Fra Win2K til Mandrake
Fra : Rasmus

Dato : 12-05-01 23:23

Hej,

Jeg overvejer at udskifte min Win 2000 til Linux Mandrake 8,0.

Det jeg skal bruge maskinen mest til er, at surfe, E maile, læse newsgroups,
mp3 og filmklip og til mit digital kamera og lidt billed redigering.

jeg er ikke interresseret i side og terpe komandoer i en promt, det må gærne
være lidt let

er det en god ide' for mig at skifte til linux nu?

Mvh. Rasmus

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-05-01 23:58

In <9dkd61$7d0$1@news.cybercity.dk> "Rasmus" <razer@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]

>være lidt let

>er det en god ide' for mig at skifte til linux nu?

Nej.
Linux er _ikke_ en bedre windows, men noget helt andet. Det kraever lang tid og
meget taalmodighed at laere unix.
Jeg vil opfordre dig kun til at skifte, hvis du har en virkelig god grund til det.

Mvh
Martin

Fra : frank damgaard

Dato : 13-05-01 10:30

Rasmus <razer@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg overvejer at udskifte min Win 2000 til Linux Mandrake 8,0.
> Det jeg skal bruge maskinen mest til er, at surfe, E maile, læse newsgroups,
> mp3 og filmklip og til mit digital kamera og lidt billed redigering.

Du må nok hellere fokusere på applikationer.
For Linux er ikke MS-Outlook, MSIE , MS-Office & Co.

Der findes ofte mange apllikationer f.eks. til email og news,
men de minder ikke om MS-udgaverne.
De bedste af slagsen er efter min mening tekst-only udgaverne
da de tillader at man hurtigt pløjer sig igennem mange email/news per pag.

Til mp3 og grafikredigering findes der flere muligheder,
som normalt standar følger med de fleste distributioner.

Vedr. billedredigering mv. så findes der nogle programmer,
men ikke altid standard med distributionerne.

Dernæst kan brug af "digital kamera" blive et problem hvis der ikke
er driver til det. Dog er der en del til bla. USB i 2.4.x kerner,
men man skal ofte selv bikse lidt med tilpasning og oversættelse af
kernen. Så det er ikke "out of the box".
I hvert fald bør man først undersøge om digital kameraet vil virke med Linux.

> jeg er ikke interresseret i side og terpe komandoer i en promt, det må gærne
> være lidt let

Hvis du endelig vil prøve linux, så start med at afsætte en partition
eller disk til at prøve med.

Nogle distributioner bla. SuSE findes i en lille Live version
der kan installeres på Windows C: uden at ompartitionere.
Programmerne køres så fra CDrom.
Dette er dog en hel del langsommere en normal Linux, men
er egnet til at få en føling med om hardware mv. vil virke
samt brugergrænseflade.

PS.
Se evt. også http://www.sslug.dk/linuxbog/ .
--
Frank Damgaard

Fra : Rasmus

Dato : 16-05-01 16:28

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> wrote in message

> [...]
> Dette er dog en hel del langsommere en normal Linux, men
> er egnet til at få en føling med om hardware mv. vil virke

Tak for svarene.

det ser vist ud til at windows passer bedere til mig.
men jeg kunne jo ligge linux på en anden disk. så fare jeg da ikke helt
vild

Mvh. Rasmus