Athlon 64 er ved fx mpeg indkodning.
Så det er ikke kun 64bit programmer der har fordele med Athlon 64. Desuden
har Athlon 64 en meget god hukommelses controller som også kommer 32bit
programmer til gode.

Doom 3 benchmark:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/doom3-cpu.html
Her er 2 af testene med de aktuelle hastigheder:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/04/30/1618364

AMD's PR kan du ikke rigtigt bruge til at sammenligne forskellige typer af
cpu'er. PR nummeret skal bruges til at give en ide om ydelsen i forhold
Intels cpuer til samme målgruppe (p4) på den tid hvor de lanceres.
Men siden at Athlon XP fik sin PR-skala, så er Pentium 4 blevet forbedret
(cache, fsb, chipset, ht olign.) og derfor er Athlon 64's PR-skala
sammenlignet med en lidt mere effektiv P4.
Ligeledes kan du heller ikke sammenligne PR-nummeret på Athlon 64 og
Sempron, da de ikke er sammenlignet med den samme Intel CPU. Athlon 64 2800
er fx typisk en del hurtigere end Sempron 3100.

Athlon XP er sammenlignet med den bedste Pentium 4 dengang Athlon XP kom.
Athlon 64 er sammenlignet med den bedste Pentium 4 dengang Athlon 64 kom.
Sempron er sammenlignet med Celeron D.

Når det er sagt, så er jeg fuldstændig enig i at det slet ikke kan betale
sig at skifte en Barton 3200 ud med en Athlon 64 3000.

Mvh. Martin Sinkjær.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-09-04 18:12

Den Thu, 23 Sep 2004 18:27:23 +0200, "Martin Sinkjær"
<attila.deletethis@pc.dk> skrev:

>AMD's PR kan du ikke rigtigt bruge til at sammenligne forskellige typer af
>cpu'er. PR nummeret skal bruges til at give en ide om ydelsen i forhold
>Intels cpuer til samme målgruppe (p4) på den tid hvor de lanceres.

Har du et link til AMD der beskriver dette?

På AMD's side:

These are model numbers. The AMD Athlon™ XP processor is identified
using model numbers, as opposed to frequency (megahertz). AMD initially
released 1800+, 1700+, 1600+ and 1500+ versions of the AMD Athlon XP
processor. Model numbers are designed to communicate the relative
application performance among the various AMD Athlon XP processors, as
well as communicate the architectural superiority over existing AMD
Athlon processors.

> [...]
>Sempron, da de ikke er sammenlignet med den samme Intel CPU. Athlon 64 2800
>er fx typisk en del hurtigere end Sempron 3100.

Du er galt på den jfr. ovenstående.

>Athlon XP er sammenlignet med den bedste Pentium 4 dengang Athlon XP kom.
>Athlon 64 er sammenlignet med den bedste Pentium 4 dengang Athlon 64 kom.
>Sempron er sammenlignet med Celeron D.

Hvor har du dog det fra?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 24-09-04 13:04

Michael Pilgaard skrev:
> [...]
> processors, as
> well as communicate the architectural superiority over existing AMD

Dette citat er fra dengang AMD indførte athlon XP processorerne, hvor
ratingen skal "vise overlegenhed" i forhold til deres tidligere linie,
Athlon. Teksten er historisk, og dermed uinteressant i denne sammenhæng. Nu
skriver AMD at ydelsestallet refererer til sammenlignelige processorer - jeg
og flere andre tolker det på samme måde som Martin Sinkjær.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 24-09-04 13:59

Den Fri, 24 Sep 2004 14:03:45 +0200, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> skrev:

> Nu skriver AMD at ydelsestallet refererer til sammenlignelige processorer

Hvor?

> - jeg og flere andre tolker det på samme måde som Martin Sinkjær.

Jeg holder mig til hvad AMD skriver. Og jeg mener ikke at det der hidtil
er set kan misforstås.
Hvis der kommer et link hvor AMD nævner at navngivningen af processorer
henholder sig til Intel's processorer, får du ret. Ellers ikke.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-09-04 13:15

> Hvor har du dog det fra?

Det har forlydt fra flare hardware sidder. Men der er ikke noget officielt
svjv fra AMD's side.

Grunden til denne fremgangsmåde er for at give den uvidende computer køber
en bedre chance for at sammenligne cpuerne. F.eks. vil en uvidende tro at
en Celeron på 2.4ghz er hurtigere end en Sempron som kun køre 1.83ghz.
Derfor er AMD begyndet at lave cpuernes PR efter hvilken Intel cpu de skal
konkurere med.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 24-09-04 18:38

"Michael Pilgaard" <mipi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Den Thu, 23 Sep 2004 18:27:23 +0200, "Martin Sinkjær"
> <attila.deletethis@pc.dk> skrev:
>
> Har du et link til AMD der beskriver dette?

