Test af Batch-Converter for Grafik-Filer
Fra : Per Andersen

Dato : 17-12-00 15:37

Med et digitalt foto har jeg afprøvet konverteringen til følgende formater
(fra tif, 565kb):

bmp - 565 kb, pcx 582 kb, tga 565 kb, png 375 kb,gif 110 kb, jpg, 106 kb og
eps 1727 kb.

Billederne er indsat i et Word.doc, overraskende nok uden problemer med h.t.
størrelsen. Udover grafikken er der 62 tekstenheder og resultatet er at de
4030kb+62 resulterer i en fil på 2998kb. Altså, når Word er stillet til kun
at gemme én fil per billede betyder Word's konvertering til WMF en reduktion.

Resultaterne er som forventet absolut brugbare selv om det er muligt at se
forskel. Som ventet er eps-versionen utroligt ringe når det printes med en
alm. printer. Programmet hedder Advanced Batch Converter og en shareware/$25
udgave kan fås på adressen:
http://www.gold-software.com/abc.html

Input formats:
BMP, JPG, GIF, PNG, TIF, JPEG, RLE, DIB, PCD, ICB, ICO, WMF, TIFF, TGA, PCX,
SCR, EMF, JIF, VDA, JFIF, RGB, AFI, VST, WIN, CEL, JPE, RGBA, PIC, PCC, CUT,
PPM, PGM, PBM, SGI, RLA, RPF, PSD, PDD, BW.

Positivt er det at man nu kan åbne både WMF og EMF.

Output formats:
BMP, JPG, JPEG, GIF, PNG, PCX, TGA, EPS, TIF, TIFF, ICO.

--
Mvh.
Per Andersen

Fra : emj

Dato : 17-12-00 18:34

Per Andersen skrev i <Sj4%5.73$8z5.14014@news000.worldonline.dk>:

>Billederne er indsat i et Word.doc, overraskende nok uden problemer med h.t.
>størrelsen.

I sær Word 2000 opfører sig pænt.
Jeg foretrækker tif-filer i Word, men PNG er også et ganske
fortrinligt valg.

Man behøver ikke flere formater.

Hilsen emj

Fra : Per Andersen

Dato : 20-12-00 15:20

Ahem
Var det ikke en lidt "bagstræverisk" kommentar? At bruge Word som
samlingssted for testfiler gi'r mulighed for print af filerne under
ensartede
betingelser. Men bortset fra det er der da brug for mange
grafikformater, alt
efter formålet - og det er vel også derfor, der er så mange forskellige.
Selv
scanner jeg ofte et Word.docu som skal med i en e-Mail uden at miste sin
formatering, og det bli'r absolut ikke, hverken tif eller png. Jeg har
netop
"tegnet" mine julekort, hvoraf nogle få skal med SnailMail, resten med
nettet.
Jeg tør slet ikke sige hvormeget mix-udgaven fylder, men .png blev 387,
og
..jpg 76!!! Man tænke sig at Internet gik over til .png i stedet for
..gif og
..jpg, altså en 5-6 dobling af d/l tiden.

Som jeg før har citeret: Det er en kunst at vælge det rette format for
en
grafikfil. Ikke mindst fordi f. eks. gif's måde at komprimere på ofte
kan få
en gif.fil til at blive enten større eller mindre end en jpg. Men det er
en
anden historie.

At jeg tester et program (hvad jeg gør meget tit) er min egen sag, at
jeg
refererer resultatet her skyldes at der i år har været en del indlæg med
konverteringsønsker. Hvor mange, der ser testen, og husker den, ved jeg
ikke
men jeg både håber og tror.

--
Per Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-00 08:59

Per Andersen wrote:

> [...]
> .jpg 76!!! Man tænke sig at Internet gik over til .png i stedet for
> .gif og
> .jpg, altså en 5-6 dobling af d/l tiden.

JPEG er til billeder, PNG til grafik.

Kunsten er at vide hvad der er hvad.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Andersen

Dato : 22-12-00 09:07

Undskyld min fatale uvidenhed, som bunder i bla. følgende klip fra
KB-artiklen Q272399:Guidelines for Selecting the Appropriate Picture
Format, hvor man af "sære" grunde skelner mellem Raster og Vektor
billeder.

**************
PNG - Portable Network Graphic
PNG pictures store a single raster image at any color depth. PNG is
a platform-independent format that supports a high level of lossless
compression, alpha channel transparency, gamma correction, and
interlacing. It is supported by more recent Web browsers.

Advantages
High level lossless compression
Alpha channel transparency
Gamma correction
Interlacing
Supported by more recent Web browsers
Disadvantages
Lack of legacy support; older browsers and programs do not support
PNG files
As an Internet file format, compression is less than the lossy
compression of JPG
As an Internet file format, no support for multi-image, or
animated files, which the GIF format supports
*****
For detailed descriptions and limitations of the graphics filters
that are included with Office 2000, click the article number below
to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
Q210396 OFF2000: Descriptions and Limitations of Microsoft Office
Shipped Graphics Filters
**************
-det sker også af og til, at jeg læser en håndbog eller to.........
Men lad os dog beholde hver sine formater i fred.

--
Per Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-00 10:28

Per Andersen wrote:

> [...]
> -det sker også af og til, at jeg læser en håndbog eller to.........
> Men lad os dog beholde hver sine formater i fred.

PNG er godt til computergrafik pga "High level lossless compression".
JPEG benytter netop en komprimeringsalgoritme som bortkaster information
(nemlig det der er svært for det menneskelige øje at se), og som er
meget velegnet til billeder (scannede eller fotograferede) men ikke til
computergrafik pga de meget skarpe overgange.

Jeg benytter begge. Hvilken jeg benytter i det aktuelle tilfælde
afhænger af hvor billedet stammer fra og hvor vigtig data er.

Hvorfor leder du ikke efter en FAQ på nettet?

Fra : Per Andersen

Dato : 27-12-00 19:09

Sorry Sir:

Du er langt ude af proportioner og langt fra den oprindelige tråd

EOD

--
Per Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-00 16:17

Per Andersen wrote:

> Sorry Sir:
>
> Du er langt ude af proportioner og langt fra den oprindelige tråd

Siger du.

Inden du EOD'er definitivt skal du lige huske at nævne om farvedybden i
din PNG fil er den samme som i GIF-filen. Ellers sammenligner du æbler
og bananer.