Prof. kartoffelavl
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-05-01 23:43

Jeg har set, at der allerede ved kartoffellægning på markerne, kammes
voldsomt op. Her melder sig to spørgsmål. Er det for at få jorden til at
varme mere op? Og hvad med yderligere hypning, det bliver der da næsten ikke
mulighed for?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn

Dato : 13-05-01 06:42

> [...]
> voldsomt op. Her melder sig to spørgsmål. Er det for at få jorden til at
> varme mere op? Og hvad med yderligere hypning, det bliver der da næsten

Lige udenfor Horsens er der en kartoffelfarmer som under sætning hypper
kartoflerne. Jeg
har ikke set de har gjort mere ved dem end at sprøjte med et eller andet.
Finn

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 13-05-01 09:16

"
> [...]
> voldsomt op. Her melder sig to spørgsmål. Er det for at få jorden til at
> varme mere op? Og hvad med yderligere hypning, det bliver der da næsten
Da jeg var barn, brugte vi ikke kemikalier mod ukrudt i kartofler men som du
beskriver, blev de kammet voldsomt op, så blev der holdt øje med spiringen
og når de havde spirer men ikke ret høje jævnede vi kammene igen med en let
have, eller andet der kunne slæbe toppen af kammene og ukrudtet af. Nar der
så kom ukrudt igen, kunne det igen dækkes ved hypning. Det er effektivt, men
kræver ar der holdes øje med hvor store spirerne er. Håber det er til at
forstå.
M.V.H. Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-01 16:44

On Sun, 13 May 2001 00:43:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>varme mere op? Og hvad med yderligere hypning, det bliver der da næsten ikke

Det er en såkaldt arbejdsbesparende ting at gøre... Maskinen som
sætter knoldene hypper også en kam op, det hel er så ordnet i en
arbejdsgang. Ukrudt og lignende bliver jo alligevel for størstedelen
af de danske kartoflers vedkommende holdt nede med kemikalier.

I haven vil jeg foretrække at vente med at hyppe til de første spirer
viser sig over jorden, så kan man ordne en gang lugning i samme
arbejdsgang.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-01 20:02

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> voldsomt op. Her melder sig to spørgsmål. Er det for at få jorden til at
> varme mere op? Og hvad med yderligere hypning, det bliver der da næsten

Kartofler skal lægges i løs jord så spirene udsættes mindst
muligt for svampeangreb. Det opnås bedst ved at opkamme
jorden ved lægning.
Den evt. senere hypning har flere formål.
Dels dækkes fremspiret frøukrudt, dels formindskes risikoen
for "grønne" kartofler - dels nedsættes risikoen for at evt.
kartoffelskimmelangreb breder sig til knoldene - kammene
på sandjord "skyer" vand.
Desuden sker optagningen lettere.

Per A. Hansen