Næ, der er så vidt jeg ved ingen officiel bekendtgørelse udsendt om at
PR-nummeret ikke længere viser hvor hurtig en Thunderbird cpu det svarer
til, men i stedet Intels modstykker. Jeg kan heller ikke helt huske hvornår
de ændrede skalaen første gang, men ifølge geek.com er det fra 2400+ at den
orindelige skala blev lavet om.
http://www.geek.com/news/geeknews/2002Aug/gee20020826016040.htm
Hvis du kigger lidt praktisk på det er der også en anden ting der springer i
øjnene.
Hvis AMD fortsat havde holdt fast i at nummeret skulle være i forhold til
den gamle Thunderbird, så ville ydelsen stige linært i forhold til nummeret.
Hvis du har fuldt med i benchmarks vil du vide at nummeret i starten fulgte
P4 ret nøje når man sammenlignede AMDs rating med Intels MHz (skal vi sige
et heldigt tilfælde, da det jo var Thunderbird ydelse), men hvis du kigger
på benchmarks med de nye CPUer fra idag, så følges de stadig pænt ad, AMD
rating mod Intel MHz. Og en ting der er helt sikkert er at intels CPU
absolut ikke har en linær stigning i ydelse sammenlignet med MHz, den er
derimod eksponentiel. P4 ydelse pr. MHz er blevet bedre og bedre. FSB,
cache, ht, chipset og ram er alle ting der er blevet forbedret. Så hvis AMD
ikke løbende havde tilpasset deres skala, så ville deres numre have
overhalet Intels forlængst, så en 3 GHz P4 ville svare til en rating på 4000
(tallet er noget jeg bare har fundet på, sådan ca.) og det er jo ikke
ligefrem det AMD ville opnå. Godt nok har de fået et stort tal som kan sælge
CPUer til masserne, men de kan sikkert godt huske hvilket dårligt ry det
gamle P rating havde da Cyrix og AMD i sin tid kæmpede mod Pentium. Den
lovede nemlig mere end den kunne holde, hvilket gav utilfredse kunder. Så nu
holder de sig til et så sandfærdigt tal som muligt, sammenlignet med Intels
CPU'er.

> Du er galt på den jfr. ovenstående.

Jep, men nu tror jeg ikke en meter på at ovenstående gælder idag, så det
tager jeg ikke så tungt. Jeg vil hellere holde mig til sider som
Tomshardware og Anandtech end et forældet Whitepaper fra AMD.

> Hvor har du dog det fra?

Da AMD ændrede ratingen til at afspejle forholdet til Intel, så udviklede de
en stor testpakke (hvor programmerne jævnligt opdaters) til at teste med.
Resultaterne skulle desuden verificeres af et uvildigt revisionsfirma
(PricewaterhouseCoopers) for at give resultaterne større troværdighed.
PricewaterhouseCoopers skal skrive under på at AMDs CPUer fortjener deres
rating sammenlignet med ydelsen målt op imod en reference CPU, gennemsnitlig
selvfølgelig, nogle test vinder AMDs og andre test vinder refenrence CPU'en.
Det er her at jeg påstår at Reference CPU'en er Intels modstykke og du mener
at det er AMDs gamle Thunderbird (hvilket må være teoretisk, da den jo ikke
findes i så høje hastigheder :) )

Men lad os kigge på sagerne:

Athlon XP: Her er overordnet Desktop ydelse.
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_1274_3734^3750,00.html
Her er PDF filen med mere uddybende resultater:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAssets/24739A_SftwrPrf_FINAL.pdf
Referencen er sørme en P4, hvad skal de dog bruge dens ydelse til.

Athlon 64: Jeg kunne i lige finde en resultatside for denne, men heldigvis
er de med i denne testguide der viser hvordan AMD har fundet frem til deres
resultater.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/30579_AMD_Processor_Evaluation_Guide_3.32.pdf
Referencen er igen en P4, anes der et mønster?

Sempron: jeg kunne ikke finde PDF filen med hele resultatet til denne, kun
overall resultatet af desktop performance (desktop performance er kun en
fjerdedel af hele testpakken).
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_11599_11605~88854,00.html
Men vi kan se hvilket reference der er brugt, Celeron D.

Jeg synes lige jeg vil gøre opmærksomt på følgende citat:
" This document is intended for use when comparing the AMD Athlon 64 model
3200+, 3400+, and the AMD AthlonT 64 processors against processors
available from other vendors at the time of publication of this document. As
new
speed grades become available, this document may become obsolete, or revised
as necessary."
Taget fra sidste afsnit på side 9 i PDF filen, der er linket til uder Athlon
64 ovenover.

Tja, jeg har jo ikke bevist at jeg har ret, men hvis vi lavede en afstemning
er jeg sikker på at de fleste tror at nummeret er i forhold til Intels
CPU'er. Det betyder selvfølgelig ikke at det passer, men set sammen med
benchmarks er jeg 99% sikker på at jeg har ret. Det er simpelthen der eneste
der giver mening i praksis.
Det kan godt være at jeg ikke kan overbevise dig, men du kan heller ikke
overbevise mig om det modsatte.

Mvh. Martin Sinkjær.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-09-04 19:15

On Thu, 23 Sep 2004 19:12:29 +0200, Michael Pilgaard wrote:

> Har du et link til AMD der beskriver dette?

Her er et link med lidt læsestof. Læs og fortolk selv
http://tinyurl.com/d8pv

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 24-09-04 19:49

Den Fri, 24 Sep 2004 20:15:15 +0200, Lars Jørgensen <fake@email.invalid>
skrev:

>Her er et link med lidt læsestof. Læs og fortolk selv
>http://tinyurl.com/d8pv

De har ændret deres reference fra Athlon 1400 MHz til Athlon XP 1800+,
og ud fra disse benchmarks navngiver de deres processorer.
Dette ændrer i princippet ikke navngivningsmetoden.

At årsagen til navngivningen er PR-mæssig er sikkert korrekt, og man har
sikkert gjort det for lettere at kunne sammenligne Intel's navngivning
med AMD's. Men selve navngivningen på de nyere processorer bliver
baseret på AMD's egen Athlon XP 1800+, ud fra en benchmarktest.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard